Foderlurendrejeri

Sv: Foderlurendrejeri

Fast det beror ju på djurägare med. En djurägare som vet lite köper inte argumentet att ett foder med örter tex skulle bota ett immunförsvar.
Däremot ett foder som sägs kunna lindra och som innehåller något som känns logiskt att det ska lindra - det kommer nog alltid säljas.

Men folk är på tok för okritiska!!
 
Sv: Foderlurendrejeri

Fast är man desperat, som med en eksemhäst, så kan man nog bli okritisk och leva på hoppet. Men jag kan också, precis som du, tycka att männsikor är på tok för okritiska och lata med att leta information, eller bara tror sig veta. Alt. går på föråldrad info-
 
Sv: Foderlurendrejeri

17% stärkelse tycker inte jag heller är speciellt lågt, men det beror ju på vad de jämför med. (Deras Müsli Blå innehåller t.ex. 40% stärkelse). Min stärkelsekänsliga häst klarar inte Groov 125 t.ex som också ligger på 17 %.

Vad gäller Hippo Grow alfa har jag letat runt som en tok efter innehållet i det fodret (och nu hittat, se tidigare inlägg) och även stärkelseinnehållet (det har jag inte hittat).
 
Sv: Foderlurendrejeri

Hej!
Jag har sparat innehållsförteckningen från en säck Hippo alfa från i våras. Det står att det innehåller 14 % stärkelse. Såg att Svenska foder nu har börjat sälja Hippo alfa i nya 15 kg säckar. Vet inte om de även ändrat på innehållet då?
Mvh/ Susu
 
Sv: Foderlurendrejeri

Fast är man desperat, som med en eksemhäst, så kan man nog bli okritisk och leva på hoppet. Men jag kan också, precis som du, tycka att männsikor är på tok för okritiska och lata med att leta information, eller bara tror sig veta. Alt. går på föråldrad info-

Jag har ju eksemhäst, men är ändå kritisk. Däremot förr hade jag lätt köpt örtblandning eller foder just på rent hopp och desperation. Men nu har jag ju insett att dels finns inget foder som botar en allergisk respons från immunförsvaret, att det är svidknott och inget annat som utlöser allergin samt att det man ev kan göra fodervägen är tex minska klåda. Men att ett foder med normala ingredienser och 1% vitlök (tex) inte ens hjälper klåda.

Lika lite som man kan bli smal till beach 2012 med nåt hälsokostpiller tex.
 
Sv: Foderlurendrejeri

Jag har ju eksemhäst, men är ändå kritisk. Däremot förr hade jag lätt köpt örtblandning eller foder just på rent hopp och desperation. Men nu har jag ju insett att dels finns inget foder som botar en allergisk respons från immunförsvaret, att det är svidknott och inget annat som utlöser allergin samt att det man ev kan göra fodervägen är tex minska klåda. Men att ett foder med normala ingredienser och 1% vitlök (tex) inte ens hjälper klåda.

Lika lite som man kan bli smal till beach 2012 med nåt hälsokostpiller tex.

Precis, vi som varit med ett tag vet att det är så, vi har redan gått igenom det. Men alla "nya" eksemägare som ser sina hästar klia sej hysteriskt, då är det svårt tänka klart. Foder, tillskott, homeopati..... Man hoppas ju. Så det är bra det kommer upp inlägg som den här tråden och kanske någon läser det och tänker efter.
 
Sv: Foderlurendrejeri

Tack!

Att de skulle ändra innehållet pga säckstorlek tror jag inte, då måste de ju skriva att det är nytt innehåll. Eller det kanske inte är något de måste informera om? Jag hoppas de gör det för jag hade tex, en uträknad foderstat där det ingick i vintras och då är det ju inte så kul om det ändras huxflux.
 
Sv: Foderlurendrejeri

Har man t ex en eksemhäst så lovar jag dig att hästägarna mer än gärna köper ett foder som lovar bot mot eksem!!
Men besvärar de sig att läsa på förpackningen så kommer de snart fram till att de flesta foder innehåller samma sak. Det finns inte hur många fodermedel som helst att ge hästar och fodren består till största delen av dessa ingredienser och ibland något lite annat, ofta inte utestat att det funkar.
Att tjäna pengar är en drivkraft hos vissa som man inte ska underskatta :devil:
Exempel finns även inom mänsklig medicin där man vet att folk griper varje litet halmstrå för att rädda en anhörig och kan betala hutlösa summor för en substans som de lika gärna kan köpa på ICA för en tia.
Det fanns en tid då jag köpte dyra preparat till mina hästar för hutlösa summor och då kände jag mej som en exemplarisk hästägare när jag gav dom "det bästa"(läs: det dyraste). Nu ger jag dom Hö, havre, betfor, olja och ev lite krafft muskel sträcker jag mej till om proteinet ligger lågt. Mina hästar är lika fina för det och fånghästen får ingen fång så länge foderbytena sker långsamt. Hon äter samma som de andra och är verkligen en rund och välmående häst.
I dagens läge hade jag nog övervägt att ta bort en häst som inte kan klara sig på vanlig hästmat om den utfodras på ett riktigt sätt och i rätt mängder, tråkigt, men jag tror inte på en förbättring med alla dessa preparat, bara ett sätt för vissa att sko sig på hästägares dåliga samvete och kärlek till sin häst.
 
Sv: Foderlurendrejeri

Men besvärar de sig att läsa på förpackningen så kommer de snart fram till att de flesta foder innehåller samma sak. Det finns inte hur många fodermedel som helst att ge hästar och fodren består till största delen av dessa ingredienser och ibland något lite annat, ofta inte utestat att det funkar.
Att tjäna pengar är en drivkraft hos vissa som man inte ska underskatta :devil:
Exempel finns även inom mänsklig medicin där man vet att folk griper varje litet halmstrå för att rädda en anhörig och kan betala hutlösa summor för en substans som de lika gärna kan köpa på ICA för en tia.
Det fanns en tid då jag köpte dyra preparat till mina hästar för hutlösa summor och då kände jag mej som en exemplarisk hästägare när jag gav dom "det bästa"(läs: det dyraste). Nu ger jag dom Hö, havre, betfor, olja och ev lite krafft muskel sträcker jag mej till om proteinet ligger lågt. Mina hästar är lika fina för det och fånghästen får ingen fång så länge foderbytena sker långsamt. Hon äter samma som de andra och är verkligen en rund och välmående häst.
I dagens läge hade jag nog övervägt att ta bort en häst som inte kan klara sig på vanlig hästmat om den utfodras på ett riktigt sätt och i rätt mängder, tråkigt, men jag tror inte på en förbättring med alla dessa preparat, bara ett sätt för vissa att sko sig på hästägares dåliga samvete och kärlek till sin häst.

Jag funderar lite på det du skriver och hur du kan hålla din hästs fång i skack genom bra foder (inte massa extra som inte behövs) och med långsamma foderbyten. Det får mig att undra om det finns någon statistik ellre information på hur fånghästars foderstater sett ut före de fick fång. Man säger ju att man inte vet till 100% vad som orsakar fång men att det ofta är en mag- och tarmrubbning i kombination med andra saker. Undrar om hästar på "naturligare" foder, anpassat för individen i fråga, i ett normalt hull löper mindre risk att drabbas av fång, eller spelar det ingen roll?
 
Sv: Foderlurendrejeri

Man vet ju ff inte allt om fång. Men det man vet är ju att det beror på en rubbning i tarmfloran (en typ av fång, det finns ju andra typer med som belastningsfång, förlossningsfång och även Cushings).
Fång är en symptom som kan ha många orsaker.
Förr fodrade men med hö och havre det var allt oftast och så salt, sällan såg jag något annat i stallarna. Hästarna stod på halm och kunde alltså äta lite nu och då av halmen = de fick alltid sin tuggtid. Där jag red hade man samma hö och havre hela vintern, det köpte man på hösten/sommaren så det räckte och jag tror det var så de flesta gjorde då, alltså inga egentliga foderbyten.
Jag tror på bra fasta rutiner och att man håller sig till dom skulle hjälpa bra mycket bättre än att exprimentera med en massa dyra foder som bara finns till för att någon ska sko sig på vår omsorg om våra djur.
Men skulle någon på ett vettigt sätt kunna förklara varför Hippo t.ex har 8 olika foder som i princip har samma näringsvärden men bara heter olika? sååå stor skillnad är det inte på t,ex 10.5 MJ och 11 MJ om man tänker på hur mycket det skilja beroende på hur vi fyller skopan...
Så för att svara med ett enkelt svar på din fråga så; Ja, det tror jag, en häst som hålls i normalt hull och får bra foderbyten och inte byten så ofta tror iaf jag har mycket mindre risk att utveckla fång. Jag tror inte de får fång av färdigfoder sålänge det är de vanliga fodren, men jag tycker de är onödigt dyra bara. Örter och vitlök skulle jag aldrig ge, det får de pilla i sig i hagen på sommaren om de vill ha isf,
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Foderlurendrejeri

Att undvika allt vad krubbfoder heter (förutom att tillgodose vitaminer, mineraler, salt och selen då) minskar hur man än ser det risken för fång för de flesta. Alltså oavsett om det är ren havre eller valfritt färdigfoder.

Man tror för övrigt att de flesta av dagens fånganfall är metaboliskt utlösta snarare än av en akut magtarmstörning. Undantaget givetvis de fall där hästen brutit sig in i fodertunnan, eller rymt och stått på grannens havreåker halva natten.

Men det 'typiska' fånganfallet när en överviktig häst på bete får fång 'mitt i' betesperioden, de fånganfallen beror oftast enligt det man vet idag INTE på en akut magtarmstörning. Utan är metaboliskt utlösta så att säga. Endera de är regelrätt insulinresistenta hästarna, eller helt enkelt råkat smälla i sig för mycket socker den dagen. (Regn efter torka är en klassisk fångutlösare just rent metaboliskt)
 
Sv: Foderlurendrejeri

Det sista du skrev med t.ex. regn efter torka är ju så lurigt. Det är ju svårt att veta det exakta vädret hela tiden (i förväg) och kanske svårt att byta mellan olika hagar osv. Jag tänker att det kan också innebära en störning att byta hage = foder, om man då kanske ger hö eller halm istället.
 
Sv: Foderlurendrejeri

Ju hårdare betat det är, dessto större blir risken vid väderomslagen. Så ett sett rent så är att det finns gott om bete. Haken då är ju att de lättfödda då blir alldeles för tjocka - vilket i sig ökar fångrisken.

Så oftast hamnar de lättfödda på skräpbete och/eller hårt nedbetat. Vilket båda i sig ökar risken. Moment 22 typ..

Säkrast är icke gräs och hö/silage/halm hela sommaren, dessvärre. Näst säkrast är att hålla dessa hästar undan gräs tills betet är övervuxet och överblommat och då släppa dem efter invänjning och att ta bort dem från gräs innan det börjar tryta och innan hösten kommer.

Men lätt är det inte, nej. Just därför siktar jag numera på så långt det går 'inget gräs'.
 
Sv: Foderlurendrejeri

Ja, det är verkligen ett pyssel! Jag har ju inga hästar som fått/haft fång, men man vill ju förebygga så långt det bara är möjligt. Mina går på bete dygnet runt, just nu är det ganska långt och övervuxet, och så satsar jag på motion så mycket vi bara orkar.

Vet du förresten gällande detta med gräs, längder, stressat gräs osv, är det bra eller dåligt i fångsynpunkt att putsa/slå av betet? När i så fall? Eller riskerar man att det blir ett kraftigare bete och tjockare hästar?
 
Sv: Foderlurendrejeri

Så enligt det så borde det vara smartare att låta hästarna fortsätta gå på det långa övervuxna gräset och istället slå av betet efter att de flyttat från hagen. Med syfte att slå ner gräset för att stävja sly mm.
 
Sv: Foderlurendrejeri

Släpper ni på dem på de putsade hagarna något mer samma säsong sen? Hur långt efter putsningen i så fall?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
935
Senast: Lisalei
·
Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
678
Hundhälsa Vad tycker ni om följande torrfoder? innehåll : Fresh lamb Meat, Rice, lamb meal, animal fat, Peas, potatoes, beet pulp, linseed, liver...
5 6 7
Svar
137
· Visningar
9 014
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
2 926
Senast: Kodiak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp