Bukefalos 28 år!

Foder till föl/unghäst mm

_L_

Trådstartare
Edel H*ppos som joha*hansson säljer vad tycker ni om det?
Köper Avel (inte i Uppsala, nån som vet vad det kostar där?) för 138 kr/25 kg
http://www.johanhansson.se/edel_foder/edel_hippos.htm

Lysin hur vikitgt är det (för föl?)?
Och hur mkt behövs?

Soja använder ni det och vad innehåller det? (Förutom mkt potein :smirk: ) (kr/kg?)

Bra foder till unghäst? (Förtom bra hö (vilka värden bör det vara på?))

Varför tål inte vissa hästar havre? Vad händer?
 
Sv: Foder till föl/unghäst mm

Jag har precis varit och inhandlat 2 säckar Edel avel. Här i uppsala gav jag 117:- säcken (25kg). Det är 4.68kr/kg.
För krafft groov 125 så betalar jag 189:- säcken (30kg). Det är 6.30kr/kg.

Så Edel är billigare och dessutom mer protein i?
 
Sv: Foder till föl/unghäst mm

Försöker mig på att svara lite här, var ett tag sen jag läste om foderstater (var super-inne i det förra hösten) men det ska nog gå.

Lysin är en esentiell aminosyra, alltså livsviktig.
Har för mig att den protein/aminosyra som foderstatsrekommendationerna visar är Lysin.
Och ger du tillräckligt med lysin får du tillräckligt av alla andra proteiner automatiskt.

Det är ju individuellt vad de behöver men ungefär så här har jag lärt mig:

Upp till 3 månader behöver fölet/unghästen cirka 12 g smbrp per enhet energi, 3-6 månader 9,5 g smbrp, 6-12 månader 7 g smbrp, 12-18 månader 6,5. Sedan gäller riktlinjer för vuxen häst allstå minst 6 g smbrp per enhet energi/MJ.

Soja har jag använt förut och tycker det är bra. Nu behöver vi ju inte något tillskott eftersom vårt hö är så rent ut sagt förbaskat bra.. :p

Soja, innehåller cirka följande per kg foder:
11,5 MJ
390 g smbrp

kvot omkring 33.

Soja har en maxgiva på 100 g per 100 kg häst och dag. Sen är ju maxgiva för kraftfoder 0,4 kg per 100 kg häst och dag.

Soja är annars ett bra och billigt proteinfodermedel tycker jag. Och hästarna brukar tycka om det.

Bra foder till unghästar är förståss som du sa tillräcklig giva av ett riktigt bra hö, gärna fri tillgång förståss.
Sen är det väl viktigt som med alla andra hästar att man ger foder med bra kvalitet rent allmänt, hygieniskt och näringsmässigt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Foder till föl/unghäst mm

Det där med havre vet jag faktiskt inte. Om det är en myt, en tillfällighet eller faktiskt sant? Ingen aning.

Tror faktiskt det är tillfälligheter och lite beroende på övriga foderstaten, som gör att havren kan spela spratt och få en att tro att det är den som gör hästen galen.
Men jag vet inte.
 

Liknande trådar

Foder & Strö \"Föl ska inte äta havre\"..? + BESVIKEN! Mailade Dynavena för att fråga vad de tog för deras foder Mixt, och om de kunde tänka sig...
2
Svar
31
· Visningar
3 837
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp