Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kalk = kalcium. Detta finns i vanligt foder, precis som många vitaminer och andra mineraler finns. Mitt hö innehåller ca 2,8 g kalcium/kg. Havre innehåller ungefär 3g kalcium/kg, betfor ca 9 g/kg.linafina skrev:Men kalk finns väl inte i vanligt foder?
Björk skrev:Kalk = kalcium. Detta finns i vanligt foder, precis som många vitaminer och andra mineraler finns. Mitt hö innehåller ca 2,8 g kalcium/kg. Havre innehåller ungefär 3g kalcium/kg, betfor ca 9 g/kg.
Ja, jag vet inte. Jag går på värden jag hittat i min bok Rätt foderstat bättre häst, men den har några år på nacken. För att veta säkert bör man väl analysera även havren. Jag räknar för övrigt aldrig på ts, eftersom det är maten i befintligt skick som jag ger (med vattenhalten i). Så kanske ger 1 g /kg ts 3 g/kg foder?Bubbla skrev:Havre innehåller väl snarare runt 1g Ca / kg ts? Och runt 3-4 g P.
Nu hänger jag inte med....linafina skrev:Det var det jag tänkte. Blev nästan lite rädd
.
Nej då ni förstod helt rätt. Men först tänkte jag helt fel. Blev liksom förvånad när jag såg att det minsann inte fanns kalk i något utav mina foderBjörk skrev:Nu hänger jag inte med....
Du verkade tro att kalk inte finns i vanligt foder, men jag kanske missuppfattade?
linafina skrev:Nej då ni förstod helt rätt. Men först tänkte jag helt fel. Blev liksom förvånad när jag såg att det minsann inte fanns kalk i något utav mina foder. Men sen förstod jag att kalcium är samma sak.
Pinsamt, men ibland är man knasig.
Ylva86 skrev:Samma här. Mina hästar är också väldigt glada för foderjäst. Man kan också tillägga om foderjäst att den är stabiliserande för magen. Vid tarmbesvär är det jättebra.