Foder till extremt mager häst???

Sv: Foder till extremt mager häst???

Oj, vad hade hänt med ditt sto? Blev hon så på seminstationen? Fruktansvärt att se.. Vad är det för skada?
 
Sv: Foder till extremt mager häst???

Varför inte börja fodra stoet en månad, går hon upp i vikt kan ju fölis få gå kvar vid sidan... har hon inte fått mat kan där ju hända mycket på en månad.

*avmaska
*kolla över tänderna
*massor med mat (lusern+olja m.m)
 
Sv: Foder till extremt mager häst???

Axilur är fortfarande det enda som tar spolmask (unga hästars gissel). Ivomec bara garvar spolmasken åt när det far förbi. Resistensen är numera rätt betydande..
Även Rintal och Banminth/Fyrantel tar spolmasken.
 
Sv: Foder till extremt mager häst???

Jag skulle ge fri tillgång på lusern och bete samt vänja av fölet. Man ska inte forcera gödningen av en utmärglad häst i början. Lusern är tryggt, mkt säkrare än kraftfoder, kan ökas snabbt. HH
 
Sv: Foder till extremt mager häst???

Mitt sto som t.om var värre än din och med ett stort 8 månaders hingstföl vid sidan, gjorde vi såhär: Avvande (fölet såldes så vi tog bara stoet), avmaskade, öste på med lucern och olja. Efter 1 ½ månad var hon fin i hullet igen. Iofs är hon extremt lättfödd.

Lycka till med din häst :)
 
Sv: Foder till extremt mager häst???

Vi har avmaskat hästarna och mamma häst har nu näst intill fri tillgång på lucern men hon äter kanske inte mer än 3-4 kg sen e hon mätt å äter hällre hö. sen går hon på bete på dagen och fri tillgång på hö inne. hon har absolut börjat tjocka på sig om magen nu å har fått tillbaka lystern i ögonen så de går åt rätt håll. Fölis får gå med mamma helt ett tag till sen vänjer vi av på natten i oktober sen går hon med mamma på dagarna några månader efter de om det funkar. Bara stoet går upp i vikt får dom gärna gå ihop länge..

ska fota lite i dag. bilder kommer.
mvh misen
 
Sv: Foder till extremt mager häst???

Fick oxå hem en häst i det skicket för några år sen, det var mitt i vintern då så det fanns inget bete. Jag fodrade med fri tillgång på grovfoder,Lusernpellets o olja, det tog fram till våren att få honom i riktigt fint hull.
 
Sv: Foder till extremt mager häst???

Även Rintal och Banminth/Fyrantel tar spolmasken.

Oki. du är betydligt mer påläst än jag. Jag bara gick på det jag fick som svar när jag frågade du-vet-vem på seminstationen ;).

Jag hade trott att det fanns resistens för Banminthen men är det inte så är det ju jättebra!!!!
 
Sv: Foder till extremt mager häst???

Jättesöt mamma och bäbis! Hoppas att hon lägger på sig snabbt och bra! Jag hade satsat på Lucern, Groov 125 och olja! + Fritt med hö såklart! :)
 
Sv: Foder till extremt mager häst???

varför vänja av fölet nu?? verkar vansinnigt,låt dem gå ihop sålänge som dem ska och fodra hellre mer. Hoppas det löser sig!
 
Sv: Foder till extremt mager häst???

Det är inte det minsta vansinnigt. det är snarare mer vansinnigt och rent djurplågeri att låta fölet gå kvar eftersom stoet redan nu är gravt undernärt.
Det GÅR INTE att ge så mycket mat att stoet kan både försörja fölet och samtidigt öka ordentligt i vikt.
 
Sv: Foder till extremt mager häst???

Så länge du ser att stoet ökar i vikt så är det bra, annars skulle även jag rekomendera att avvänja fölet ganska omgående. Att min gick upp i vikt så snabbt som hon gjorde har med största sannolikhet att göra med att vi tog henne ifrån fölet.
 
Sv: Foder till extremt mager häst???

stoet har som sat redan börjat lägga på sig sakta men säkert så bebbe får gå kvar ett litet tag till. så länge stoet fortsätter gå upp men när den e 6 mån ska den väck för hon behöver allt hon kan få själv.
 
Sv: Foder till extremt mager häst???

Här kommer en ny bild på hur mamma häst ser ut nu efter 3 veckor hos oss..
de e ju bara å jämföra. jag tycker hon lägger på sig bra =)

29285115.jpg
 
Sv: Foder till extremt mager häst???

Typiskt utseende för ett sto som ger ALLT och lite till som di åt fölungen och inte får tillräckligt med mat. :mad:

Hade hästen hamnat här så hade jag ÖST i den lusernpellets i så stora mängder det bara var möjligt. (fyll krubban på kvällen när hon kommer in) Det är främst proteinbristsom gör att hon ser ut sådär och lusern är snälla proteiner. Det ger ju också ett bra energitillskott. Jag hade nog också hällt på några dl olja och några dl proteinkoncentrat/utfodring. (lusern är billigare än groov... :idea: )
Sen hade jag börjat vänja av fölungen, åtminstone separerat dem på nätterna, för att stoet ska få behålla mer av näringen till sig själv. När det har gått så här långt för stoet får man inte vara blödig och tycka att "fölet behöver sin mamma så länge som möjligt", för här handlar det om stoets välbefinnande. Och fölet klarar sig... (köp fölpellets till den, t.ex D&H Foal Creep Pellets, som jag själv haft bra resultat med på unga moderlösa föl)

Dagtid hade jag velat ha stoet på ett riktigt bra bete - återväxten efter vallskörd eller nåt.

Tänk bara på att öka foderstaten lite successivt så att det inte blir för stor chock. Grovfodret kan du skyffla i direkt, men kanske öka på lusernen under ett par veckors tid.

Det är bra när du svarar:rofl: då behöver jag bara nicka i samförstånd:angel:
 
Sv: Foder till extremt mager häst???

Vilken skillnad!! :)Du har fått kvitto på att foderstaten fungerar redan. Hon är nog snart i jättebra skick igen. Lycka till!
 
Sv: Foder till extremt mager häst???

Här kommer en ny bild på hur mamma häst ser ut nu efter 3 veckor hos oss..
de e ju bara å jämföra. jag tycker hon lägger på sig bra =)

29285115.jpg
Oj, det är jätteskillnad! :bow:
Ser hon ut sådär nu så håller jag med om att det är okej att fölet går kvar med henne.
Hon kan verkligen inte ha fåt något alls att äta tidigare, om hon har lagt på sig sådär mycket på bara tre veckor! KUL att se! :laugh:
Det är bra när du svarar:rofl: då behöver jag bara nicka i samförstånd:angel:
;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 073
Senast: Fazeem
·
Hästvård Min häst har under en längre tid varit dålig i magen. Han verkar vara en känslig kille. Märkte en klar försämring när ja har gav ett...
Svar
4
· Visningar
1 704
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 069
Senast: Andersson
·
Hästvård Så här ser min häst ut nu? Vet inte vad jag ska göra!? Han får mycket mat, hö gräs men han blir inte tjockare? Det är en varmblod...
Svar
9
· Visningar
2 361
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp