Foderfundering, Standart, Fodax, valpfoder

Mimmi_Babiana

Trådstartare
Min rottistik är 10 månader gammal. Hon äter Standart Normal. Det ska ju fungera till alla åldrar. Jag är lite nyfiken på färskfodret Fodax. Läste på deras hemsida att det är ett foder för vuxna hundar. Är det någon som vet varför? Jag har mejlat Fodax men fick ett väldigt grundt svar tillbaks som jag inte känner mig så tilltalad över. Dom referera till sin egna hund och jag hade nog förväntat mig ett bredare svar.

Sedan undrar jag en annan sak och det är när ni med stora raser slutar med valpfoder och går över till vuxenfoder?
 
Min senaste åt aldrig något valpfoder, däremot barfade jag större delen av hennes uppväxt och anpassade maten efter vad hon verkade behöva, det gör jag dock oavsett ålder på hund. I hennes fall innebar det mest att hon fick lite extra kalcium. En period åt hon dock färskfoder, och då bara vanligt färskfoder eftersom det var det enda hon kunde tänka sig äta. Det gick utmärkt det med. Kommer göra likadant till framtida valpar.
 
Jag har fodrat min 1 åriga hovawart med fodax sen hon va 6 månader ungefär. När hon va runt 10 månader va det det hon fick i huvudsak och nu äter hon enbart det. Förutom när jag kastar ut torrfoder i trädgården till henne och dom andra.

Mina 2 gamla hovawart fick vuxenfoder redan från 8 veckors ålder. Den första pga att uppfödaren rekommenderade det fodret, den andra för att första hunden hade ätit det som valp.
 
Gav du henne extra kalcium då? Får som sagt väldigt grunda svar från Fodax själva. Antar att jag haft otur och fått prata med fel person. Jag fattar de som att de innehåller för lite kalcium för valpar och unghundar?
 
Jag har fött upp valpkullar på Standart och gett det från valp till senior samt tävlingshundar. Senioren fick dock extra tillskott också. Så jag har gett samma foder till samtliga åldrar (bruksras) och inte gett valpfoder.
 
Hade i många år Fodax, och med en hund (vuxenvikt ca 50 kg) gick jag från torrfoder till bara Fodax vid 5 månader ungefär. Med nästan hund (vuxenvikt ca 36 kilo) gav jag Fodax från det att han kom vid 9 veckor. Jag gav inga tillskott, däremot ganska ofta en kycklingvinge till lunch. Fungerade utmärkt. Båda hundarna A-höfter och ED 0.
 
Min uppfödare (schäfer av brukstyp) ger fodax till sina hundar och har gjort i många år. De har bland den bästa ledstatistiken i landet. Nu beror det ju givetvis inte enbart på foder, men fodret har i allafall inte hindrat utvecklingen hos hundarna på något sätt. De ger alltså även valpkullar det och jag vet att många valpköpare också har gett det.

Jag har gett fodax en stor del under min tiks uppväxt också. Inga problem. Om man vill kan man ju tillsätta lite startmix eller något liknande.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vår valp (American akita) är 12 veckor och äter för närvarande Eukanuba puppy large (det hon ätit hos uppfödaren). Vi vill helst ge...
Svar
0
· Visningar
755
Senast: Tibialis
·
Övr. Hund Fick hem lilla tikvalpen för drygt två veckor sedan. Fick med mig en påse hundmat XX från uppfödaren. Valpen hade ätit XX hos uppfödaren...
Svar
9
· Visningar
1 695
Senast: Pigan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp