Visa bifogad fil 167594

Min är fortfarande ful, och svullnaden verkar aldrig ge med sig.
Nu har vi röntgat vid två tillfällen och ocd syns inte. Nästa steg blir mri.

:confused::(

Du som har erfarenhet (som du delade i en annan tråd en gång), är det brukligt att det är så långvarigt?
Ja på våran fyraåring gick inte svullnaden ned på månader 🫠 Hon var ful länge i sin has men inget som störde henne mer en estetisk. Syns att hon är opererad I den hasen för att de är liite större en den andra så den återgick aldrig helt.

Ja på våran fyraåring gick inte svullnaden ned på månader 🫠 Hon var ful länge i sin has men inget som störde henne mer en estetisk. Syns att hon är opererad I den hasen för att de är liite större en den andra så den återgick aldrig helt.
Ja, nu är vi på månad fem. Förvisso gjordes operationen runt den 20 februari, men ändå.

IMG_6053.webp

Ett år idag.🩷
Vi testade att mäta henne. Lite drygt 150 cm i mkh.

Halsring. Vi kör aldrig unga hästar ut den, eller ja gjord misstaget en gång att köra 3 åringen utan den hon var över bommen två gånger på samma resa 🙄
Kan du förklara hur det ser ut, eller lägga upp en bild? Vad är halsringen gjord av? :) Jag har aldrig kört unga hästar i transport, bara i bkortare stuterimodell lösa. Alla idéer och sätt är intressant att höra, tycker jag!

Kan du förklara hur det ser ut, eller lägga upp en bild? Vad är halsringen gjord av? :) Jag har aldrig kört unga hästar i transport, bara i bkortare stuterimodell lösa. Alla idéer och sätt är intressant att höra, tycker jag!
Screenshot_20250519_081447_Chrome.webp

Vi har ju alltid bara haft tillgång till transport så därför har en sån här ring varit nödvändig. Den gör ju att du kan binda hästen dels kort men också oftast nedåt så att det blir mindre trevligt att försöka hoppa bom för att det tar i mot. Vet även att våran granne kör fortfarande med det till deras äldre häst som inte förstått ännu att det är onödigt att hoppa över bommen 🙈 Var faktiskt hen som sa en gång i tiden tills oss varför använder ni inte halsring? Bra fråga, men nu kör jag aldrig unga och ovana hästar utan den.

Visa bifogad fil 167784
Vi har ju alltid bara haft tillgång till transport så därför har en sån här ring varit nödvändig. Den gör ju att du kan binda hästen dels kort men också oftast nedåt så att det blir mindre trevligt att försöka hoppa bom för att det tar i mot. Vet även att våran granne kör fortfarande med det till deras äldre häst som inte förstått ännu att det är onödigt att hoppa över bommen 🙈 Var faktiskt hen som sa en gång i tiden tills oss varför använder ni inte halsring? Bra fråga, men nu kör jag aldrig unga och ovana hästar utan den.
Aha! Hur kort fäster man den? Sitter den neråt manken eller mer mitt på halsen?

Fotad 7e april och hon fyllde ett år sen den 27e april 😊

Här är från igår i motljus och lite nerför på sekunden men tycker hon börjar se lite rundare ut i kroppen🤩
13 månader.

Visa bifogad fil 168531
Wow! Då växte hon tre centimetrar på bara tre veckor! Jösses!

Min fyller ett år den 11 juli. Jag är väldigt spänd på hur hög han kommer att vara på ettårsdagen.

Men enligt min egen lilla mätning på hans framben så kommer han bli ca 161 cm.

Mina andra unghästar har varit ca 148 cm vid ettårsdagen och de är båda idag 170 (femåring) och 167 (treåring).

Hur stora är din hästs föräldrar?

Vår 🦕 har åkt på bete nu. Redan ca 160 och hög bak just nu, så får hålla tummarna för att det är cm och inte dm han kommer ha växt innan installningen :bag:

5bY8osP.jpeg

pvvzlt6.jpeg

kYK7Ecq.jpeg
Ja, vilken skillnad det kommer att vara!

När jag släppte min, då tvååring, på bete var han fortfarande gänglig och som en tonåring med smala axlar och långa armar.

I september samma år, såg han ut som en ridhäst!

Nu är ju våra bara åringar, men det händer mycket över sommaren för dem med!

Hur stor tror du att han blir?

Ja, vilken skillnad det kommer att vara!

När jag släppte min, då tvååring, på bete var han fortfarande gänglig och som en tonåring med smala axlar och långa armar.

I september samma år, såg han ut som en ridhäst!

Nu är ju våra bara åringar, men det händer mycket över sommaren för dem med!

Hur stor tror du att han blir?
Upplever att vår landat en del i kroppen redan nu under våren och är rätt fin just, rör sig bättre igen också. Jag har faktiskt ingen aning, både hingst och sto är under 170 och det mesta på hingstens sida är runt 170 mig veterligen, morfar 164, mormor 163 och sedan fullblod längre bak på mormor. Så såg inte riktigt denna komma.

Wow! Då växte hon tre centimetrar på bara tre veckor! Jösses!

Min fyller ett år den 11 juli. Jag är väldigt spänd på hur hög han kommer att vara på ettårsdagen.

Men enligt min egen lilla mätning på hans framben så kommer han bli ca 161 cm.

Mina andra unghästar har varit ca 148 cm vid ettårsdagen och de är båda idag 170 (femåring) och 167 (treåring).

Hur stora är din hästs föräldrar?
Jaa jag mätte henne två gånger i början och har en riktig mätsticka, så kan inte mätt helt fel heller, sen så såg hon så stor ut brevid min treåring som är 150, då hade hon ju vuxit😅 världens växtspurt. Var 149 på ettårsdagen.

När vi tog hem henne trodde vi att hon nog blir liten, men nu tror jag hon blir alldeles lagom runt 165/168 är perfekt. Vill inte ha över 170🙈

Pappa Zucchero är mätt till 164 på treårstestet och 163 som fyraåring vid avelsvärdering 😅 får hoppas han inte krymper mer.. 🤣
Mamman var 165 som treåring och nog runt 167/168 nu som vuxen.

Hur mår din snygging nu?🩷
Tack, han mår bättre! Han är ohalt efter fyra irap-behandlingar, och nu har han fått fenylbutazon i tio dagar för vi vill få ned svullnaden.

Men enligt ultraljud så är ledvätskan klar i alla fall på ena sidan, vilket är ett gott tecken.

På andra sidan är det en del fibrin som måste opereras bort, men veterinären tycker vi väntar med det, då han ju blev halt efter första operationen.

Så nu avvaktar vi och ser om det ger sig lite över sommaren, och så länge han är ohalt får han bara vara ifred.

Suck!

Det krävs tålamod, minsann.

Men min förhoppning är att han fortfarande växer och att den lilla skelettskada som inflammationen verkat ha orsakat, växer bort.

Men, jag famlar efter ljuspunkter. Jag är medveten om att jag kanske har en hagprydnad i hagen. Det finns inga garantier.
:(

Liknande trådar

Avel Jag tror inte vi har någon sån här tråd för i år, så jag startar en :) Har ni eller ska ni betäckt/betäcka era avelsston i år och hur...
Svar
3
· Visningar
569
Senast: Robina
·
Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 530
Senast: Murray
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände inte riktigt att det här platsar in i någon "vanlig tråd", och det är väl egentligen ett klart dagboksämne eftersom jag "bara"...
Svar
1
· Visningar
1 071
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
5 389
Senast: Dentaku
·

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Cushings syndrom hund
  • Uppdateringstråd 31

Katt, Andra Djur