Foder till högdräktigt sto

maria_b

Trådstartare
Är ute i god tid nu, men får hem mitt dräktiga sto 1april beräknad att föla i slutet av maj. Hon är enligt uppgift redan nu väldigt tjock, alltså inte bara dräktighetsrund utan har lagt på sig väldigt många kilon och är absolut störst av alla de avelsston hon går med. Där hon står just nu har hon fri tillgång på hösilage med mkt bra värden och får givetvis mineraler mm men inget annat.

När jag får hem henne måste jag ju se till förutsättningarna utifrån vårat grovfoder som inte är de bästa. Mkt energi, lite protein. Analys från i höstas:

Hösilage
Torrsubstans: 70%
Smältbart råprotein 30g/kg foder
Energi, foder 7.2 MJ/kg foder
-------------------------------------
Råprotein 78 g/kg Ts
Smältbart råprotein 42 g/kg Ts
Energi 103 MJ/kg Ts
Socker (NIR) 153 g/kg Ts
NDF 573 g/kg Ts


Även om hon är tjock så behöver hon ju protein. Hur kan vara lämpligt att fodra henne? Kan det funka med hösilage och lussern? Mängd?

Mvh Maria
 
Sv: Foder till högdräktigt sto

Jag tror tyvärr inte att det räcker med endast lucern som proteinkoncentrat till det grovfodret du har, i alla fall om du inte vill dra iväg som tusan i MJ. Krafft Muskel kanske?
 
Sv: Foder till högdräktigt sto

Jag tror tyvärr inte att det räcker med endast lucern som proteinkoncentrat till det grovfodret du har, i alla fall om du inte vill dra iväg som tusan i MJ. Krafft Muskel kanske?

Ger Kraft muskel till mina tävlingshästar som går på samma grovfoder. Hur mkt kan isåfall vara lämpligt att ge stoet? är det lämpligt att fortsätta med det när fölet är fött? (tänker om fölet äter av mammas pellets).
 
Sv: Foder till högdräktigt sto

Det är ju för ett högdräktigt sto inte bara frågan om energi och protein utan du måste också tänka på mineraler, spårämnen och inte minst aminosyror.
Så vad tänkte du ge mer och vet vad du har för värden på grov fodret när det gäller sådant eller har du bara det som står här?

Bättre än krafft muskel kan vara om du går på ett ren avelsfoder som ofta har en bättre sammansättning för dräktiga och digivande sto. Men det beror ju på vad övrig foder innehåller.
 
Sv: Foder till högdräktigt sto

Det är ju för ett högdräktigt sto inte bara frågan om energi och protein utan du måste också tänka på mineraler, spårämnen och inte minst aminosyror.
Så vad tänkte du ge mer och vet vad du har för värden på grov fodret när det gäller sådant eller har du bara det som står här?

Bättre än krafft muskel kan vara om du går på ett ren avelsfoder som ofta har en bättre sammansättning för dräktiga och digivande sto. Men det beror ju på vad övrig foder innehåller.


Ja självklart ska den biten kollas över också, det var bara min första spontana tanke som sa protein :) Det är endast det som jag lagt ut här som vi har på analysen.
Hon har fått selen där hon står nu också glömde jag säga. När hon kommer hem till oss så har vi väldigt mkt kalk i vårt vatten och inget som behöver kompleteras iallafall till vanliga ridhästar.
Vad jag har tänkt ge mer har jag inte funderat på än, så alla tips mottages tacksamt. Har inte haft stoet fölandes hemma hos mig sen 2007, hon har stått uppstallad hos erfaren uppfödare efter det så jag minns inte riktigt vad jag gav henne sist hon var hemma och dräktig.
 
Sv: Foder till högdräktigt sto

Kolla på krfft plus protein, där har du hög selen kvot. Vårat sto äter pavo podo lac och chevinal plus för att täcka selenbehovet.
 
Sv: Foder till högdräktigt sto

Fast dräktiga ston ska ju inte vara i ridhästhull presis. Det är faktiskt bra att hon har lite övervikt, för sedan när fölet är född och hon börjar ge di, då kommer hon rasa ganska fort. Och har hon då förutsättningen att ha lite att ta av, så slipper man det man oftast ser...halvmagra ston med diföl.
 
Sv: Foder till högdräktigt sto

Fast dräktiga ston ska ju inte vara i ridhästhull presis. Det är faktiskt bra att hon har lite övervikt, för sedan när fölet är född och hon börjar ge di, då kommer hon rasa ganska fort. Och har hon då förutsättningen att ha lite att ta av, så slipper man det man oftast ser...halvmagra ston med diföl.

Det är jag medveten om :) Anledningen till den informationen i denna tråd är att hennes hullstatus bör vara av intresse att veta när jag ber om hjälp med lämplig utfodring. Ett dräktigt sto i normalhull eller underhull bör ha större foderbehov än ett dräktigt sto som är i överhull. Därmed inte sagt att jag på något sätt tänker banta henne eller dra ner på fodret, utan bara att hon inte behöver "gödas på" så att säga ;)
 
Sv: Foder till högdräktigt sto

Kolla på krfft plus protein, där har du hög selen kvot. Vårat sto äter pavo podo lac och chevinal plus för att täcka selenbehovet.

Utifrån mitt grovfoder, är kraft protein att föredra framför kraft muskel? Såg att ni räknade på selenbehov i en annan tråd. Där hon står nu äter hon alltså bara grovfoder av hög kvalitet men får selentillskott, men jag som inte har grovfoder av lika bra kvalitet proteinmässigt och måste kompletera med kraftfoder, kanske inte behöver ge extra selen sen när hon kommer hem?

Jag är lite rädd för selenbrist, kanske framförallt för att jag haft ett föl med böjsenekontrakturer där jag hörde från flera håll att det kunde ha ett samband med selenbrist. Sen vet jag ju egentligen inte vad det finns för vetenskapliga belägg för det men man blir ändå lite orolig när flera påpekade det.
 
Sv: Foder till högdräktigt sto

Det du får tänka på är att hennes behov nästan inte ökar p g a dräktigheten förrän du hämtar hem henne. Det är ju bara under den sista delen innan fölningen som behoven ökar mer än vad hon har som normal behov. Så att hon kan klara sig på bara grovfoder och selentillskott med bra hull är inte lika med att hon gör det när hon kommer hem.
 
Sv: Foder till högdräktigt sto

Det du får tänka på är att hennes behov nästan inte ökar p g a dräktigheten förrän du hämtar hem henne. Det är ju bara under den sista delen innan fölningen som behoven ökar mer än vad hon har som normal behov. Så att hon kan klara sig på bara grovfoder och selentillskott med bra hull är inte lika med att hon gör det när hon kommer hem.

Oj, o du uppfattade mig så har jag nog uttryckt mig väldigt otydligt, för så menar jag definitivt inte. Jag är alltså väl medveten om att jag måste kompleteringsfodra, därav trådskapandet :) Dock behöver jag hjälp med vad som är det bästa fodret att kompletera med för att täcka hennes behov när hon går in i slutet av dräktigheten:)
Det är alltså där hon står nu, med den hösilagekvalitet som finns där och utifrån att hon inte gått längre i dräktigheten än hon gjort som hon klarar sig på grovfoder, mineraler och selen mm som läget ser ut just nu.

För att vara tydlig:
Jag vill gärna ha tips om bra kompleteringsfoder, både kraft, mineraler, selen etc, ja det som kan behövas, utifrån det grovfoder jag har och utifrån så långt hon är i dräktigheten när hon kommer hem till mig. Att jag nämnde att hon är i överhull var inte för att jag menar att hon ska bantas, utan syftar på att hon inte behöver "matas på extra" i syfte att gå upp vikt.'

Mvh Maria
 
Sv: Foder till högdräktigt sto

OK!
Eftersom du inte har mer analys på grovfodret så kan ett rent avelsmineral vara det bästa för dig att använda. Om jag kommer ihåg rätt så har t ex både Krafft och Granngården sådant. Jag använder själv Granngårdens och mina hästar äter bra av det, kan använda det som godis.
Vad du ska ha beror ju mycket på vad för foderhandlare du har tillgång till, alla säljer ju inte alla märken.
 
Sv: Foder till högdräktigt sto

OK!
Eftersom du inte har mer analys på grovfodret så kan ett rent avelsmineral vara det bästa för dig att använda. Om jag kommer ihåg rätt så har t ex både Krafft och Granngården sådant. Jag använder själv Granngårdens och mina hästar äter bra av det, kan använda det som godis.
Vad du ska ha beror ju mycket på vad för foderhandlare du har tillgång till, alla säljer ju inte alla märken.

Okej ja det ska jag kolla upp men låter vettigt. Jag föredrar att handla ifrån Östergyllen, de har ungefär samma sortiment som Granngården men vi har granngården i stan också :) Men Östergyllen har iallafall det mesta av Kraffts samt Hippos sortiment och kan ta hem det som behövs från dem. De kanske har andra märken med :)
 
Sv: Foder till högdräktigt sto

Jag har använt Kraffts avelsmiral innan och fungerade lika bra. Att jag inte gör det nu är för att den inte finns som standard där jag köper foder, utan är beställningsvara.
Hippo hade förr ett bra aveslfoder men de drog in det i våras, så tyvärr finns inget riktigt bra i deras sortiment för avel och uppfödning. Jag vet inte om Krafft har kvar sitt breed men det var var bra och passade mina ston och mitt grovfoder förr.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 420
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 534
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag är redigt trött i skallen så när bonden skickade analysen hängde jag inte alls med. Totalt blankt. Kan inte tänka för 5 öre. hur...
Svar
2
· Visningar
904
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 693
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp