Foderlurendrejeri

Sv: Foderlurendrejeri

vitlöksgranulat 0,025%, eukalyptus 0,01%, mentol 0,005%
Men VARFÖR envisas de med att tillsätta vitlök, eukalyptus och mentol i hästmat?
Kan någon berätta för mig vad detta ska ha för positiva effekter på en häst?
 
Sv: Foderlurendrejeri

(bara jag som mår illa av mentol... :p)
Och OM det nu är aptitretande, VILL man då ge det till en fånghäst?? :confused:
 
Sv: Foderlurendrejeri

Nädå, jag får värsta huvudvärken av menthol. Det kan räcka att jag befinner mig i närheten av någon som röker menthol cigaretter för att huvudvärken ska komma.
Däremot är väl inte menthol och mint samma? Mint har jag iallafall aldrig reagerat på vad jag vet. Fast jag äter ju inte godis så det kanske jag hade gjort om jag hade ätit det.
 
Sv: Foderlurendrejeri

Mint och mentol är inte exakt samma sak, men i princip. Tänk på mint som socker, så råsocker, vitt socker och brunt socker är alla socker. Samma gäller mint och mentol. Pepparmyntsolja/pepparmintsolja är vanligaste mentolkällan.

Sen finns det ju kräsna fångisar med i och för sig (hej Lillen..) men det känns ändå inte som om det är det viktigaste att tänka på till lättfödda/fångisar att "vi måste försöka göra det så smakligt det nånsin går".

Om nu ens den lilla inblandningen av menthol märks då.. Ens för en häst..
 
Sv: Foderlurendrejeri

Färdigfodren tycker jag känns totalt onödiga, föredrar rena produkter som jag själv kan kombinera för att täcka hästarnas olika behov. Kanske är jag gammalmodig, men det känns som att jag då har bättre koll på vad hästarna får i sig....;)
Då är jag också gammalmodig, Det blir både billigare och enklare att ge gamla hederliga foder som hö/hösilage, havre, betfor ev med lite olja om det behövs. det enda jag kompletterat med är isf Krafft muskel som ger mkt protein/kr om det fattas protein. Jag har också en fånghäst och hon klarar sig jättefint, det enda att tänka på är att göra långa försiktiga foderbyten och lugna upp och nergångar i mängder.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Foderlurendrejeri

Tjäna pengar på hästägarnas maktlöshet är ett stort område där man kan i princip sälja vad som helst.
Vi hästägare är inte maktlösa. Köper vi inte så kommer det inte att finnas någon efterfrågan ;p
Kollar man på t.ex Hippos sortiment så kunde de nästan bara haft två kraftfoder för det är bara Hippo Pro Action som skiljer ut sig något från de övriga och lite alfan som har lite högre protein, annars är de i princip = en hyfsad havre allihop.
 
Sv: Foderlurendrejeri

Jag hade valt potatisprotein.
I Krafft Muskel finns 370g smrp/kg och jag har för mej priser ligger runt 260 kr för 15 kg.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Foderlurendrejeri

KL Sen fattar inte jag hur bra/dåligt havre är. Nån som kan ge mig lite tips hur man ks tänka kring det?
 
Sv: Foderlurendrejeri

Ni som har lite koll på det här med stärkelse och socker kanske kan svara på detta. Jag har läst (var det nu var) att en häst "ska" ha eller kan äta 2-4 g stärkelse per 100 kg kroppsvikt. Hur översätter man då stärkelsen till gram om den står på foderpåsen? Tex så står det på Krafft groovs påse att det är lågt stärkelseinnehåll - 17%. Det säger mig inte så mycket eftersom jag bara vet hur mycket min häst kan äta i gram och inte procent.

Och hur mycket socker "kan" en häst äta? Var ligger maxgivan? En normal häst alltså, inte fånghäst. Samma sak där så anges det ju oftast som procent på fodret också, om det ens nämns, väldigt sällan jag har sett att det nämns faktiskt.

Sedan läste jag i min foderbok något i stil med att man kan anta att stärkelsenivån är låg om växtrådet är högt. Men vad är högt för växtråd då?!
 
Sv: Foderlurendrejeri

Och är det förresten någon som vet hur mycket stärkelse det är i Hippo grow alfa? Jag blev informerad om att det är mindre stärkelse i den än krafft groov, men jag hittar ingen information om hur mycket det är i, bara det vanliga protein/MJ/växtråd osv.
 
Sv: Foderlurendrejeri

Ni som har lite koll på det här med stärkelse och socker kanske kan svara på detta. Jag har läst (var det nu var) att en häst "ska" ha eller kan äta 2-4 g stärkelse per 100 kg kroppsvikt. Hur översätter man då stärkelsen till gram om den står på foderpåsen? Tex så står det på Krafft groovs påse att det är lågt stärkelseinnehåll - 17%. Det säger mig inte så mycket eftersom jag bara vet hur mycket min häst kan äta i gram och inte procent.

Och hur mycket socker "kan" en häst äta? Var ligger maxgivan? En normal häst alltså, inte fånghäst. Samma sak där så anges det ju oftast som procent på fodret också, om det ens nämns, väldigt sällan jag har sHett att det nämns faktiskt.

Sedan läste jag i min foderbok något i stil med att man kan anta att stärkelsenivån är låg om växtrådet är högt. Men vad är högt för växtråd då?!

1% av ett kg = 10 gram.

Finns inget fastställt värde på socker såsom du efterlyser men ganska stora mängder vid jämn tillförsel. Både gräs och hö kan innehålla upp till 30% socker/kg TS
 
Senast ändrad:
Sv: Foderlurendrejeri

Tack!

Om då hästen max "ska" äta 4 g stärkelse/100 kg och hästen väger 500 kg blir detta 20 g. Kan det då verkligen anses som låg andel stärkelse med 17% (vilket borde bli 17 g då)?

Om man kollar på utfodringsanvisningarna bör en vuxen häst i normal träning äta 3-4 kg av Krafft Groov om hästen äter 6-9 kg hö (vilket ju faktiskt är en hömängd som ofta är ganska normal). 17x4= 64, alltså 64 gram stärkelse.

Jag fattar inte, är jag helt ute och cyklar när jag tror att en häst bara bör äta 2-4 gram stärkelse per 100 kg kroppsvikt? För om det är så tycker jag väl knappast att man kan kalla det låg andel stärkelse med tanke på hur det rekommenderas att utfodras? I förhållande till andra produkter, visst, då är det låg andel.

Någon med bra koll får gärna peta håll på det jag skrivit, jag är ju som sagt inte helt hundra på att det var 2-4 g/100 kg. Sedan är jag inte så bra på matte heller så det kan finnas endel fel där också :angel:
 
Sv: Foderlurendrejeri

Jag tror du har glömt ett par nollor i dina siffror, maxgivan när det gäller friska hästar angående stärkelse är 200 gram/100 kg häst och måltid (dvs ca 2 kg havre till en 500 kg häst per måltid).

Vet dock att man är på gång att sänka den rekommendationen, men har ingen koll på om det är genomfört ännu!
 
Sv: Foderlurendrejeri

Tror du fått den siffran om bakfoten. Men det finns en maxgiva PER MÅL. Alltså man ska inte ge för mycket stärkelse på en och samma gång, för det klarar hästen inte av. Men sprider man bara en stor giva över dygnet så klarar hästen det fint. maxgivan per utfodringstillfälle är 0.2kg/100 kg.
 
Sv: Foderlurendrejeri

Tack hörrni, höll på att få hjärtslag där, haha.
Jag måste klura ut var det var jag hade läst det där och se var det gick fel i mitt huvud, hähä.

Såg nu också att jag gjort fel med det mesta i uträkningarna! Nu stämmer det lite bättre i mitt huvud, haha.
 
Sv: Foderlurendrejeri

Vi hästägare är inte maktlösa. Köper vi inte så kommer det inte att finnas någon efterfrågan ;p
Kollar man på t.ex Hippos sortiment så kunde de nästan bara haft två kraftfoder för det är bara Hippo Pro Action som skiljer ut sig något från de övriga och lite alfan som har lite högre protein, annars är de i princip = en hyfsad havre allihop.

Har man t ex en eksemhäst så lovar jag dig att hästägarna mer än gärna köper ett foder som lovar bot mot eksem!!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
907
Senast: Lisalei
·
Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
666
Övr. Hund Mina hundar åt tidigare canagan country game och fungerade bra på det. De bajsade dock rätt mycket så jag funderade på att byta och...
2
Svar
23
· Visningar
1 724
Senast: SiZo
·
Hundhälsa Vad tycker ni om följande torrfoder? innehåll : Fresh lamb Meat, Rice, lamb meal, animal fat, Peas, potatoes, beet pulp, linseed, liver...
5 6 7
Svar
137
· Visningar
8 986

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp