Foderjäst och kalk.

Sv: Foderjäst och kalk.

Visa skrev:
Hur mycket är 200 gram då :confused:

Vet du/nån vars?! Hur länge måste man ge det? Det kanske bara räcker med en 7 kilos hink tills den är slut..?
200 gram är 200 gram, alltså en vikt. ;)
Det bästa sättet att klura ut hur mycket man ska ge är att helt enkelt väga upp hur mycket 200 gram är. Själv gör jag alltid så med nya foder eller tillskott - då får man veta hur mycket 200 gram motsvarar i dl. Det är ju olika på olika foder. Betfor är ju mycket lättare än havre tex. Och havre kan variera i vikt beroende på var/av vem du köper. I viss havre är det mer skal än = den väger mindre per dl.

Visa skrev:
Hur mycket är 200 gram då :confused:

Vet du/nån vars?! Hur länge måste man ge det? Det kanske bara räcker med en 7 kilos hink tills den är slut..?

Tror att just i detta fall är 175 gram 2 dl.

Björk skrev:
Kalk = kalcium. Detta finns i vanligt foder, precis som många vitaminer och andra mineraler finns. Mitt hö innehåller ca 2,8 g kalcium/kg. Havre innehåller ungefär 3g kalcium/kg, betfor ca 9 g/kg.

Havre innehåller bara ca 0,7-0,8 g kalcium per kg, enligt de källor jag läst. Däremot innehåller det ca 3 g fosfor per kg.

Har aldrig tänkt på det så. har jämt tänkt vikt och volym som samma sak.. Jamen då ger jag 2 dl, det låter rimligt.

Ett tips är också att ge foderjäst (går för all del bra med vanlig torrjäst också) nu i betestider. Motverkar gräsmage.

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 139
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Tänkte ge linfrö, mest för att skydda magen. Ska det blötas upp? Ska man köra det i mixern? Tillägg, vet att man kan ge torrt men då...
Svar
4
· Visningar
301
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
2 014
Senast: tanten
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
663
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka