Foderlurendrejeri

Sv: Foderlurendrejeri

Jag måste ha en lite udda fånghäst :crazy:. Har aldrig fång sommartid trots bete. På sommaren mår hon som allra bäst när hon går och äter gräs. Har heller aldrig reagerat på kraftfoder. Däremot mår hon skit på vintern och minsta lilla för mycket torrhö, halm eller hösilage utlöser fången direkt. Har haft ett fånganfall varje vinter, sedan mår hon toppen under sommarhalvåret igen. Vad kan detta bero på? Kan det vara någon form av vitamin eller mineralbrist under vintern?
 
Sv: Foderlurendrejeri

Har den depåer? Varierar hullet på sommar vs vinter? Går den ute lika mycket osv?

Långsökt kanske, men min som är insulinresistent har det mycket lättare sommartid. Nu betar han inte och kommer inte få, men det är eg sak samma. För samma foderstat och rutiner och motion är på sommaren = en smal häst utan depåer, på vintern = en häst som sätter depåer och går upp.

Nu är det mycket mycket bättre, men han fick sitt andra fånganfall i feb, 1 meter snö, inget ändrat i foder/rutiner/etc.

Det syns mycket tydligt på honom att på senhösten skruvar han ner metabolismen och blir mer IR. På våren skruvar han upp metabolismen och blir mindre IR. Det är fullt logiskt rent så, IR är på sitt vis inom rimliga gränser en överlevnadsmekanism i det vilda, utmärkt anpassad för att klara stränga vintrar med dåligt med mat. Men.. :S
 
Sv: Foderlurendrejeri

kl

När det ändå är så mycket fångprat här så kommer jag med en liten fråga till alla som känner att de kanske kan komma med tips.

Vad ger man för kraftfoder till en liten häst som har lätt att bli tjock men vägrar äta mineraler? Det går inte ens om man blandar dem i betfor, han börjar äta jord och rötter så fort han inte får mineraler så jag har gett vanlig krafft grund men tycker att det är så lite mineraler per kilo och att anvisningarna är så höga, jag vill inte behöva ge 2-3kg kraftfoder när det egentligen mest är mineralerna jag vill åt. Kan som sagt inte bara ge hö får då är det jordätning direkt.

Tips någon? :) Han är absolut inte kräsen med mat annars, det är bara just mineralerna som inte är goda, har dock bara provat Krafft Miner Blå, kanske borde testa något annat märke?

Skulle vilja gå någon foderutbildning så man får lära sig hur man räknar ut vad hästarna ska äta, jag har läst mig till allt jag kan på internet men man blir ju inte klok på det :D
 
Sv: Foderlurendrejeri

Jag gav min Kraffts pelleterade i sån där boll som man ofta har till hundar. Annars åt hon inte, men i boll gick bra och hon åt exakt det hon skulle ha. (Räknade ut att om den var full så skulle det motsvara tre dagar, det gjorde det alltid.) Men pelleterat kan väl vara steg 1.
 
Sv: Foderlurendrejeri

Det jag gett har ju varit pelleterat men han vill inte ha det :mad: Man tycker ju att en tjockisponny som vanligtvis smäller i sig vad som helst borde äta det men nä då..
 
Sv: Foderlurendrejeri

Har du provat ett annat märke mineraler? Tänker om det är något sånt som inte passar herrn?
 
Sv: Foderlurendrejeri

Har funderat på att prova Mustangs mineraler för de ska ju tydligen ha äppelsmak så kanske är värt att testa, tråkigt om han inte äter det dock. Då får jag hitta på något annat.
 
Sv: Foderlurendrejeri

Vitafor Power & Vitafor Solid är pelleterade mineraler, små pellets (mindre än Kraffts mineralpelletsar) de flesta hästar finner dem smakliga!
 
Sv: Foderlurendrejeri

kl

När det ändå är så mycket fångprat här så kommer jag med en liten fråga till alla som känner att de kanske kan komma med tips.

Vad ger man för kraftfoder till en liten häst som har lätt att bli tjock men vägrar äta mineraler? Det går inte ens om man blandar dem i betfor, han börjar äta jord och rötter så fort han inte får mineraler så jag har gett vanlig krafft grund men tycker att det är så lite mineraler per kilo och att anvisningarna är så höga, jag vill inte behöva ge 2-3kg kraftfoder när det egentligen mest är mineralerna jag vill åt. Kan som sagt inte bara ge hö får då är det jordätning direkt.

Tips någon? :) Han är absolut inte kräsen med mat annars, det är bara just mineralerna som inte är goda, har dock bara provat Krafft Miner Blå, kanske borde testa något annat märke?

Skulle vilja gå någon foderutbildning så man får lära sig hur man räknar ut vad hästarna ska äta, jag har läst mig till allt jag kan på internet men man blir ju inte klok på det :D

Fibergi låg? En liten näve gör varken tll eller ifrån och mineraler brukar slinka med av bara farten :)
 
Sv: Foderlurendrejeri

Det finns något som heter Vitafor Proteinmineral, finns via Kvarnbyfoder. Basen är bryggerijäst, pelletsform. Du får lite protein på köpet men inte så det stör. Det åt även mina mineralhatare.

OBS räkna på det, det ligger väldigt högt i selen, så man måste hålla ett öga på selenet så det inte sticker iväg för högt om man behöver ge mer än små mängder. (Vilket gör det ganska dåligt som proteintillskott, man får för mycket selen för fort. Men som mineralfoder om man inte har stora glapp att täcka så).

Kostar dyyrt, men räcker ju enormt länge om man ger det som mineraler.
 
Sv: Foderlurendrejeri

Här följer en uppdatering om fodret Happy Hoof.

Jag var kritisk till detta foder av flera anledningar (se mitt inledande inlägg) och det har nu visat sig att jag hade fog för min misstanke att fodret inte var så lämpligt till fånghästar som foderförsäljare påstod.

Det har gjorts en studie i England där man har mätt glukos- och insulinrespons hos hästar efter att ha gett dessa antingen glukos, fruktos eller inulin (1 g/kg kroppsvikt) uppblandat i 0,5 kg Happy Hoof. Här är en sammanfattning av studien:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22585777

Man kan se en graf över resultatet här:

http://www.thelaminitissite.org/o.html

Skrolla ner till den andra figuren och läs texten över figuren, dvs. ”note the high median peak insulin concentrations recorded in research by Borer et al. (2012) when 1 g/kg bodyweight glucose was fed to previously laminitic ponies in a feed of Happy Hoof (and note how much the Happy Hoof (control) raised insulin levels above baseline (hay)”

Klicka på ”more” för mer information.

Hästarna gick antingen på bete eller var uppstallade med fri tillgång till blötlagt hö. Kontrollhästarna fick enbart 0,5 kg Happy Hoof och notera den höga insulinresponsen på enbart Happy Hoof. Jämfört detta med ”Baseline” då hästarna hade fri tillgång till grovfoder eller gick på bete.

Happy Hoof innehåller 10% WSC (socker+fruktan) och 4% stärkelse enligt tillverkaren, dvs. totalt NSC = 14%. Knappast något lämpligt foder för en fånghäst.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
935
Senast: Lisalei
·
Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
678
Hundhälsa Vad tycker ni om följande torrfoder? innehåll : Fresh lamb Meat, Rice, lamb meal, animal fat, Peas, potatoes, beet pulp, linseed, liver...
5 6 7
Svar
137
· Visningar
9 014
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
2 926
Senast: Kodiak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp