Bukefalos 28 år!

Foder till överpigga hästar...

G

GoldenHeart

Hej.. Har en häst på 5år 162cm som är en piggelin ;) Undrar om någon har tips på foder till överpigga hästar ?

För tillfället får hon en skvätt betfor (1-2dl/giva)
1dl Mineral pellets + B-vitamin. Dom har fri tillgång till hö i hagen och när hon kommer in får hon 2kg hö ( Ger inte mer hö då hon inte äter upp mer ) Men hon är jätte fin i hullet...

Ger man mer betfor/havre så blir hon smått tokig ;)

Hon rids normalt... träning 1-2 gånger i veckan...Tävlas lite därimellan.

Finns det foder som inte ger massa energi ?
 
Sv: Foder till överpigga hästar...

som du såg så äter hon ju inte mycket hö. Eftersom det finns mycket gräs kvar i hagenså äter dom ju inte mycket hö ute på dagtid heller. provat öka hö kvälls tid .. men det blir bara massa hö kvar. Eftersom hon är unghäst och växer och tränas en hel del så känns det lite... Men ska ta hjälp av någon som kan göra en foderstat åt henne... Men samtidigt vill man ju inte proppa i henne massa.

Stallägaren gör ingen hö analys heller så det blir svårare :/
 
Sv: Foder till överpigga hästar...

Varför inte helt enkelt acceptera att visa hästar är piggare/hetare än andra?
 
Sv: Foder till överpigga hästar...

Varför inte helt enkelt acceptera att visa hästar är piggare/hetare än andra?


Det där var bara ett dumt svar :) jag har ägt min häst i flera år och vet hur hon är ... Tar man bort betfor/havre så får du en harmonisk och snäll häst men fortfarande pigg med egen motor . Men vill inte riktigt ta bort kraften helt då hon faktiskt är ung och går mycket.
Därför vill jag ha ett foder utan havre i .
 
Sv: Foder till överpigga hästar...

Faktiskt inte det allra minsta dumt...en del hästar ÄR piggare än andra helt enkelt.

Hästen var ju tydligen för pigg just nu enligt dig men står på enbart hö. Vad hade du tänkt göra då??


Ge korn eller majs elelr vad sjutton som helst som kan passa i kombination med ditt hö. Är hästen tunn då eftersom du måste ge kraftfoder/elelr dåliga värden på höet?
 
Sv: Foder till överpigga hästar...

som du såg så äter hon ju inte mycket hö. Eftersom det finns mycket gräs kvar i hagenså äter dom ju inte mycket hö ute på dagtid heller. provat öka hö kvälls tid .. men det blir bara massa hö kvar. Eftersom hon är unghäst och växer och tränas en hel del så känns det lite... Men ska ta hjälp av någon som kan göra en foderstat åt henne... Men samtidigt vill man ju inte proppa i henne massa.

Stallägaren gör ingen hö analys heller så det blir svårare :/

Men det är ganska svårt att göra en foderstat om det ej finns en foderanalys. Kolla upp om det är en första skörd och om den är skördad tidigt? korta ax, mkt blad osv. Fast lättast om det fanns en analys :) du säger är hästen i bra hull. Kanske kan det vara så att ni råkar ha ett jätte fint hö så att hästen inte behöver så mkt annat. Har man ett jätte bra hö kan en tävlingshäst klara sig fint på bara hö.
 
Sv: Foder till överpigga hästar...

Faktiskt inte det allra minsta dumt...en del hästar ÄR piggare än andra helt enkelt.

Hästen var ju tydligen för pigg just nu enligt dig men står på enbart hö. Vad hade du tänkt göra då??


Ge korn eller majs elelr vad sjutton som helst som kan passa i kombination med ditt hö. Är hästen tunn då eftersom du måste ge kraftfoder/elelr dåliga värden på höet?

Om du läser ovan så har jag gett henne betfor/havre innan ... Men fick dra ner på det då hon flög i taket. Jag minska det och nu är hon sig själv igen ... tyder på att hon inte kan gå på betfor havre.
Hästen är i fint hull ... och värdena kan jag inte då stallägaren inte gjort hö analys.
 
Sv: Foder till överpigga hästar...

Okej. Problemet är att på dagen äter hon gräs ( ingen näring i)
på kvällen äter hon 2kg ( för hon vägrar äta mer )
Hon går rätt mycket och är unghäst får betfor ( som jag inte vill ha henne på )

Så ditt förslag är alltså att ta bort betfor helt ?
 
Sv: Foder till överpigga hästar...

Om hon håller hullet och motorn med bara hö är det bara att hon äter bara det. Vill du ändå ge lite skrammel i kurbban funkar det med morötter.

Behövs det tillgägg i foderstaten kan du prova hippo cool pellets, baserat på vete och korn främst. Funkar fint hos oss. Är höt lågt i protein kan du lägga till lucern istället. Du får helt enkelt se vad som behövs näringsmässigt och lägga till det i form av foder utan havre.

Lucern, hippocool pellets, korn, olja, morötter osv kan funka. Betfor innehåller melass, dvs snabb energi och kan göra att hon blir piggare om hon får det nära inpå träning, så undvik det då. Kolla upp höets värden så vet du vad du ska välja:)
 
Sv: Foder till överpigga hästar...

Om hon håller hullet och motorn med bara hö är det bara att hon äter bara det. Vill du ändå ge lite skrammel i kurbban funkar det med morötter.

Behövs det tillgägg i foderstaten kan du prova hippo cool pellets, baserat på vete och korn främst. Funkar fint hos oss. Är höt lågt i protein kan du lägga till lucern istället. Du får helt enkelt se vad som behövs näringsmässigt och lägga till det i form av foder utan havre.

Lucern, hippocool pellets, korn, olja, morötter osv kan funka. Betfor innehåller melass, dvs snabb energi och kan göra att hon blir piggare om hon får det nära inpå träning, så undvik det då. Kolla upp höets värden så vet du vad du ska välja:)

vill göra hö analys för det hade ju vart det lättaste... men pröva förklara det för en envis stallägare :banana:

Men det var ett bra svar :) ska ta hjälp en på svenska foder nu också - och min tränare.

Jag är såklart inte ute efter att köpa massa olika mat sorter att dränka henne i .. men känns endå skönt att hon får nått :)
 
Sv: Foder till överpigga hästar...

Något du också kan tänka på är att överskott på mineraler ibland kan sätta sig huvudet så de blir pigga eller heta. Har märkt det själv och även fått det bekräftat av flera andra. Med min logik borde det inte var så utan att bara energiintag, och vilken form det intas i borde ha betydelse, men så är det inte alltid i praktiken. Någon som har en förklaring på varför det kan vara så?

Även magnesiumbrsit kan ha sådana effekter.

Men vet du att det blir bra utan havre, ge inte det då. Det finns en massa annat gott de gärna äter.
 
Sv: Foder till överpigga hästar...

Så länge hästen är i gott hull, anser jag inte att du behöver tilläggsfodra. Skulle hästen vara hungrig hade den ätit mera hö.


Varför vill du ge mer foder än hö?
Är det struligt att få i den mineralerna kan du göra som någon annan skrev. Släng i några äpplen elelr morötter istället.
 
Sv: Foder till överpigga hästar...

Okej ... så hon ska få mineraler ? jag börjar bli total förvirrad.
 
Sv: Foder till överpigga hästar...

Men om henner hull och muskler är fina borde balansen av protein och energi var okej. Då kan du ge ett färdigfoder med ganska normal kvot mellan energi och protein. Lucern kan också läggas till för att säkra intaget. Och pelletsen jag tipsade om kan funka.

Om hästen är i fint hull nu skulle jag inte göra för drastiska förändringar i foderstaten, bara byta ut havre+ betfor mot havrefritt.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 310
Senast: Bee
·
Foder & Strö Hej! Har en ridtravare född 09, sto som behöver gå upp i vikt. idag äter hon: 8kg hö med bra värden 2,5 kg lucern 20ml potatisprotein...
Svar
18
· Visningar
1 295
Senast: Dopy
·
Foder & Strö Hej! Har lite funderingar på foder. Har en nätt dam på 450kg och 162hög. Hon är väldigt svårfödd och har därför svårt att få upp och...
2
Svar
33
· Visningar
2 056
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 064
Senast: Andersson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp