Foder till extremt mager häst???

misen

Trådstartare
Jag å min kille har precis räddat ett sto med föl ur vanvård å stoet ser ut därefter medans bebbe e jätte tjock å go men har inte börjat tappa föl pälsen å hon e 4 månader gammal nu. Tycker de e lite sent?? eller???

Finns de någonting man kan ge bebbe för å få igång hennes fällning rätt å så?? hon har ju ej fått minerlare å sånt innan antagligen men vad ska man ge henne nu? hon pillar i mammas mat å äter bra med hö å dricker vatten så jag tänkte börja vänja av henne i mitten på nästa månad då mamma häst behöver sitt fett själv.

(hon står i nerförsbacke så så överbyggd e hon ej)
29149066.jpg


Nu till min fråga vad ska man ge mamma häst för att gå upp i vikt.

nu får hon fri tillgång på jätte fint hö med super värden. kan dom ej i huvet.
Sen får hon 2 kg lucern å 2 kg havre (ska byta ut havren mot kraft grov 125 sen. Anledningen till att hon ej får mer e för att jag ej vill vräka på henne något när hon ej fått ordentligt med mat på så länge. Sen orkar hon knappt äta de hon får. Höet äter hon jätte bra av och går i gräs hage med fint gräs på dagarna.

Jag vill ge henne något utöver detta som påskyndar hennes vikt uppgång.
nått man kan lägga i maten som ej tar så stor plats i magen på henne...

Som olja tex?? hur mkt kna man ge av de och vilken olja ska man ge?
Finns det fler alternativ???

Här kommer en bild på flickan min :cry:
29149065.jpg


Vi har bara haft hästarna sedan i helgen å stoet har redan börjar fylla ut lite runt magen å så
men vil ha massa fett så hon lägger på sej. så som hon ser ut nu vågar man inte ha hene ute utan täcke vilket e synd när de e så fint väder.
Tacksam för hjälp... mvh misen
 
Senast ändrad:
Sv: Foder till extremt mager häst???

Typiskt utseende för ett sto som ger ALLT och lite till som di åt fölungen och inte får tillräckligt med mat. :mad:

Hade hästen hamnat här så hade jag ÖST i den lusernpellets i så stora mängder det bara var möjligt. (fyll krubban på kvällen när hon kommer in) Det är främst proteinbristsom gör att hon ser ut sådär och lusern är snälla proteiner. Det ger ju också ett bra energitillskott. Jag hade nog också hällt på några dl olja och några dl proteinkoncentrat/utfodring. (lusern är billigare än groov... :idea: )
Sen hade jag börjat vänja av fölungen, åtminstone separerat dem på nätterna, för att stoet ska få behålla mer av näringen till sig själv. När det har gått så här långt för stoet får man inte vara blödig och tycka att "fölet behöver sin mamma så länge som möjligt", för här handlar det om stoets välbefinnande. Och fölet klarar sig... (köp fölpellets till den, t.ex D&H Foal Creep Pellets, som jag själv haft bra resultat med på unga moderlösa föl)

Dagtid hade jag velat ha stoet på ett riktigt bra bete - återväxten efter vallskörd eller nåt.

Tänk bara på att öka foderstaten lite successivt så att det inte blir för stor chock. Grovfodret kan du skyffla i direkt, men kanske öka på lusernen under ett par veckors tid.
 
Senast ändrad:
Sv: Foder till extremt mager häst???

dom går på fint bete på dagtid å och är inne på natten. ang lucern å grov så betalar jag bara 30 kr mer för groven.

Sen vänja av fölet. ja de vill jag med men nu e de så att jag sålt fölet å både sto och föl står hos blivande köparen till bebben. Å hon vill att fölis ska gå med mamma tills hon e 7-8 mån =8 de sa jag glöm de till. får jag ej börja vänja av henne nästa månad så får jag helt enkelt ta stoet å flytta henne när bebbe e 6 månader för innan dess vill jag ej. men jag tycker som du. stoet behöver vara själv natte tid.

ja anledningen till att jag bara ger 2 kg lucern e för att jag vill inte vräka på på en gång.
 
Sv: Foder till extremt mager häst???

Finns väl ingen som helst anledning att avvänja ett föl vid så tidig ålder om det nu inte finns starka skäl till det, villket jag ej kan utläsa det finns mer än att mamman behöver gödas upp. du säger ju att du redan märkt av den ökade matransonen..så varför så brottomt ?
 
Sv: Foder till extremt mager häst???

Jag hade valt lusern och olja. Så lite kraftfoder som möjligt men ändå så koncentrerad näring som går att få. Lusern är snällt mot magen. Fri tillgång på grovfoder (lusern t ex) är knappast någon fara när det gäller en så utmärglad häst som denna, nu är hon ju tydligen invand på lusern också.

En nypa magtarm eller annat för magfloran hade jag nog också satsat på, det är viktigt för näringsupptagningen att magen är i trim.
 
Sv: Foder till extremt mager häst???

vad då tidigt. om hon går själv på natten från 22.00-06.00 å med mamma på dagen från att hon e 5½ mån e väll ingen fara.... dom som säljer sina föl när dom e 6 månader hur gör dom då? vänjer alla som säljer tidigt av pang bom nä de tror jag ej. dom måste ju börja vänja av lite i alla fall.
 
Sv: Foder till extremt mager häst???

Finns väl ingen som helst anledning att avvänja ett föl vid så tidig ålder om det nu inte finns starka skäl till det, villket jag ej kan utläsa det finns mer än att mamman behöver gödas upp. du säger ju att du redan märkt av den ökade matransonen..så varför så brottomt ?
Att stoet är ordentligt avmagrat är ett skäl så gott som vilket som helst för att vänja av fölet!

Den ökade matransonen har nog bara gett stoet mer mat i magen, jag kan inte tänka mig att ett par dagar med mycket foder skulle göra någon stor skillnad på skicket på detta sto. Det kommer ta många månader innan detta sto ser ut som en häst igen!
 
Sv: Foder till extremt mager häst???

Ja än sen då ? 5 1/2 månad och faktiskt även 6 månader är tidigt. Jag vet att i hästvärlden finns en oskriven regel om just 6 månader, men föl mår faktiskt bättre av att avvänjas senare. Det finns inga som helst biologiska skäl till avvänjning vid 4-6 månader som många gör. Detta härrör från den tid då stona behövdes i hårt arbete. Naturligt för ett föl är att dia i 8-9 månader. Men visst, om situationen promt kräver det är det annorlunda, men många stirrar sig blinda på 6 månaders regeln.
 
Senast ändrad:
Sv: Foder till extremt mager häst???

Det vet jag, men även jag har sett sådana ston, och under har skett även där på kort tid. Så extrem såg inte stoet ut enligt mig.
 
Sv: Foder till extremt mager häst???

Oh men lilla gumman hästen, vad söt hon är om man bortser från hullet :(

Förutom olja, och lucern som andra redan tipsat om så skulle jag fundera på Krafft protein, efterom hon ju verkligen behöver mycekt och som du säger, så koncentrerat som mäjligt kan vara lättare om hon inte är van vid mycket mat eller har dålig aptit.

Krafft protein har hela 330g smrp/kg!

Jag personligen gillar Max E Glo (riskli) för det har lågt med stärkelse och energin komemr fårn fett som är naturligt i det, så det är snällt på magen :) Det är inte så farligt i pris ändå och man kan ge upp till 12dl om dagen, det har 18MJ och 103g smrp/kg, visserligen inte superhögt i protein men bra att ge som tillskott om hon tex. inte gillar olja.

Mitt sto har ökat i vikt bra av Eggersmanns müsli (väldigt smakligt, hon är kräsen med tuggproblem o äter det på nån minut!) , hon får avels müslin "Zucht müsli", som iof. bara har 115g smrp/kg men hon la på sig jättefort med det och riskli. Om hon skulle behöva mer protein skulle jag ta krafft protein, men tyvärr kan jag inte för hon äter inte pellets så är därför jag fått göra såhär. Annars kan man ju mixa lite liskom.

nu svamlar jag bara, ska sova, men lycka till!
 
Sv: Foder till extremt mager häst???

Det vet jag, men även jag har sett sådana ston, och under har skett även där på kort tid. Så extrem såg inte stoet ut enligt mig.

Såg hon inte så extrem ut?? Stoet i sej har ligg sår över allt.. höft benen sticker ut 1½. rygg raden sticker upp 3 cm å man kan räkna varje revben. INTE SÅ FARLIGT???????

De här e ju säkert normalt???
29173601.jpg


De jag menar med att hon börjar se rundare ut är lite om magen baktill där all maten lägger sej. men inte på nått annat ställe. de kommer ta skit lång tid innan hon blir bra igen... lilla gumman tycker så synd om henne..

Å ja fölet kanske mår bäst av att vänjas av vid 8-9 månaders ålder men i detta fallet e de mamman vi får ta hänsyn till. bebbe e jätte pigg å fin i hull å äter hö å vanlig mat själv å bryr sej inte de minst om mamma. så jag tror inte hon dör. Mamma behöver behålla sin mat själv å inte ge allt till bebbe.
 
Senast ändrad:
Sv: Foder till extremt mager häst???

Det vet jag, men även jag har sett sådana ston, och under har skett även där på kort tid. Så extrem såg inte stoet ut enligt mig.

Då är du blind eller kan inte avgöra vad som är bra och dåligt hull :mad:

TS. Tycker du fått bra råd, själv skulle jag välja ett bättre kraftfoder än kraffts sortiment men det är jag och mina åsikter och vi är alla saliga i vår tro så där tänker jag inte orda om.

När det gäller olja skulle jag personligen valt linfröolja som smörjer tarmarna och är riktigt bra bomull för magen.

Tycker som andra att du kan åtskilja fölet från mamma iaf nattetid. Lycka till och verkligen en fin häst som jag tror kommer bli en skönhet när hullet som säkert kommer ta tid att bygga upp finns på plats
 
Sv: Foder till extremt mager häst???

Jag håller med, det känns ju lite riskabelt att dessutom utsätta fölet för risken att magra av. 6 månader är inte magen utvecklad tillräckligt, sen är det individuellt där ett föl faktiskt klarar sig hyfsat medan nästa inte gör det.
 
Sv: Foder till extremt mager häst???

jag snackar inte om å vänja av helt utan bara nattetid.
Å d eblir nog inga större problem å vänja av henne...
nog om bebbe.

jag ville ha tipps på vad jag skulle ge mamman som ger mkt fett mm
utan att fylla krubban helt.
 
Sv: Foder till extremt mager häst???

Det är inte bara fett som stoet behöver, när man ser ut sådär har man även haft en muskelnedbrytning vilket kräver massor av protein. Lucern fick du tips om tidigare vilket är ett mycket bra foder, så tex lucern och olja kan du ge.
Det kommer att ta tid för hästen att repa sig, men ger man foder så hon kan äta när hon känner för det så kommer muskler och hull tillbaka med tiden.
 
Sv: Foder till extremt mager häst???

ja de e självklart jag vet att hon behöver mer än fett...
jag vill bara veta vad man ska ge henne för att få henen gå upp så mkt i vikt som möjligt då jag vill kunna ha henne utan täcke innan dom ska stallas in. nu vågar man ej ha henen utan täcke så smal som hon e.
 
Sv: Foder till extremt mager häst???

När en häst ser ut på det viset så ger man något foder som hästen har lätt för att bryta ner, kraftfoder motsvarar ungefär som man skulle ge ett svältande barn en brakmåltid. Det ger absolut ingenting eftersom kroppens förmåga att bryta ner och ta upp kraftfoder är snudd på lika med noll. Man ger något som kroppen/magen är byggd för att bryta ner och ta upp. Vill man ha ett ha ett enkelt upptag så blöter man lucernpellets och blandar i olja, det ger ett mycket snabbt upptag. Jag skulle ej heller i nuläget välja linfröolja, eftersom den är så otroligt berikad på omegafetter vilket blir fel i nuläget men senare. Då är te x rapsolja ett bättre val.
 
Sv: Foder till extremt mager häst???

Ååhh, det knyter sig i magen på mig när jag ser bilderna på ditt sto! Jag vet precis vad du går igenom!

Jag fick hem mitt sto från seminstationen i riktigt risigt skick. Förutom att hon var skadad hade hon på knappt sex veckor tappat så mycket i hull och muskler att hon såg ut som ett dragspel...

DSC_0029m.jpg

DSC_0013m.jpg

DSC_0052-1.jpg

DSC_0037-1.jpg


Jag har gett henne Hippo Grow Alfa. Började med tre kg om dagen som jag sen ökade upp till 6 kg. Uppe på det har jag blandat i rapsolja, ca 1 dl om dagen. Fri tillgång på hösilage och bra bete.

Viktuppgången har gått lite i vågor men nu börjar det äntligen likna något även om det fortfarande är en bit kvar. Så här ser hon ut nu efter drygt 2 månader:

DSC_0001red.jpg


Lycka till med ditt sto!
 
Sv: Foder till extremt mager häst???

*kl*

Jag måste faktiskt rekommendera Spillers müsli för smala hästar (conditioning mix) om jag nu får lov att skriva ut det?
Jag lovar, med gott reslutat fast det är lite dyrt.

Fick också min häst efter vanvård och herre gud...fick en utskällning av veterinären att hästen inte skulle klara vintern. Testa Spillers...suveränt!
 
Sv: Foder till extremt mager häst???

Psst...
En liten avmaskning skulle kanske inte heller vara fel - antingen tar du träckprov på bägge eller så chansar du och ger avmaskning. Fölet bör ju avmaskas i vilket fall som helst.

Axilur är fortfarande det enda som tar spolmask (unga hästars gissel). Ivomec bara garvar spolmasken åt när det far förbi. Resistensen är numera rätt betydande..

I övrigt hålelrjag med de flesta här. Ge rejäla mängder lucern. Jag har fodrat upp några fölston som sett ut sådär. De har väl hamnat hos mig av någon anledning.... ;) För både ponnyer och halvblod har jag fått rekommendationen att ge i första hand bra grovfoder - vilket ju lucern är. Jag har haft kontakt med både forskare och foderexperter. det har gått bra i samtliga fall!

Det går faktiskt skapligt fort bara de verkligen får mat. Ett av stona hade en vinterpäls som var otäckt lång och stripig. Det tog bara några dagar innan hon började svettas! Det ökande näringsintaget fick henne att klara hålla värmen själv. Jag fick lov att spårklippa henne för att hon inte skulle stå svettig hela tiden.


Jag kan också hålla med om att ta isär mor o barn nattetid. Är mamman duktig på att skyffla ut allt hon sätter i sig i mjölken istället så är det välgörande för dem bägge att hon inte ger di om natten.
För fölets del så skyddar man mot hastigt uppdrivna kotor och andra tillväxtrubbningar och stoet får chans att ta hand om lite näring själv.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 073
Senast: Fazeem
·
Hästvård Min häst har under en längre tid varit dålig i magen. Han verkar vara en känslig kille. Märkte en klar försämring när ja har gav ett...
Svar
4
· Visningar
1 704
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 069
Senast: Andersson
·
Hästvård Så här ser min häst ut nu? Vet inte vad jag ska göra!? Han får mycket mat, hö gräs men han blir inte tjockare? Det är en varmblod...
Svar
9
· Visningar
2 361
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra torrfoder
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp