Foder Frågor

B

BadbrudenXS

I morgon ska hästarna börja få mat igen :bow:

men då är frågan vad de ska ha? Höt är inte analyserat ännu men ska snart skickas iväg. Nån som har något tips på vad jag kan ge tills höt blir analyserat?

Hästen är ett fjording på 10 år, lite gräsmage efter betet. är lättfödd och jag kommer att rida ca 1½ timme 5-6 dagar i veckan normal-ganska hård ridning och står ute dygnet runt till oktober.

Är det någon som har analyserat sitt hö hos http://www.analycen.se/default.asp ? Hur mycket kostade det?

Kjamishar :banana:
 
Jag skulle börja med fri tillgång då. Det är ju vad hästen har fått innan (i hagen)
 
hö får de redan
jag undrar om jag ska ge nåt kraftfoder?

kjamsihar
 
Oj du var snabb du, jag har ju inte hunnit svara på ditt PM än så nu kan jag ju lika bra svara här då. :smirk:

AnalyCen är det företag som jag använt mig av när jag analyserat. 605 kr kostar det för protein, energi och de vanligaste mineralerna. Jag klippte även ned höet i små bitar nu senast när jag skickade in. Det blir billigare då. :)

Priserna utan moms är för hö:
Protein/energi analys: 308 kr
Mineral analys: 173 kr

Du skickar efter emballage för hö och sedan kommer du att få en följesedel med, där står det hur du ska göra. Det viktigaste är ju att provet blir representativt och därför ska du ta av fler balar än en. Du måste även vara försiktig när du tar provet, lyft upp provet och se till att du får med de små bladen och olika sorters växter, inte bara strån.

Det står även lämplig mängd på följesedeln, hur mkt man ska ta. Men lägg du i så mkt som går i! :D

Hur mkt har hästarna att äta i hagen? Lägg ut hö i hagen och se hur pass intresserad hästen är. Om hästen ser fin ut så behövs troligtvis inte så mkt tillskottsfodring. Men när du kommit igång mer med ridningen kan du lägga till lite krafftfoder utöver höet om du upplever att hästen behöver den energin sas. Sedan får du ju utgå från höets värden vad du ska ge för krafftfoder.

MVH Nina
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ny här så ha lite överseende med tråden☺️ Men har precis flyttat till egen gård med mina två hästar, en stor och en shettis. Just nu...
Svar
5
· Visningar
1 579
Senast: Angel
·
Foder & Strö Hej hej! Vi har blivit erbjudna att ta grovfoder från 2 st vallar.Aldrig gjort detta förr! Problemet är bara att vi inte riktigt har...
Svar
1
· Visningar
510
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
7 679
Senast: a1agnlju
·
Avel Den eviga diskussionen om när man ska och inte ska avvänja föl, jag vet, men jag reagerade så starkt just den här gången. Det är väl...
Svar
4
· Visningar
1 519
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp