Bukefalos 28 år!

foderfråga

S

stark

Hur gör ni som har dräktiga ston hemma? Är ni noga med att räkna foderstat åt dom eller anser ni att det går bra ändå?

Jag själv håller ju inte på med avel i någon form. Men visst är det väll så att ett dräktigt sto behöver mer av vissa saker (protein och kalk???), när i dräktigheten justerar ni mängden foder?

Anledningen att jag frågar är att jag funderar på att köpa en unghäst framöver, men då vill jag vara säker på att den fått en bra start och inte en start med tex kalkbrist redan i livmodern och första åren.

Pratade med min kusin som själv nu har betäckt sitt sto och han anser att foderstat det behöver man inte räkna "man ser ju" :smirk: .

För säkerhets skull så hade han ändå frågat veterinären när stoet konstaterades dräktig. Veterinären hade då sagt att det var bara att fortsätta som vanligt. Så nu när en veterinär sagt det så är det verkligen inte aktuellt att räkna någonting, eller justera någonting *suck*.

Kände bara att jag måste höra med er här hur ni gör? Vad anser ni om en veterinär som ger dessa råd?
 
Sv: foderfråga

jag är alltid noggrann med foderstaterna, och speciellt vid dräktighet/digivning.
tycker det är en sanning med modifikation att säga att man ser om hästen får i sig allt den behöver... det kanske gäller energin. men jag tror många har svårt att avgöra huruvida proteinbehovet är täckt, och det är ju omöjligt att se hur det ligger till med minerlarena!

självklart överlever de allra flesta och "mår bra" trots en inte helt korrekt foderstat, på samma sätt som långt ifrån alla människor äter rätt men lever ändå...:smirk:
däremot tycker jag att om man vill vara en riktigt seriös uppfödare så ska man ge sina bäbisar de bästa förutsättningar man kan, och där ingår en korrekt foderstat.
 
Sv: foderfråga

Å en som svarar i alla fall, hoppfullt ;)

Jag är själv noga med att räkna åt min nuvarande häst och som du själv säger så kan ju ingen se om mineralkvoten är rätt.

Jag har sedan länge bestämt mig för att då jag kommer köpa en ny liten häst så blir det från någon som kan visa upp att dom verkligen räknat foderstat åt stoet och unghästen.
Sen får uppfödaren säga vad dom vill, men det är ju ändå så att jag ska ha den individen i många år och vill att den ska ha fått en bra start.

Men ni andra? Det är väll fler som räknar, eller?
Tycker ni att jag överdriver totalt när jag vill köpa en unghäst som jag vet fått rätt foderstat från början :confused:
 
Sv: foderfråga

Jag har ett dräktigt fullblodsto som jag har räknat ut foderstaten på. Jag tycket att de e väldigt vikigt att man räknar på dom dräktiga. För det första skall dom ju ha mat för att överleva/klara sig och sen skall dom ha för fostret i magen.
Nu får mitt sto för sig själv + att hon e digivande (föl vid sidan) Man fodrar på stoet det 3 sista månaderna det är då fostret växer mest och stoet behöver mer mat.
 
Sv: foderfråga

Jag räknar på mina avelsdjur, men sen måste man vara flexibel, och inte följa sina egna siffror slaviskt. Så länge kvoten mellan MJ/smrp och Ca/P är i rätt läge så kan man vara lugn. Men då måste man ju räknat på det hela från början....I år har jag ett digivande sto som är dräktig, så henne vaktar jag lite extra på, eftersom hon ska föda sig själv, sitt årsföl och så småningom även nästa års föl. Har man analys och kan räkna på foderstaten så känns det kanske lite lugnare för en själv.
 
Sv: foderfråga

Hmmm det där känner jag igen.
Har haft samma diskution med min syster som också är av den uppfattningen att räkna det behövs inte. :cool:

Men sen så fick hon betäcka stoet fyra gånger innan det tog sig trots hormonbehandlingar och div andra åtgärder också. Men att kolla att hon fick i sig rätt mängd mineraler och vitaminer, det var onödigt. :smirk:

Jag hoppas förståss allt går bra för henne, men jag blir så ledsen när man inte kan lyssna och vara öppen.
Jag kan verkligen inte förstå det :confused:
 
Sv: foderfråga

Jag analyserar grovfodret och ber en god vän göra foderstat åt mig. Hon gillar att göra sådant.

Mina hästar är tack och lov extremt lättfödda, även avelsstoet när hon är högdräktig. I vintras med fri tillgång på kalasbra ensilage så behövde hon bara en "normal" dos med kraftfoder. Hon var rund och fin på hela kroppen.
Dräktigheten innan så hade vi inte lika bra grovfoder och då fick hon lite tillskott som lusern, tror jag det var.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Igår skulle jag in till jobbet en kortare sväng för lite lätt genomgång med gäster inför dagens aktivitet dom skulle anordna inga...
Svar
0
· Visningar
661
Senast: Avalbane
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 121
Senast: mackan
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 752
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
962
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp