Bukefalos 30 år!

Tog fram mätstickan igår igen och Mini mätte in på 158cm nu! Blir två i slutet på April. Så hon kanske blir 165 ändå😃
Över 160 blir hon iallafall! 😊

Visa bifogad fil 182054
Intressant!! Min gosse var ca 154 i mankhöjd nu, vid 18-19 månader.
Han blir inte två förrän den 10 juli, så det är ett tag kvar.
Blir spännande att jämföra med din om jag mäter i maj.
Han är dock 157 över korset.

Det här ihopsläppet vi hade häromdagen blev ju mindre lyckat 😫 det var 3 hästar som skulle in till de andra 2. Min och valacken har gått där nere ensamma i 4,5 vecka.

4-åringen fick komma in först, och gick ihop med valacken innan min flyttade till gården och innan han blev sjuk i corona. När han kom in i hagen brydde sig inte valacken om honom, inte heller när min unga skulle mopsa sig och sprang omkring.

Sen släppte vi in ett annat sto, som också gått med valacken men tidigare under hösten innan 4-åringen kom. Då sprang dom iväg längre in i hagen och när jag kom dit bort var det rätt lugnt, förutom att valacken då kommit på att den yngre valacken (4-åringen) inte skulle få vara med alls så han började jaga bort honom.

Sista hästens tur att entra hagen, han brydde sig inte om dom andra och dom brydde sig inte om honom.

Lugnt emellanåt där alla stod och åt ur varsin hötuss men sen fick den äldre valacken en knäpp igen och jagade helt oprovocerat bort 4-åringen.

Vi tänkte att det här lugnar sig, och dagen efter när en av ägarna var där stod alla längre bort på ängen och verkade lugna med varandra.

Under eftermiddagen kom medryttaren till 4-åringen och skulle ta in honom, men hon kom inte så långt eftersom den äldre valacken kommer rusande och inte låter henne gå förbi med unghästen.

Sen står den äldre valacken med stona på den hårdgjorda ytan där maten, vattnet och huset är. Ingen av valackerna får eller vågar närma sig för då jagar han iväg dom.

Slutade med att 4-åringen gick in på box då ägaren blev orolig vilket jag förstår, även den äldre valacken då det inte funkar att ha en så vaktande häst. Den sista valacken går kvar med stona (som tidigare var utstött) och det verkar funka fint.

Så ja, vad planen nu är vet jag inte riktigt 😴

Gillar inte riktigt hur min 2-åring betedde sig mot 4-åringen heller, hon blev även märkbart irriterad när hon åt gröt utanför hagen och 4-åringen togs ut ur hagen och gick förbi bakom. Är det för att han också är ung som hon känner att hon ”vågar” bete sig mot honom? Han sa inte ifrån utan flyttade sig när hon slängde ut ett bakben eller när hon sprang mot honom. Är det fel som människa att korrigera oönskade beteenden även i hagen 🤔 eller ska man bara låta det vara? Sparkhästar är inte min grej 😂

IMG_6935.webp

Det här ihopsläppet vi hade häromdagen blev ju mindre lyckat 😫 det var 3 hästar som skulle in till de andra 2. Min och valacken har gått där nere ensamma i 4,5 vecka.

4-åringen fick komma in först, och gick ihop med valacken innan min flyttade till gården och innan han blev sjuk i corona. När han kom in i hagen brydde sig inte valacken om honom, inte heller när min unga skulle mopsa sig och sprang omkring.

Sen släppte vi in ett annat sto, som också gått med valacken men tidigare under hösten innan 4-åringen kom. Då sprang dom iväg längre in i hagen och när jag kom dit bort var det rätt lugnt, förutom att valacken då kommit på att den yngre valacken (4-åringen) inte skulle få vara med alls så han började jaga bort honom.

Sista hästens tur att entra hagen, han brydde sig inte om dom andra och dom brydde sig inte om honom.

Lugnt emellanåt där alla stod och åt ur varsin hötuss men sen fick den äldre valacken en knäpp igen och jagade helt oprovocerat bort 4-åringen.

Vi tänkte att det här lugnar sig, och dagen efter när en av ägarna var där stod alla längre bort på ängen och verkade lugna med varandra.

Under eftermiddagen kom medryttaren till 4-åringen och skulle ta in honom, men hon kom inte så långt eftersom den äldre valacken kommer rusande och inte låter henne gå förbi med unghästen.

Sen står den äldre valacken med stona på den hårdgjorda ytan där maten, vattnet och huset är. Ingen av valackerna får eller vågar närma sig för då jagar han iväg dom.

Slutade med att 4-åringen gick in på box då ägaren blev orolig vilket jag förstår, även den äldre valacken då det inte funkar att ha en så vaktande häst. Den sista valacken går kvar med stona (som tidigare var utstött) och det verkar funka fint.

Så ja, vad planen nu är vet jag inte riktigt 😴

Gillar inte riktigt hur min 2-åring betedde sig mot 4-åringen heller, hon blev även märkbart irriterad när hon åt gröt utanför hagen och 4-åringen togs ut ur hagen och gick förbi bakom. Är det för att han också är ung som hon känner att hon ”vågar” bete sig mot honom? Han sa inte ifrån utan flyttade sig när hon slängde ut ett bakben eller när hon sprang mot honom. Är det fel som människa att korrigera oönskade beteenden även i hagen 🤔 eller ska man bara låta det vara? Sparkhästar är inte min grej 😂

Visa bifogad fil 182147
Det enklaste som jag erfarit är ju att låta hästarna vara helt i några dagar. Inte ta in och ut, ens korta stunder. Se till att det finns mat på flera platser och två vattenbaljor om det också behövs. Tillräckligt stor yta.

Det enklaste som jag erfarit är ju att låta hästarna vara helt i några dagar. Inte ta in och ut, ens korta stunder. Se till att det finns mat på flera platser och två vattenbaljor om det också behövs. Tillräckligt stor yta.
Eftersom det genomgående temat i stallet är ”halvdant” finns inte nog med yta för något. Den hårdgjorda ytan är inte jättestor, och där är allt ”viktigt” samlat.

Det slutade med att den nya hästen också fick flytta in på box. Det äldre stoet i hagen lät honom inte komma nära, så igår lade vi ut hö och vatten till honom längre in i hagen men när ägaren kom idag var han helt slut pga inte fått vila så hon tog bort honom därifrån.

Så nu är det bara min och surtanten kvar. Känns jätteotryggt att åka på solsemester en vecka nu när allt varit kaos där nere. Jag gillar inte heller det sura stoet då hon betedde sig illa mot min när de två gick i hage dagtid vid stallet, men verkar funka bättre nere på lösdriften.

Valacken som gått med min i 4v och som körde bort de andra får stå kvar på box mars ut. De andra två valackerna som blev bortkörda går ihop dagtid och står på box på nätterna. Tydligen ska stallägarna fixa en till lösdrift där dom ska gå.

Det kommer en ny valack om 1,5v och tanken är väl att han ska gå med våra, eller om han går med de andra valackerna och den ”första” valacken flyttar ner igen.

Sån soppa.

Eftersom det genomgående temat i stallet är ”halvdant” finns inte nog med yta för något. Den hårdgjorda ytan är inte jättestor, och där är allt ”viktigt” samlat.

Det slutade med att den nya hästen också fick flytta in på box. Det äldre stoet i hagen lät honom inte komma nära, så igår lade vi ut hö och vatten till honom längre in i hagen men när ägaren kom idag var han helt slut pga inte fått vila så hon tog bort honom därifrån.

Så nu är det bara min och surtanten kvar. Känns jätteotryggt att åka på solsemester en vecka nu när allt varit kaos där nere. Jag gillar inte heller det sura stoet då hon betedde sig illa mot min när de två gick i hage dagtid vid stallet, men verkar funka bättre nere på lösdriften.

Valacken som gått med min i 4v och som körde bort de andra får stå kvar på box mars ut. De andra två valackerna som blev bortkörda går ihop dagtid och står på box på nätterna. Tydligen ska stallägarna fixa en till lösdrift där dom ska gå.

Det kommer en ny valack om 1,5v och tanken är väl att han ska gå med våra, eller om han går med de andra valackerna och den ”första” valacken flyttar ner igen.

Sån soppa.
Ja då är det bara att anpassa sig. Kanske går det att släppa på bete om några månader, den grupp som ska gå tillsammans till hösten? Kan ju vara lite lugnare.
Blir ju trist och osäker situation för din unghäst om hästar hela tiden ska in och ut och man ska testa en dag eller två. Men vad gör man som inackorderad.

Ja då är det bara att anpassa sig. Kanske går det att släppa på bete om några månader, den grupp som ska gå tillsammans till hösten? Kan ju vara lite lugnare.
Blir ju trist och osäker situation för din unghäst om hästar hela tiden ska in och ut och man ska testa en dag eller två. Men vad gör man som inackorderad.
Jag har börjat kolla efter ny stallplats. Denna röran är ohållbar.

Det är lite roligt hur fort hästar vänjer sig vid ”sin” människa. Jag har varit utomlands en vecka och bett om hjälp med att ge O gröt, och vissa dagar har de behövt ta med henne upp till stallet eftersom det bara är hon och en till i lösdriften.

Hon har beskrivits som bråkig och stökig, då för att hon stannar varannan meter och knappt vill gå. Min syster skulle ta med henne på promenad en gång (med min närmsta stallvän och hennes ponny) men det gick inte alls så de fick vända.

Samma dag jag kom hem följde ovan nämnda stallvän med ner till lösdriften för hon ville se hur O var med mig. Det var som natt och dag tydligen 😂 med mig stod hon lugnt och åt sin gröt, stod helt still när jag tog av täcket, lite sänkt huvud osv.

Igår tog jag och O den första promenaden utan sällskap, lite läskigt tyckte fröken men inga problem alls. Hon försöker stanna med mig med, men gör det en gång och sen inser hon att det är inte lönt att försöka med mig 😂

Annars tragglar vi på med att lyfta ben. INTE populärt. Kommit så långt att jag kan kratsa fram lite snabbt men bak är lång väg kvar.

Uppfödaren beskrev henne som snäll men otålig, men då hade hon också nån hemmasnickrad spilta så jag funderar på om hon stått intryckt där och inte haft mycket till val. Jag vill inte göra på det sättet utan tycker det ska vara en bra upplevelse.

Hon har visat sig vara en riktig ler-badare nu när vädret är bättre och hon kan gå utan täcke. Står dock såååå nöjt när man borstar av all skit så hon är väl nöjd med sig själv, haha.

IMG_7401.webp

Unghäst som vaktar sin ägare från andra hästar - har ni varit med om det? Varför gör dom det? 🤔
Inte varit med om med egen häst, men sett andras hästar (både unga och gamla) agera så. Det korta svaret är att hästen förmodligen ser sin ägare som en resurs - en källa till mat, godis, trevlig samvaro, omvårdnad eller vad hästen nu uppskattar. Det är ju i grunden positivt, men kan också bero på att tillvaron i hagen/flocken inte är så stimulerande. Hade det varit min häst som gjorde så hade jag nog sett över hur hästens vardagsliv (när ägaren inte är där) ser ut.

Idag blev fröken ordentligt verkad med hjälp av domosedan. Hovlyften går långsamt framåt men det kommer ta tid innan hovis kan verka henne så då kändes detta som bästa lösningen! Det gick bra med lite lugnande, hon fick för 300kg även om hon väger betydligt mer.

Nu kan vi fortsätta öva 🥰

Bild på kanonkulan från gårdagens paddock-bus
IMG_7612.webp

Min fröken ska få åka på sommarkollo med jämnåriga + äldre ston i sommar. På en såpass ung häst (som avmaskades i januari när hon kom till mig), räcker det med vanlig grundanalys (för mask-koll) eller ska man välja till något tex bandmask?

Vad har ni för sadlar till era små?
Jag har ingen alls just nu, då jag sålde min Renaissance när vi hittade mitt förra stos skador.

Är det en dum idé att sitta in / rida in i bomlöst? Tänker då freeform/barefoot/sensation/ghost. Eller blir det för ”vingligt” på en unghäst?

I dagsläget äger jag en barbackapad och tömkörningsgjord som jag kan sätta stigläder i, för promenader tänker jag då så hon vänjer sig vid gjord runt magen osv. Men funderar lite framåt på vilken sadel 🤔

Liknande trådar

• Adventskalendertråden 2026!
  • Vad gör ni på sommarloven?
  • Betäckning 2025 - föl 2026
  • Stallhjälp, som inte är så mycket hjälp.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka