Avmaskade min lilla donna igår och hon kände sig en aning kränkt 💩 Hon hade en hel del spolmask och en del lilla blodmasken, hennes mamma kallar vi maskdrottningen trots regelbundna träckprov och avmaskning och mockning av hagar så har hon alltid haft stora mängder parasiter .. Men nu är alla avmaskade som skulle ha i år och imorgon byter jag hage på dem till den som är ren mockad och sen är det bara börja mocka vinterhagen ... För det är ju så kul att mocka hagar 😂 Egentligen skulle vi åka bort över påsk men det sket sig hästarna behöver mig ..
Dom första avmaskningarna märkte min inte ens av så jag hoppas denna gång blir lika enkel. Men förmodligen har hon blivit så stor nu att det kommer bli mer motstånd från hennes sida :wtf:

Söt som socker 😍

IMG_1142.webp

Nu har vår lilla ettåring "flyttat hemifrån" till ett stort unghästbete i ett naturreservat på runt 100 hektar. Där ska hon gå till slutet på september - blir hur bra som helst :) Och "Mamma Mu" har fått flytta hem till oss - hon får inget nytt föl i år utan ska få gå här och äta upp sig lite för att eventuellt betäckas igen senare denna säsongen.

Nu har vår lilla ettåring "flyttat hemifrån" till ett stort unghästbete i ett naturreservat på runt 100 hektar. Där ska hon gå till slutet på september - blir hur bra som helst :) Och "Mamma Mu" har fått flytta hem till oss - hon får inget nytt föl i år utan ska få gå här och äta upp sig lite för att eventuellt betäckas igen senare denna säsongen.
Vilket drömliv för en häst! Var hittar man ett sånt bete? 🤩

Efter Minis senaste veterinärbesök fick vi klartecken att öka storleken på hage och gå med andra hästar. Vi släppte ihop henne med resten av mina ston och hon tydde sig snabbt till en av sina systrar. Efter någon vecka så flyttade vi mamma till en annan hage, så nu går Mini enbart med sina systrar. Det var väldigt odramatiskt och skönt för mamma Tillan att få börja jobba upp lite hull igen.

Visa bifogad fil 165775
Kommer de kunna se varandra? Tror du att stoet kommer vara oroligt? Eller bara skönt att få vila upp sig ifred?

Kommer de kunna se varandra? Tror du att stoet kommer vara oroligt? Eller bara skönt att få vila upp sig ifred?

De ser varandra, men hagarna ligger inte intill varandra så de kan inte ha närkontakt. När vi tog isär dem så gick stoet från en vinterhage till en hage med (lite) gräs, inte en chans att hon brydde sig om en så stor fölunge då. :D Hon gnäggade lite dagen efter, men har varit lugn och nu har hon sinat.

De ser varandra, men hagarna ligger inte intill varandra så de kan inte ha närkontakt. När vi tog isär dem så gick stoet från en vinterhage till en hage med (lite) gräs, inte en chans att hon brydde sig om en så stor fölunge då. :D Hon gnäggade lite dagen efter, men har varit lugn och nu har hon sinat.
Vad skönt med så lite dramatik! :)

Efter avmaskning var det ju mindre mysigt och mocka efter ett par dagar men kan väl konstatera att maskmedlet tog 💩🙈 Annars jobbar vi med att lyfta hovar lugnt och sansat. Hon har gått från att få panik till att det är ganska okej att man Pillar henne på benen.

Ihopsläppet gick bra! Valacken är lugn och försiktig och åringen följer efter honom precis överallt.. 🤣
Mammahäst är inte lika förtjust i valacken, och surar om han kommer för nära.
Men dom äter från samma bal och vilar ihop så det är inte slagsmål i alla fall.
Dom var väldigt tajta innan fölningen så det ger sig nog med tiden. :)

En annan sak jag klurar på; Åringen får "korkskruvar" i svansen hela tiden. Är detta ett anlag eller är det något som hör ihop med att dom är föl? Stoet har inga korkskruvar.. hingsten vet jag inte. Hade varit kul att veta om de kommer vara kvar. :)

Liknande trådar

Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 284
Senast: Murray
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände inte riktigt att det här platsar in i någon "vanlig tråd", och det är väl egentligen ett klart dagboksämne eftersom jag "bara"...
Svar
1
· Visningar
1 037
Senast: Raderad medlem 147980
·
Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på... 6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 930
Senast: Palermo
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 610
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka