Sv: Foderhäst = Ansvar?
Vem som ska ha ansvaret, det måste man ju bestämma när man lånar ut sin häst på foder. Bestämma det i samråd med den kommande fodervärden.
Tex så vet jag sådana som lånat ut ej försäkrade hästar. Fodervärden har velat ha försäkring, så den har tecknat en för hästen så länge den hade hand om hästen.
Min ena häst är utlånad på foder. Vi hade första året ett sådant där Ridsportkontrakt för foderhäst. Hästen veterinärbesiktigades också innan fodervärden fick honom. Det för att undvika att bli oense om vem som "var skuld" till ngn skada eller bruksnedsättning på hästen. Jag visste vad jag skickade till fodervärden, hon visste vad hon fick i och med veterinärbesiktningen.
Jag betalar min hästs försäkring. Vilket de flesta jag känner ställer sig helt frågande till, de anser det självklart att fodervärden skulle betala det.
Pålle har hos fodervärden fått en foderstrupsförstoppning och en sårskada som krävde dränage. Fodervärden betalade självrisken, resten betalade försäkringen. Vilket känns som det rätta för mig (stod även i kontraktet vill jag minnas att det skulle vara så), för det är ju hon som utnyttjar hästen, varför ska jag betala veterinären då? Och fodervärden är uppenbarligen av samma åsikt, hon har aldrig ens frågat om jag skulle betala ngt. Hon slipper ju köpa häst, hon får ju ha en häst som passar henne perfekt helt gratis, hon drog ju vinstlotten liksom, och att då få betala självrisk, det är ju billigt!
Jag betalade vaccinationer första året, sedan har hon betalat dem också.
Men som sagt, man bör komma överens om vem som betalar vad INNAN man lånar ut hästen! För att slippa bli oense!