Foderhäst = Ansvar?

E

elinxelin

Hejsan!
Vad är det för ansvar man tar när man har foderhäst? Förstås tar man jag ansvaret för att hästen mår bra, och att man ringer till ägaren om det skulle hända något. Men borde det inte vara ägaren som ska ha ansvaret tilll hästen ifall den skulle få någon sjudom eller om det skulle hända något över en olyckshändelse? (Alltså något alvarligt). ??

Sv: Foderhäst = Ansvar?

Det beror på vad man kommer överrens om. Jag tycker att kkommer man överrens om att man ska ha hästen 1 år - då har man hästen 1 år oavsett om av ngn anledning inte blir ridbar eller inte...

Men naturligtvis är det alltid bättre att lämna tillbaka hästen om man tröttnar istället för att ägaren sedan får tillbaka en misskött häst.

Hej!!
Ja självklart. Fast om hästen ex. skulle bli alvarligt sjuk eller skadad av ren olyckshändelse vem betalar då egentligen?

Ofta brukar fodervärden betala självrisken och så tar ägarens försäkring resten ( som ägaren själv har hand om och betalar ). Därför är det jätteviktigt att din foderhäst har försäkring, annars kan det uppstå svårlösta tvister mellan er.

Det är något som man diskuterar fram och gör inte det misstaget jag gjorde att inte ta upp det, så när hästen blev ordentligt halt fick jag betala allt. (Skadat sig i hagen) Jag tycker att det är ganska bra om man delar lite på det, efter som det oftast står i kontraktet vad hästen skall användas till och kan den inte det pga av skada så kan man istället för att undersöka hästen lämna tillbaka den för att den inte uppfyller kraven.
Man får helt enkelt diskutera fram något med ägaren och göra det bästa av situationen. Men att ha en skadad häst är väldigt dyrt...

Om en häst har skadat sig hos fodervärden är det knappast ägerens ansvar att ta tillbaka den och stå för alla kostnader och rehabilitering. Att ha häst på foder innebär ju att man har ansvar för hästen även när den är skadad. Så ser verkligheten ut, hästar skadar sig och blir sjuka ibland, de är inga "ridmaskiner" som man kan lämna tillbaka så fort de inte funkar.

De få gånger Jag lämnar ut häst på foder står det i avtalet att fodervärden får dels ta allt juridiskt ansvar för hästen och dels stå för alla kostnader som uppkommer under fodervärdstiden för hästen. Det står även att fodervärden ska stå kostnaderna för transporten tillbaka till mig och om hästen är i dåligt skick även kostnaderna för att återställa hästen i ett för hästen normalt skick. Med ett speciferat skadeståndskrav om det inte följs.

smart och genomtänkt att ha det skrivet så..

i vårt foderavtal skrev vi att fodervärden hade det fulla ansvaret för hästen då den lämnade sitt stall tills det att den kom tillbaka..

fodervärden skulle handha hästen & ansvara för att den mådde fys.-&psy. bra under "foder-tiden"

om hästen blev sjuk/ skadad skulle den bli undersökt av vet. i direkt anknytning till händelsen, visade det sig att hästen haft åkomman innan fodervärden tagit den till sig så står jag för samtliga kostnader & visade det sig att det är under fodervärdens tid som hästen blivit sjuk/ skadad så skulle denne stå för samtliga kostnader + rehab

tyvärr så hände det att hästen kom tillbaka i mkt sämre skick och jag har fått lägga ner mkt tid, pengar & energi på att få hästen bättre men det går i alla fall framåt. Pga att fodervärden ansåg att hästen var mkt bättre efter tiden hos denne än när denne fick honom så vägrar denne stå för något alls.. Jag hämtade hästen innan den avtalade tiden var slut pga att fodervärden tänkte fortsätta rida och träna trots att hästen var i så dåligt skick, detta stred mot det skrivna avtalet så jag hade ju rätten på min sida men det har dock ändå blivit en stor summa för mig som egentligen fodervärden skulle stå för men hur skulle jag gått vidare, advokat?

Om det finns något om vad som händer om inte avtalet följs (sanktion) så kan det vara lönt att forsätta att driva det. Men om det inte gör det så kan det bli ännu dyrare och en oviss utgång där troligen ord kommer att stå mot ord. Utan att det står i avtalet vad som händer när någon inte följer det så det svårt att få ordning på när det blir problem.
Det enklaste du kan göra att skriva en faktura på dina utlägg och skicka till fodervärden. Om denna sedan inte kommer med invändningar men låter bli att betala kan skicka den vidare till Kronofogden för indrivning. Kommer fodervärden med invändningar så bör du om du vill driva det ta kontakt med advokat, gärna i affärsjuridik och be om råd.

Vem som ska ha ansvaret, det måste man ju bestämma när man lånar ut sin häst på foder. Bestämma det i samråd med den kommande fodervärden.

Tex så vet jag sådana som lånat ut ej försäkrade hästar. Fodervärden har velat ha försäkring, så den har tecknat en för hästen så länge den hade hand om hästen.

Min ena häst är utlånad på foder. Vi hade första året ett sådant där Ridsportkontrakt för foderhäst. Hästen veterinärbesiktigades också innan fodervärden fick honom. Det för att undvika att bli oense om vem som "var skuld" till ngn skada eller bruksnedsättning på hästen. Jag visste vad jag skickade till fodervärden, hon visste vad hon fick i och med veterinärbesiktningen.

Jag betalar min hästs försäkring. Vilket de flesta jag känner ställer sig helt frågande till, de anser det självklart att fodervärden skulle betala det. :D
Pålle har hos fodervärden fått en foderstrupsförstoppning och en sårskada som krävde dränage. Fodervärden betalade självrisken, resten betalade försäkringen. Vilket känns som det rätta för mig (stod även i kontraktet vill jag minnas att det skulle vara så), för det är ju hon som utnyttjar hästen, varför ska jag betala veterinären då? Och fodervärden är uppenbarligen av samma åsikt, hon har aldrig ens frågat om jag skulle betala ngt. Hon slipper ju köpa häst, hon får ju ha en häst som passar henne perfekt helt gratis, hon drog ju vinstlotten liksom, och att då få betala självrisk, det är ju billigt! ;)

Jag betalade vaccinationer första året, sedan har hon betalat dem också.

Men som sagt, man bör komma överens om vem som betalar vad INNAN man lånar ut hästen! För att slippa bli oense!

kopparberg skrev:
.

Jag betalar min hästs försäkring. Vilket de flesta jag känner ställer sig helt frågande till, de anser det självklart att fodervärden skulle betala det.

En hypotetisk fråga: anser de då också att om hästen blir så sjuk så att den måste avlivas att fodervärden ska få pengarna från försäkringen? För det är så det blir om hon betalar försäkringen.

Om jag hade lånat ut en häst på foder hade jag gjort som du.

elle12 skrev:
En hypotetisk fråga: anser de då också att om hästen blir så sjuk så att den måste avlivas att fodervärden ska få pengarna från försäkringen? För det är så det blir om hon betalar försäkringen.

Om jag hade lånat ut en häst på foder hade jag gjort som du.

Riktigt så är det ju inte, eftersom det är hästens Värde man försäkrat och den är inköpt av hästägaren som lagt ner pengar på hästen i inköp.

Jag anser att fodervärden skall betala försäkringen, när man är fodervärd får man låna någons häst som sin egen, det innebär alla utgiften.

Ska hästägaren även betala avmaskningsmedel och vacinationer?

Intressant fråga!
I mitt fall anser jag nog att jag skulle få liversättningen på min häst om han dog. Jag har ju betalat försäkringen i fråga sedan -90, fodervärden har haft hästen i ett par år.
Men hade fodervärden tecknat försäkringen, då anser jag tveklöst hon skulle fått liversättningen också.

Men i min hästs fall är det inte tal om några pengar, han är årsmodell -82, hans livvärde är nere i 12.000:- nu. Och nästa år upphör ju livvärdet helt.

Men det var en mkt bra fråga! Tål verkligen att funderas på!

När jag lånat ut hästar (och lånat själv) så har vi gjort så att fodervärden betalar försäkringskostnaden till ägaren, men ägaren står på försäkringen och ser till att den blir betald (viktigt!).

Behöver fodervärden utnyttja försäkringen skriver man bara ett medgivande (tidsbegränsat) att fodervärden får utnyttja hästens veterinärvårdsförsäkring.

Skulle hästen dö så är det självklart ägaren som ska få pengarna. Om det nu inte var som i fallet där oförsäkrade hästar lånades ut och fodervärden försäkrade själv, då har ju ägaren sagt ifrån sig sin rätt till ersättning genom försäkringsbolaget. Å andra sidan skulle jag då (som fodervärd) ge ersättningen för döda hästen till ägaren, efter jag dragit av mina kostnader.

Du har samma ansvar som om du skulle äga hästen.. sen kan du ha tur att slippa betala försäkring de kan ibalnd ägaren stå för.. Det är väl enda skillnaden!!

som fodervärd ska man betala självrisken tycker jag.. resten går ju iaf på försäkraingen.. jag har fast självrisk:)

Madick skrev:
När jag lånat ut hästar (och lånat själv) så har vi gjort så att fodervärden betalar försäkringskostnaden till ägaren, men ägaren står på försäkringen och ser till att den blir betald (viktigt!).
QUOTE]
Jag har, då jag har lånat ut häst, själv stått för försäkringspremien. Annars tycker jag att ditt alternativ är det enda vettiga.
En kompis till mig lånade ut sin häst på foder, och kom överens med fodervärden om att denna skulle betala försäkringen.
Hästen fick sedan kolik, hamnade på klinik med buköppning, och avled. Då visade det sig att fodervärdet inte hade betalat premien, så försäkringen hade förfallit. Kvar stod hästägaren, utan häst, utan försäkring, och med en klinikräkning på över 20000:-....(Det här var ett tag sedan.)

din kompis är inte den första som råkat ut för detta & ej den sista antagligen..

jag anser att man
*skriver ett ordentligt avtal
*fodervärden står för samtliga kostnader för hästens välmående
*ägaren står enbart för försäkring då det ligger i ägarens högsta intresse att den sköts

naturligtvis så kan man alltid komma fram till att vissa kostnader ska man dela på eller att ägaren ska "serva" fodervärden men detta bör oxå skrivas ner..

& framförallt, händer det något bedrövligt, snöpligt eller trist så stå på er... gjorde inte jag ... fan! Hämtade hästen & nu står jag med ett STORT arbete framför mig...

En otrevlig upplevelse som fodervärd:

Jag var själv fodervärd åt en stor herre. Hade haft honom i två år när ägaren frågade om jag ville köpa honom. Jag hade just börjar 2 året på gymnasiet och kände att jag inte hade tid. Jag talade även om för henne att han hade stått 4-6 v (sen vinter, inget ridhus) och att han var dåligt musklad och dålig kondition.

Den kära ägaren kom ut till stallet men en mkt välklädd och kunnig tjej som va noga med att tala om att hon hade varit beridare i tyskland. Talade åter igen om för dom att han inte hade kondition just nu.

Tjejen började rida, ägaren släpade fram hinder, ca 30 min in säger ägaren, han ser halt ut, men dom FORTSÄTTER att rida. Hoppar runt 1 meter, rider 1-1,5 h på hårt underlag! Klart hästen blev halt. (En stor herre, 175cm)

Ägaren påstod då att jag hade misskött hästen, han hade ju lång man och vinterpäls och att han varit halt redan innan dom kom. (rider man en häst om den är halt från början???!!!??? NEJ!)Ägaren ville att jag skulle ha kvar honom tills han var frisk och stå för alla vet kostnader som de skulle innebära.

Jag tog ut vetrinär för att konstatera om hästen var misskött eller inte, han skakade på huvudet och sa att den var omusklad (hade jag ju talat om för ägaren innan hon kom) men verkligen inte misskött.

Eftersom de var ägaren med beridaren från tyskland som jag anser "gjorde hästen halt" fick hon ta hem den. Nu i år hörde jag att dom hade fått avliva honom pga benen....

I vårat avtal hade vi skrivit att hon fick ta hand om kostnaderna om de skulle bli problem med magen (han hade varit på klinik flertalet gånger innan jag fick honom) Hon betalade även försäkringen och jag stod för allt de andra.

Men att hon skulle komma och göra hästen halt hos mig kan man nog knappast drömt om. Som 16 åring hade jag inte mod att tala om för ägaren att de skulle sluta rida om nu hästen uppvisade hälta. Det är i slutändan hennes häst tyckte jag. Nu löste det sig ju "bra" Bortsett från att jag anklagades för att missköta honom, men de va ju lätt att motbevisa det med vet intyg.

Det finns många varianter på vad som kan uppstå när man tar en foderhäst. Ägaren kan vara hur trevlig som hellst- fodervärden oxå för den delen. Men när de uppstår konflikt kan nog hornen växa ut rätt fort. De viktiga är väl att ha en dialog om situationer som kan hända för att vara så överens som möjligt.

Min vän ska nu lämna ut sin fjordning på foder i 3 år, ska bli intressant o se deras avtal.

//Camilla

Madick skrev:
Skulle hästen dö så är det självklart ägaren som ska få pengarna. Om det nu inte var som i fallet där oförsäkrade hästar lånades ut och fodervärden försäkrade själv, då har ju ägaren sagt ifrån sig sin rätt till ersättning genom försäkringsbolaget. Å andra sidan skulle jag då (som fodervärd) ge ersättningen för döda hästen till ägaren, efter jag dragit av mina kostnader.
När jag var fodervärd på min första häst (köpte honom sen) så hade ägaren endast livvärdesförsäkring till 5000 kronor (hon ägde många hästar), men eftersom vi kom överens i kontraktet om att jag skulle ersätta hästen till marknadsvärde (25000) om han skulle försvinna på något sätt (springa bort, stjälas el dylikt) så tog jag en egen livförsäkring på honom till det värdet. Då hade jag gett pengarna till henne som ersättning för den förlorade hästen.

Allmänt:Däremot tycker jag rent principiellt att det är ägaren som bör stå för livförsäkringen. Veterinärvårdsdelen av försäkringen kan väl diskuteras om inte fodervärden kanske ska stå för, men livvärdet är ju fortfarande ägarens; därmed anser jag att ägaren ska betala den delen. För den delen är ju så att säga ett skydd för ägarens ekonomiska värde.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 327
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Troligtvis blir det ponnyköp nästa år! Känns superkul men är lite kluven hur vi ska tänka med storlek på ponny. Dottern är född -15 dvs... 2 3
Svar
56
· Visningar
4 294
Senast: dream
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 071
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 301
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka