Tunnt fullblod

Bukefalos 30 år!

Ise

Trådstartare
Har ett fullblod som har svårt att hålla hullet när de allra kraftigaste gräset är slut. Står inne 6-7 h varje dag och fodras med hö med okej värden samt kraftfoder (i dagsläget lucern, krafft groov protein och olja). Har ingen möjlighet att flytta från fräschare och enbart fodra hö. Har provat att stödfodra på betet men det finns fortfarande för mycket gott gräs för att han ska vilja äta höt.

Finns det något mer eller något annat jag kan göra? Är det främst protein eller energi som behöver tillsättas extra? Det verkar finnas flera olika åsikter om detta… Tips på bra kraftfoder att ge?
Han rida och tränas som vanligt även under sommarhalvåret. I vintras var han i fint hull och välmusklad men har senaste veckorna börjat falla ur.

Tack på förhand!!

Har ett fullblod som har svårt att hålla hullet när de allra kraftigaste gräset är slut. Står inne 6-7 h varje dag och fodras med hö med okej värden samt kraftfoder (i dagsläget lucern, krafft groov protein och olja). Har ingen möjlighet att flytta från fräschare och enbart fodra hö. Har provat att stödfodra på betet men det finns fortfarande för mycket gott gräs för att han ska vilja äta höt.

Finns det något mer eller något annat jag kan göra? Är det främst protein eller energi som behöver tillsättas extra? Det verkar finnas flera olika åsikter om detta… Tips på bra kraftfoder att ge?
Han rida och tränas som vanligt även under sommarhalvåret. I vintras var han i fint hull och välmusklad men har senaste veckorna börjat falla ur.

Tack på förhand!!
På vilket sätt faller den ur? Är den tunn över revbenen? Tappar överlinje?

Jag skulle väl gissa på att både energi och protein behövs. Kan den äta havre?
Jag hade behållt lusern och olja, men bytt ut groov protein till något proteinkoncentrat. Hur mycket lusern och olja får den idag? Finns det utrymme att öka upp mer?
Havre skulle kunna vara ett bra tillägg om den tål stärkelsen.

Har (och har haft) liknande problem med min häst. Oheliga mängder kraftfoder har varit lösningen (då detta faktiskt är godare än gräs).

Alltså fodrat kraftfoder minst 2ggr/dag och löjliga portioner (totalt som mest 3kg havre + 1kg betfor + 2 kg lucern)

Alternativt får du stalla in över natten (eller dagen) och skaffa ett mycket bättre hö så att han får mer tid att äta högvärdigt foder inne.

På vilket sätt faller den ur? Är den tunn över revbenen? Tappar överlinje?

Jag skulle väl gissa på att både energi och protein behövs. Kan den äta havre?
Jag hade behållt lusern och olja, men bytt ut groov protein till något proteinkoncentrat. Hur mycket lusern och olja får den idag? Finns det utrymme att öka upp mer?
Havre skulle kunna vara ett bra tillägg om den tål stärkelsen.
Mest över revbenen men även lite överlinje, främst runt manken och över rumpan. Har inte provat havre men ska absolut testa, han har inte blivit knäpp av krafftfoder innan i alla fall. Får idag ca 1 liter lucern och 2 dl olja

Mest över revbenen men även lite överlinje, främst runt manken och över rumpan. Har inte provat havre men ska absolut testa, han har inte blivit knäpp av krafftfoder innan i alla fall. Får idag ca 1 liter lucern och 2 dl olja
Fullbloden och liknande hästar kan behöva mycket kraft och annat extra. Fullt rimligt att det där inte är tillräckligt. Mitt fick så mycket lusern han ville ha under tiden vi var där (han var ändå mest sällskap, reds lite på lätt nivå), ca 2 kg, samt betfor och kornkross. Kommer inte ihåg hur mycket han fick, men mycket var det. Du kan definitivt öka givan, lusern är bra men kan behövas kraft också.

Det är ju ingenting. Kallblodstravararna jag haft har ätit mer än det 😛. Mitt fullblod åt flera kg lusern och 1-2 kg kraftfoder utöver fri tillgång på hö/bra bete.

Min behövde massor som ung men är ju mer normal att göda.
Hon var uppe i 5 kg lucern, 2 kg korn, olja kommer jag inte ihåg hur mycket utöver det bra hö.

En liter lusernhack eller en liter uppblött lusernpellets? En liter lusernhack är ungefär 1 hg om man inte packar hårt. Dvs typ ingenting näringsmässigt.

När jag hade en svårfödd unghäst provade jag massor med olika saker. Det han i slutändan gick upp i vikt på var fritt med bete, 4 kg lusernhack (dvs han stod inne på box och åt ur en stor balja på 40 liter) och en halv liter olja (maxgiva för honom). Det behövs enorma mängder när de behöver gå upp i vikt.

Jag har en valack som har tappat mkt pga sjukhus vistelse med lymfangit och han får 1kg grönpellets/ dag (uppblött) samt 13 kg hö plus att han går ute på gräs 06.30-16.30 varje dag.

Då har du ju stora möjligheter att öka kraftfodret. Håller med de andra om att detta inte ger så mkt. Och undrar också om det är lusernpellets eller hack?

Jag tycker havre är bra för det innehåller mkt fett och faktiskt en del protein, så det är ett enkelt sätt att öka intaget.
Man vill ju dock inte ge hur mkt stärkelse som helst, så det brukar vara bra att kombinera med olja och lusernpellets.

Om jag vore dig så skulle jag göra en eller flera av följande:
- Öka mängden lusern så att du iaf ger några kg lusernpellets per dag. Det blir dyrt men är ett skonsamt sätt att öka både energi och protein.
- Öka mängden olja. Jag brukar räkna på maxgiva 75 gram per 100 kg häst per tillfälle och max 2 ggr/dag. Öka mängden långsamt så du ser att hästens mage tål det.
- Lägg till havre. Kanske 1-2 kg totalt?
- Byt ut groov protein mot proteinkoncentrat såsom potatisprotein, krafft muscle up eller granngården elit proteinspecial.

Hur mkt du ändrar beror väl på hur mkt den har tappat. Om jag ser att hästen tappat brukar jag vilja öka näringsintaget rejält direkt, och sedan minska igen när den ser bättre ut. Man kan också testa en mindre förändring men då finns ju risken att den hinner tappa ännu mer innan man hamnar rätt.

Och skriv upp vad du ger (vilket tillägg i MJ och smrp) och resultat, så du vet för framtiden vad som behövdes.

Mina hästar har haft problem med att äta krossat korn men aldrig med hel eller krossad havre. De blir galliga och får proteinknölar, men havre har som sagt gått väldigt bra så nu är det väldigt många år sedan jag öht testade med korn.

• Gilla
Reactions: Ise
En liter lusernhack eller en liter uppblött lusernpellets? En liter lusernhack är ungefär 1 hg om man inte packar hårt. Dvs typ ingenting näringsmässigt.

När jag hade en svårfödd unghäst provade jag massor med olika saker. Det han i slutändan gick upp i vikt på var fritt med bete, 4 kg lusernhack (dvs han stod inne på box och åt ur en stor balja på 40 liter) och en halv liter olja (maxgiva för honom). Det behövs enorma mängder när de behöver gå upp i vikt.
1 liter torr lucernpellets som sedan blötläggs + 1 liter groov protein

Min lite svårfödda fullblodskorsning (66%) äter 2,5 kg grönpellets med 160 g smbrp och 400 g riskli (ca. 5 dl) plus 0,5 dl rent potatisprotein plus fri tillgång på ett hyfsat hö.
Kvoten ligger på ca. 8 men han har behövt det hela livet och är nu 26 år gammal.
Ingen tror mig när jag säger det, utifrån hur fin han är i kroppen. 😁
(171 cm hög och väger ca. 630 kg.)

Vårt fullblod är också svår att hålla i hull. Eller, hon föll ur i vintras. Har inga andra tips att ge än de du redan fått.
Våran käkar inte hur mycket kraft som helst, utan lämnar när hon tycker det räcker. Likaså höt. Får i henne max 11-12kg/dygn. Hullet tog sig direkt när gräset kom i våras tack och lov. Hade helst velat ha henne tjock i sommar, men icke.

Men flera kilo kraft på henne går tyvärr inte.

Vårt fullblod är också svår att hålla i hull. Eller, hon föll ur i vintras. Har inga andra tips att ge än de du redan fått.
Våran käkar inte hur mycket kraft som helst, utan lämnar när hon tycker det räcker. Likaså höt. Får i henne max 11-12kg/dygn. Hullet tog sig direkt när gräset kom i våras tack och lov. Hade helst velat ha henne tjock i sommar, men icke.

Men flera kilo kraft på henne går tyvärr inte.

Ett tips där (kanske främst om man bor i närheten av stallet) är att ge många små givor. Många svårfödda hästar tycker att ett par liter foder direkt blir ”för mycket” och ratar. Om man istället ger tex 3-5 dl, väntar några minuter efter att hästen ätit upp och ger ytterligare 3-5 dl. På så vis kan man ofta få i hästen mer än om man gett allt på en gång. Men det är lite tidsödande. ;)

Vill bara flika in att för mycket protein kan göra att svårfödda hästar faller ur då protein kräver en del energi.

Hade kollat upp foder som är energitätt om proteinbehovet är uppnått.
Så blev det för min, jag öste på protein (muscle up) och han tappade mer och mer, både hull och muskler. Lösningen var att lägga på energi, så han äter Performance low starch och på vintern vid behov även olja. Efter ett par år med den dieten är han nu inte alls lika svår att hålla hullet på utan mer normalt stabil.

Vad innebär okej värden på höet? Finns det möjlighet att ge annat med bättre värden? Gissar att hästen helst inte äter alltför stora mängder kraftfoder?
Jag hade skippat lucern och krafft groov och satsat på ett proteinkoncentrat (granngårdens proteinspecial har tex 330 smb rp jämfört med muscle up på 340 och är mycket mer prisvärt - jämfört med lucern och groov som ligger på dryga 100 smb rp, dvs du behöver fodra tre ggr så stor mängd) samt foder med högt energi med låg stärkelse (tex ERS cubes) förutom oljan du redan ger. Tunnisar som behöver protein och/eller energi ger jag gärna riskli, sojamjöl (alt potatisprotein beroende på stärkelsekänslig) och linfrökaka också.

Liknande trådar

• Foderstat till tunt fullblod
  • Sto med mjölk, lucern?
  • Energirikt foder
  • Årets foderstater

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat