Bukefalos 28 år!

Foder för att undvika Kolik/Tarmvred

Sv: Foder för att undvika Kolik/Tarmvred

Svarar gemensamt.

Jag har hö från en och samma åker. Uppvärmt vatten på vintern. Fritt året om.de avmaskas regelbundet och kolla masken tas 1-2 ggr/året.

Därför sökte jag foder / kraftfoder som är smörjande/milt för magen. I stallet kommer min mini hingst på 7 år stå och mitt hbl föl. Fölet äter nu pavo foder och det ser ut som jag fortsätter med det men lägger till mash. Svårare med minisen och kraft då jag inte vill ge för mycket. Men samtidigt brukar han bli ganska tunn vinter/vår.

De går ute 25/7 nu och när de stallas in är de ute från 6 på morgonen till 21 på kvällen.
 
Senast ändrad:
Sv: Foder för att undvika Kolik/Tarmvred

jag försöker undvika mkt stärkelse.. Så rent spannmål går bort.. Helst inget alls. De får även betfor och linfrö samt uppvärmt vatten på vintern. I ditt fall tror jag inte att du skulle kunna ha gjort nåt mer. Vissa hästar har ju lättare o få kolik, har man en sån häst så är det ju en helt annan sak, ofta vet man av erfarenhet vad den hästen klarar eller inte. Men en häst som får tarmvred.. Ja, det kan hända alla hästar. Är de ute o rör på sig, har färskt vatten, o bra kvalitet på fodret så händer det normalt sett inte att de får kolik. Så i ditt fall var det nog bara ren o skär otur, vilket jag verkligen beklagar!
 
Sv: Foder för att undvika Kolik/Tarmvred

Nä kanske skulle skrivit tydligare:

Det är bra att ha parafinolja hemma för när träcken är torr så kan man ge det i några dagar- en vecka


:D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 460
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Nu har det tyvärr hänt. Den nya hästen fick tarmvred igår och idag runt 4-tiden fick hon somna in. Självklart börjar man fundera på hur...
Svar
4
· Visningar
2 938
Senast: norrland65
·
A
  • Låst
Hästmänniskan Tänkte berätta och varna all hästägare att vanvårdnad förekommer närmare än vad man tror, och oftare. Vi har hade ett jättefint...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
20 276
Senast: tussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Avmaskning trots nollat träckprov?
  • Bildtråden
  • Hur få stilla händer?

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp