Födda 2015 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har ridit lite. Väldigt spänns först i blåsten och gjorde lite små bockningar.
Tar ca 10minuter innan det där släpper.
Känns som lite sadeltvång..
Sen var han mycket mer avslappnad så idag provade vi tom lite galopp:)!

Det gick fint åt båda varven! Gott och check på det:)
Ska försöka tömköra lite mer och så letar vi sommarkompis. Han behöver få leka och bara vara i sommar.



IMG_20180421_153516.jpg
 
Vi har varit ute och skrittat i skogen i besvärlig terräng några gånger. Hon är jätteduktig och går fram överallt! Har anmält till genrepet inför treårs och bestämmer efter det om jag ska visa. Tror nog hon hinner bli färdig men hon är fortfarande liten och outvecklad.
 
Hur gör ni med sommarbete till era?

Där jag hade förra sommaren var verkligen toppen men svåråtkomligt. Mina katastroftankar gillar inte att man måste gå några kilometer genom skogen och över backar för att kunna lasta om något händer, på tre ben hade en häst inte orkat den promenaden.

Samtidigt så vill jag ju att han ska få ett "sista sommarlov" innan vuxenlivet börjar på riktigt.
Får lite deja vu över mina tankar och inser att jag dragit på det här med bete för att jag är så himla rädd för skador... :confused:
 
Min kompis fotade lite på våran "uterittspremiär" förra veckan, har visst glömmt att lägga upp bilderna här. :)

Jag måste göra vissa saker lite annorlunda med Mini mot tidigare unghästar, t.ex. så rider vi ut utan sällskap (av andra hästar) nu i början pga att han blir så himla glad och sprattlig om han får ha sina kompisar med... :rofl: Men han är superduktig på att gå själv, skrittar och travar glatt på med spetsade öron. Mitt lilla A-barn. :love:

30725636_10211534965425547_7581506129511841792_n.jpg


30713177_10211534990066163_3605802800803479552_n.jpg
30707721_10211534989586151_2356147852322799616_n.jpg
 
Hur gör ni med sommarbete till era?

Där jag hade förra sommaren var verkligen toppen men svåråtkomligt. Mina katastroftankar gillar inte att man måste gå några kilometer genom skogen och över backar för att kunna lasta om något händer, på tre ben hade en häst inte orkat den promenaden.

Samtidigt så vill jag ju att han ska få ett "sista sommarlov" innan vuxenlivet börjar på riktigt.
Får lite deja vu över mina tankar och inser att jag dragit på det här med bete för att jag är så himla rädd för skador... :confused:
31052116_10155660664834426_5893678584588265523_n[1].jpg

Sommarbetet är påbörjat här. Men än bara ute dagtid, det är fortfarande lite kallt o blåsigt. Sen behöver de vänja magen lite också.
 
Visa bifogad fil 13985
Sommarbetet är påbörjat här. Men än bara ute dagtid, det är fortfarande lite kallt o blåsigt. Sen behöver de vänja magen lite också.

Min ska gå 3-års i flyinge 5 maj, så oavsett får det vänta med betessläpp någon vecka.

Har eventuellt fått napp hos en här i närheten som verkar ha ett trevligt bete med en väl sammansatt flock, min lille ligist har tydligen börjat klättra på ston så vill inte släppa i blandad flock som förra året heller...
 
Känns som jag spammar den här tråden nu...

Drutten fick på sig bakskor för första gången idag, fram fick han på för två veckor sen. Hovis varmskor men det var inga konstigheter alls...
Jag måste ha gjort något bra för att få en såhär okomplicerad häst :love:
 

Bifogade filer

  • IMG_7795.JPG
    IMG_7795.JPG
    286,3 KB · Visningar: 68
received-10156082109940630.jpeg


Provar få in en bild via telefonen. Första uppsittningen är gjord, väntar på vår sadelgjord fortfarande så det blev barbacka. Hur cool som helst, bara avslappnad och med på allt.

Kommer gå på väldigt snålt bete i år och ingen direkt beteshage utan lösdriften ska byggas ut. Hon blir för fet helt enkelt. Treårs har jag så gott som släppt tanken på också, det känns bara som ett stressmoment och klubben är inte intresserad av att ordna något jag vill.
 
Det blir som bekant inte alltid som man har tänkt sig. Istället för treårstest så blev det konvalecens och boxvila. :( Han kändes inte helt 100 när han skulle förberedas för treårs så vi hämtade hem honom och körde honom till kliniken för utredning istället. Utbildarna hade lokaliserat det till höger bakknä vilket det också var. Han röntgades, ultraljudades utan att hitta något förutom en inflammation. Kliniken ville gå vidare med titthålsoperation för att utesluta ocd vilket vi också gjorde. Som tur var hittades inget skrammel men det blir ju ändå lång boxvila. Än så länge tar han det bra men jag tycker så synd om honom.:cry:
31773117_1454814604624898_6517888299342757888_n.jpg

Unik med sin sällskapsdam Felicia

Mattes fina älskling:love:
31882965_1454814631291562_2448487102271193088_n.jpg
 
@Emiro fy så trist :(

Min ena rids nu lös i alla gångarter - han är inte extremt styrbar men några gånger till så. Han förbereds också för test nu i maj. Min andra är på Flyinge och håller på att ridas in - hon kommer inte visas. Den tredje som är såld är löshoppad och sadeltämjd.
 
Åh, vad trist @Emiro :( Men skönt att ni upptäckte felet tidigt och att det inte var ocd iaf. Får han stå ute i boxhage så småningom? De brukar ju hålla sig lugna om där finnst lite gräs att tugga på...

Mini kommer mest sannolikt åka på bete den 27nde maj, förhoppningsvis hinner vi komma lite längre i ridningen innan dess. Men just nu fäller han tänder och är lite hängig pga det, så han får vila tills vidare.
 
Åh, vad trist @Emiro :( Men skönt att ni upptäckte felet tidigt och att det inte var ocd iaf. Får han stå ute i boxhage så småningom? De brukar ju hålla sig lugna om där finnst lite gräs att tugga på...

Mini kommer mest sannolikt åka på bete den 27nde maj, förhoppningsvis hinner vi komma lite längre i ridningen innan dess. Men just nu fäller han tänder och är lite hängig pga det, så han får vila tills vidare.
Ja, det får han. Egentligen inte förrän om 6 veckor men veterinären sa att det viktigaste är att han är lugn så jag tänkte att han får gå ut i sjukhage med sin sällskapsdam bredvid så fort han visar tendenser på att han inte fixar boxen längre. Jag underhåller honom så gott jag kan med pyssel och leksaker. Han är som en stor labrador som tur är, oerhört road av bollar och sånt. Och mat.:D
Ja, jag försöker också se det som positivt att vi upptäckte det tidigt och att det inte är ocd.
 
I dag har vi varit på genrep inför treårstestet, oavsett om vi visar i år eller väntar till nästa år så är det en bra träning och erfarenhet. För min var det första resan ensam utan kompis och första gången på en så stor anläggning, men hon skötte sig utmärkt och det gick jättebra fast jag inte ens hade någon hjäp med mig.
 
Drutten var en verklig liten stjärna igår :love:
Lite trött för dagen men fick fina omdöme.
8,5-8,5-8-7,5-8-8 vilket blev 80,8 och ett hoppdiplom med hem!

Hade han haft lite mer fart och energi under skorna tror jag han kunde fått någon halv poäng till på gångarterna och kanske snott ett gångartsdiplom också.
Gångarterna fick han 7,5 på samtliga.
79,2 och klass 1.

:banana:
 

Bifogade filer

  • IMG_7909.PNG
    IMG_7909.PNG
    464,8 KB · Visningar: 63
Drutten var en verklig liten stjärna igår :love:
Lite trött för dagen men fick fina omdöme.
8,5-8,5-8-7,5-8-8 vilket blev 80,8 och ett hoppdiplom med hem!

Hade han haft lite mer fart och energi under skorna tror jag han kunde fått någon halv poäng till på gångarterna och kanske snott ett gångartsdiplom också.
Gångarterna fick han 7,5 på samtliga.
79,2 och klass 1.

:banana:

GRATTIS!!! :D Vad bra! :bow:


Haha, jag sa ju at han hoppade bra för att vara en dressyrhäst...... :angel: :angel: :rofl:
 
Vilka har satt skor på sina -15?
Jg tänker ffa på er som har visat eller planerat att visa. Min har framskor nu men jag vill nog att han har bakskor också på visningen
 
Vilka har satt skor på sina -15?
Jg tänker ffa på er som har visat eller planerat att visa. Min har framskor nu men jag vill nog att han har bakskor också på visningen

Jag hade runtom på Drutten.
Han fick skor fram för tre veckor innan, och bak en vecka innan test. Ville inte lägga på runtom samtidigt. Han fick avsevärt bättre grepp och mer tryck i sin gång med skor.
Önskar att vi hade hunnit löshoppa en gång med dem på innan testet också bara, blev lite i sista stund att få på dem då jag haft alldeles för mycket jobb..

Edit; på onsdag åker de av igen då han ska på bete.
 
Vilka har satt skor på sina -15?
Jg tänker ffa på er som har visat eller planerat att visa. Min har framskor nu men jag vill nog att han har bakskor också på visningen

Mini fick skor runtom inför elitutställningen i höstas. Kommer sko igen efter betet (han ska gå treårs i august/september nån gång).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
585
Senast: Ketrawzc
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 747
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 160
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 999
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp