Foderförvirrad!?

Lilljessicah

Trådstartare
Hundfoder är min svaga sida,med rätt formulering låter det "mesta" bra i mina öron tyvärr.
Finns det någon som skulle kunna hjälpa mig att hitta ett bra foder till :


Kastrerad hanhund.
2 år.
Väger ca 30-35kg (ska in o väga exakt)
Aktiveras genom en promenad på 1½-2½h/dag (då är han lös)
4-5 minst 20 min promenader under dygnet.
Bus med annan hund.
Lydnadsträning några ggr i veckan.
Hjärngympa varje dag.
Simning 1-2 ggr i veckan så länge värmen tillåter.

Och lite smågrejer, men detta var nog det viktigaste.
Finns det någon kunnig som vill hjälpa oss?:angel:

Och hur låter det här?

Komplett balanserat helfoder för alla hundar med normal aktivitet, Kan blötas upp i ljummet/kallt vatten eller serveras torrt.

Innehåll
Ris, svenskt lamm, majsprotein, majsgroddar, lammköttmjöl, majsmjöl, animaliskt fett, lammbuljong, mineraler, linfrömjöl, betfibrer, potatisprotein, mjölksyra, torkad rosmarin, melassjäst, taurin, b-1,3/1,6-glukan, glukosamin, chondroitinsulfat.

Berikningsmedel per kg
Vitamin A 13100 IE, vitamin D3 1 380 IE, vitamin E (alfatokoferol) 350 mg, vitamin C
(L-askorbinsyra) 470 mg, koppar (kopparsulfat) 7,1 mg. Energitäta råvaror skyddas av EU-godkända antioxidanter, BHA och propylgallat.Innehåller alla vitaminer och mineraler din hund behöver.


Näringsvärde
Protein 23%, fett 13%, kolhydrater (NFE) 45,1%, växttråd 2,6%, mineraler (aska) 6,3% (kalcium 1,2% och fosfor 0,9%), vatten 10%.

Omsättbar energi 1460 kJ/100g.

Nettovikt1,75 kg, 15 kg

Hållbarhet
Förvaras torrt, ej över normal rumstemperatur. Datummärkning anges på annan plats på förpackningen.

Doseringstabell
Hundens
vikt (kg) g/dag dl/dag

10-15 145-191 3,5-4,5
20-30 231-303 5,5-7,2
40-50 368-427 8,8-10,2
60-70 483-535 11,5-12,7


Utfodringsanvisningar
Ett struket decilitermått innehåller ca 40 g. Mängderna i doseringstabellen är endast riktvärden. Behovet är högst individuellt och påverkas bl a av hundens aktivitet och ålder. Anpassa därför mängden efter din hunds hull och kondition. Hunden ska alltid ha fri tillgång till friskt vatten.

Omega-3 & -6 fettsyror
Högt innehåll av omega-3 & -6 fettsyror i rätt balans, vilket är viktigt för hud- & pälskondition.

Omega-6 fettsyror 21,8 % av fettsyror
Omega-3 fettsyror 2,9 % av fettsyror
Omega-6/omega-3 7,5

Fördelning av omsättbar energi (%)
Protein 23
Fett 32
Kolhydrater 45
Innehåller inte ethoxyquin eller artificiella smak/färgämnen.
 
Senast ändrad:
Sv: Foderförvirrad!?

JAg är heller inte så duktig på värden men det låter som ett intressant foder för min gamle....Vad är det för nåt?
 
Sv: Foderförvirrad!?

Det är Robur Genuine.
"Är utvecklat för normalt aktiva hundar i alla åldrar och av alla raser. Genuine Lamb & Rice innehåller endast lamm som animalisk proteinkälla vilket passar hundar som har problem med mag-tarmstörningar och foderallergier. Eftersom överkänsliga hundar finns i alla ålders- och aktivitetsgrupper passar näringsinnehållet de flesta hundar.Genuine Lamb & rice innehåller rosmarin för smak och doft och fungerar även som en skyddande antioxidant för fodret. "
 
Sv: Foderförvirrad!?

Visst är det individuellt med hur hundar fungerar på olika sorter, men jag hade nog hellre köpt Nutra Nuggets lamm och ris, min Basset får klåda av Robur, men fungerar jättebra på NN.
 
Sv: Foderförvirrad!?

Nja, jag är eg väldigt nöjd med det fodret jag har idag. Pro Plan Salomon & Rice ...schäferna har blivit av med eksemen i nacken som fodret också "lovar".
Så det är väl kanske onödigt att byta men jag blev lite intresserad med glukosaminen, kondriotinet o Omega 3 o 6
 
Sv: Foderförvirrad!?

Mm,det här med foder är så himla svårt. Jag är verkligen dålig på att jämföra o veta vad som passar vilken hund bäst.
Nuvarande har jag provat mig fram till Royal Canin Mini och det funkar super.
Men nu blir jag ju förhoppningsvis med stor hund på Onsdag och behöver något tjäckt som kan passa honom.:p
 
Sv: Foderförvirrad!?

Många ggr får man väl prova sig fram. Men han lär väl ha ätit ett foder nu tills du hämtar honom, hör med ägaren. Kanske vore bra att han har en lång omställning från det gamla fodret.
En del foder funkar för den ena men inte för den andra.
 
Sv: Foderförvirrad!?

Jag kan ingenting om hundfoder, däremot hyser jag en oerhört stark skepsis mot hundfoder med köttmjöl i, foder som dessutom doppas i olja när det bakats för att få smak.

Vi har Magnussons Meat & Biscuit och är jättenöjd med det. Om fodret är bättre än annat foder har jag ingen aning om, däremot uppfyller det mina krav (dvs inget köttmjöl eller onödiga smaktillsatser).
 
Sv: Foderförvirrad!?

Hmm,okej.
Om ni skriver vilket foder ni tycker skulle passa den här hunden bäst,så får vi helt enkelt se vilket som är populärast,och så får jag försöka bilda mig en egen uppfattning efter det?:crazy: :confused: :D
 
Sv: Foderförvirrad!?

Det är ju så väldigt olika....en del tål en sort, andra inte, en del vägrar äta utav vissa sorter. Ett tag körde jag med Coop då min ena hund bara åt av det....sen provade jag Pro Plan och det äter han nu ordentligt...men det är ju en djungel out there och ska man gå igenom alla sorter om man har en kräsen hund så hinner den väl dö innan :rofl:
Hör med den som har hunden nu vad han äter och utgå därifrån tycker jag så slipper han foderbyte det första han får.
 
Sv: Foderförvirrad!?

Javisst,självklart kommer jag inte att byta på stört. :D Men jag skulle vilja veta vad ni där ute hade testat ge honom!
 
Sv: Foderförvirrad!?

Vad är det för pris på Priima hundfoder??

Sorry TS om jag kapar tråden!!!
 
Sv: Foderförvirrad!?

Som alltid rekommenderar jag att barfa. ;) Slår allt i torrfoderväg jag har provat, hundarna älskar det, enkelt att anpassa efter olika behov och har på mina hundar resulterat i bättre päls, hud och allmäntillstånd.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
935
Senast: Lisalei
·
Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
678
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Såg ett torrfoder som ska ha 75% kötthalt och även spannmålsfritt. Fodret heter Applaws. Är det någon som testat det fodret här? Hur...
Svar
2
· Visningar
1 028
Senast: nilie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII
  • Magsår eller kolik?

Omröstningar

Tillbaka
Upp