Foderråd 6-årig PRE-hingst

Faraon

Trådstartare
Hej alla kloka hästmänniskor,

Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör väga minst 500 kg... Han har typ 0% fett och är relativt omusklad för tillfället.

Vi har kollat tänder, parasiter mm och det är inget "fel" på honom, dock importerades han från Spanien i februari och har varit rätt stressad sen dess. Han rör sig mycket i hagen och har mycket energi i ridningen. Hoppades att ett kraftigt bete under sommaren skulle hjälpa med viktuppgången, men icke, han gick snarare ner under betesperioden...

Nu står han installad, går i en större rasthage 10 h per dag och rids ca 5 dagar i veckan, varierat men inte speciellt hårt (försöker få honom att långsamt bygga upp muskler). Jag ger honom just nu följande per dag:
19 kg hösilage (väntar på analys men är inget superenergirikt hösilage), vilket är så mycket ha orkar äta
1,1 kg Krafft Performance Low Starch
0,7 kg Krafft Muscle Up
2 dl rapsolja
1 dl mineraler, Kraffts hovtillskott och Stress Relief

Jag har nu tänkt öka upp mängden kraft till 1,4 kg per dag, men vill egentligen inte ge honom för mycket kraftfoder då han inte behöver "mer" energi, utan snarare ta det lite lugnare. Ska tillägga att jag bytt stall och att han trivs mycket bättre där, så han rör sig mycket mindre i hagen och jag upplever att hans stressnivå sjunkit. Han har även gått upp något i vikt men det är fortfarande för lite.

Några tips/råd på vad jag ska lägga till/justera? Det enda jag inte testat är lucern, men jag får ju i honom väldigt mycket extra protein från muscle up (270g). Jag räknade också ut att jag lägger 3800 kr/mån på foder, så några tips på mer prisvärda foder uppskattas också ;)
 
Hej alla kloka hästmänniskor,

Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör väga minst 500 kg... Han har typ 0% fett och är relativt omusklad för tillfället.

Vi har kollat tänder, parasiter mm och det är inget "fel" på honom, dock importerades han från Spanien i februari och har varit rätt stressad sen dess. Han rör sig mycket i hagen och har mycket energi i ridningen. Hoppades att ett kraftigt bete under sommaren skulle hjälpa med viktuppgången, men icke, han gick snarare ner under betesperioden...

Nu står han installad, går i en större rasthage 10 h per dag och rids ca 5 dagar i veckan, varierat men inte speciellt hårt (försöker få honom att långsamt bygga upp muskler). Jag ger honom just nu följande per dag:
19 kg hösilage (väntar på analys men är inget superenergirikt hösilage), vilket är så mycket ha orkar äta
1,1 kg Krafft Performance Low Starch
0,7 kg Krafft Muscle Up
2 dl rapsolja
1 dl mineraler, Kraffts hovtillskott och Stress Relief

Jag har nu tänkt öka upp mängden kraft till 1,4 kg per dag, men vill egentligen inte ge honom för mycket kraftfoder då han inte behöver "mer" energi, utan snarare ta det lite lugnare. Ska tillägga att jag bytt stall och att han trivs mycket bättre där, så han rör sig mycket mindre i hagen och jag upplever att hans stressnivå sjunkit. Han har även gått upp något i vikt men det är fortfarande för lite.

Några tips/råd på vad jag ska lägga till/justera? Det enda jag inte testat är lucern, men jag får ju i honom väldigt mycket extra protein från muscle up (270g). Jag räknade också ut att jag lägger 3800 kr/mån på foder, så några tips på mer prisvärda foder uppskattas också ;)
Om du vill ha kvar samma kraftfoder hade jag gett riskliolja istället för rapsolja. Riskliolja innehåller gamma-oryzanol som är naturligt anabolt. Det ger ökad muskeltillväxt. Att ge fett/olja är ett bra sätt att få upp dem i vikt utan att de blir överdrivet explosiva.

Hemst hade jag satt hästen på spannmålsfritt foder och ev ett bra mag-/tarm-preparat som en inledande kur.
 
Hej alla kloka hästmänniskor,

Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör väga minst 500 kg... Han har typ 0% fett och är relativt omusklad för tillfället.

Vi har kollat tänder, parasiter mm och det är inget "fel" på honom, dock importerades han från Spanien i februari och har varit rätt stressad sen dess. Han rör sig mycket i hagen och har mycket energi i ridningen. Hoppades att ett kraftigt bete under sommaren skulle hjälpa med viktuppgången, men icke, han gick snarare ner under betesperioden...

Nu står han installad, går i en större rasthage 10 h per dag och rids ca 5 dagar i veckan, varierat men inte speciellt hårt (försöker få honom att långsamt bygga upp muskler). Jag ger honom just nu följande per dag:
19 kg hösilage (väntar på analys men är inget superenergirikt hösilage), vilket är så mycket ha orkar äta
1,1 kg Krafft Performance Low Starch
0,7 kg Krafft Muscle Up
2 dl rapsolja
1 dl mineraler, Kraffts hovtillskott och Stress Relief

Jag har nu tänkt öka upp mängden kraft till 1,4 kg per dag, men vill egentligen inte ge honom för mycket kraftfoder då han inte behöver "mer" energi, utan snarare ta det lite lugnare. Ska tillägga att jag bytt stall och att han trivs mycket bättre där, så han rör sig mycket mindre i hagen och jag upplever att hans stressnivå sjunkit. Han har även gått upp något i vikt men det är fortfarande för lite.

Några tips/råd på vad jag ska lägga till/justera? Det enda jag inte testat är lucern, men jag får ju i honom väldigt mycket extra protein från muscle up (270g). Jag räknade också ut att jag lägger 3800 kr/mån på foder, så några tips på mer prisvärda foder uppskattas också ;)
Bra att du bytt stall till ett där han verkar trivas bättre. Om jag hade varit du så hade jag inväntat analysen och sedan tagit hjälp för att få en foderstat där både mikromineraler och makromineraler är i balans. Det brukar vara bäst både för hästen och plånboken. Hur upplever du att hästen klarar vårt väder? Min lusitano blir rastlös och börjar vandra om hon fryser, vilket i sin tur gjorde att hon fick svårt att behålla hullet. Tjocka täcken gjorde henne mycket mer bekväm med livet :)
 
Hej alla kloka hästmänniskor,

Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör väga minst 500 kg... Han har typ 0% fett och är relativt omusklad för tillfället.

Vi har kollat tänder, parasiter mm och det är inget "fel" på honom, dock importerades han från Spanien i februari och har varit rätt stressad sen dess. Han rör sig mycket i hagen och har mycket energi i ridningen. Hoppades att ett kraftigt bete under sommaren skulle hjälpa med viktuppgången, men icke, han gick snarare ner under betesperioden...

Nu står han installad, går i en större rasthage 10 h per dag och rids ca 5 dagar i veckan, varierat men inte speciellt hårt (försöker få honom att långsamt bygga upp muskler). Jag ger honom just nu följande per dag:
19 kg hösilage (väntar på analys men är inget superenergirikt hösilage), vilket är så mycket ha orkar äta
1,1 kg Krafft Performance Low Starch
0,7 kg Krafft Muscle Up
2 dl rapsolja
1 dl mineraler, Kraffts hovtillskott och Stress Relief

Jag har nu tänkt öka upp mängden kraft till 1,4 kg per dag, men vill egentligen inte ge honom för mycket kraftfoder då han inte behöver "mer" energi, utan snarare ta det lite lugnare. Ska tillägga att jag bytt stall och att han trivs mycket bättre där, så han rör sig mycket mindre i hagen och jag upplever att hans stressnivå sjunkit. Han har även gått upp något i vikt men det är fortfarande för lite.

Några tips/råd på vad jag ska lägga till/justera? Det enda jag inte testat är lucern, men jag får ju i honom väldigt mycket extra protein från muscle up (270g). Jag räknade också ut att jag lägger 3800 kr/mån på foder, så några tips på mer prisvärda foder uppskattas också ;)
Jag har upplevt att lucern är mkt mer effektivt än Muscle up. Kanske är inbillning men jag tycker inte dom verkar ta upp proteinet i ”muscle” på samma sätt 🤷🏻‍♀️ Har inga som helst belägg för det egentligen, mer en känsla. Jag tycker jag har fått mkt bättre resultat med lucern på min svårfödda
 
Hej alla kloka hästmänniskor,

Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör väga minst 500 kg... Han har typ 0% fett och är relativt omusklad för tillfället.

Vi har kollat tänder, parasiter mm och det är inget "fel" på honom, dock importerades han från Spanien i februari och har varit rätt stressad sen dess. Han rör sig mycket i hagen och har mycket energi i ridningen. Hoppades att ett kraftigt bete under sommaren skulle hjälpa med viktuppgången, men icke, han gick snarare ner under betesperioden...

Nu står han installad, går i en större rasthage 10 h per dag och rids ca 5 dagar i veckan, varierat men inte speciellt hårt (försöker få honom att långsamt bygga upp muskler). Jag ger honom just nu följande per dag:
19 kg hösilage (väntar på analys men är inget superenergirikt hösilage), vilket är så mycket ha orkar äta
1,1 kg Krafft Performance Low Starch
0,7 kg Krafft Muscle Up
2 dl rapsolja
1 dl mineraler, Kraffts hovtillskott och Stress Relief

Jag har nu tänkt öka upp mängden kraft till 1,4 kg per dag, men vill egentligen inte ge honom för mycket kraftfoder då han inte behöver "mer" energi, utan snarare ta det lite lugnare. Ska tillägga att jag bytt stall och att han trivs mycket bättre där, så han rör sig mycket mindre i hagen och jag upplever att hans stressnivå sjunkit. Han har även gått upp något i vikt men det är fortfarande för lite.

Några tips/råd på vad jag ska lägga till/justera? Det enda jag inte testat är lucern, men jag får ju i honom väldigt mycket extra protein från muscle up (270g). Jag räknade också ut att jag lägger 3800 kr/mån på foder, så några tips på mer prisvärda foder uppskattas också ;)
Kraftfoder gör inte hästen piggare så sett, det är en myt. Däremot kanske vissa hästar kan bli piggare när de får så mycket mat de behöver (eller överskott) men det spelar ingen roll för hästens energinivå huruvida energin i maten kommer från kraftfoder eller grovfoder. Öka på du om det behövs! Jag hade dock väntat tills analysen kommer och sett vad som behövs, det är inte bra att ge alldeles för mycket protein från kraftfoder.
 
Kraftfoder gör inte hästen piggare så sett, det är en myt. Däremot kanske vissa hästar kan bli piggare när de får så mycket mat de behöver (eller överskott) men det spelar ingen roll för hästens energinivå huruvida energin i maten kommer från kraftfoder eller grovfoder. Öka på du om det behövs! Jag hade dock väntat tills analysen kommer och sett vad som behövs, det är inte bra att ge alldeles för mycket protein från kraftfoder.
Nej men precis, det är väll det jag är lite fundersam kring, om för mycket protein kan få motsatt effekt eller vara skadligt på något sätt... jag gjorde en foderstatsberäkning baserat på förra stallets analys och enligt den fick han 250% av den energi han behövde och ungefär samma när det gällde protein men trots det ingen viktuppgång...
 
Senast ändrad:
Nej men precis, det är väll det jag är lite fundersam kring, om för mycket protein kan få motsatt effekt eller vara skadligt på något sätt... jag gjorde en foderstatsberäkning baserat på förra stallets analys och enligt den fick han 250% av den energi han behövde och ungefär samma när det gällde protein men trots det ingen viktuppgång:confused:
 
Om du vill ha kvar samma kraftfoder hade jag gett riskliolja istället för rapsolja. Riskliolja innehåller gamma-oryzanol som är naturligt anabolt. Det ger ökad muskeltillväxt. Att ge fett/olja är ett bra sätt att få upp dem i vikt utan att de blir överdrivet explosiva.

Hemst hade jag satt hästen på spannmålsfritt foder och ev ett bra mag-/tarm-preparat som en inledande kur.
Tack för tipset! Jag är helt öppen för att byta kraftfoder om det finns bättre alternativ, så har du tips tar jag gärna emot det :)
 
Jag har upplevt att lucern är mkt mer effektivt än Muscle up. Kanske är inbillning men jag tycker inte dom verkar ta upp proteinet i ”muscle” på samma sätt 🤷🏻‍♀️ Har inga som helst belägg för det egentligen, mer en känsla. Jag tycker jag har fått mkt bättre resultat med lucern på min svårfödda
Okej, kanske värt att testa! Hur mycket lucern skulle du byta ut min mängd muscle up till? Ger ju 1 liter (0,7 kg) av muscle up vilket motsvarar ca 270g protein.
 
Bra att du bytt stall till ett där han verkar trivas bättre. Om jag hade varit du så hade jag inväntat analysen och sedan tagit hjälp för att få en foderstat där både mikromineraler och makromineraler är i balans. Det brukar vara bäst både för hästen och plånboken. Hur upplever du att hästen klarar vårt väder? Min lusitano blir rastlös och börjar vandra om hon fryser, vilket i sin tur gjorde att hon fick svårt att behålla hullet. Tjocka täcken gjorde henne mycket mer bekväm med livet :)
Ja men precis! Jag gjorde en ordentlig analys och beräkning på förra stallet men det kändes inte som att den foderstaten räckte på långa vägar...

Jag tror att det kan ha varit en bidragande orsak till att han tappade i vikt i början att han inte var tillräckligt varm (kom i slutet på februari), men han rörde sig så mycket ute så han blev helt svettig under täckena. Jag har börjat täcka på honom mer nu efter sommaren, har inte tänkt klippa honom i år och nu går han med 150g stalltäcke inne och 150g utetäcke ute (temperaturen är runt 10 grader så det är i tjockaste laget), vill verkligen inte att han ska lägga massa energi på att hålla sig varm och det känns som att han kan stå och vila mer i hagen nu (vet inte om det beror på nya stallet eller tjockare täcke). Han verkar tycka det är lagom varmt, han är aldrig svettig i alla fall och känns lagom/lite åt det varmare hållet under täcket :)
 
Jag har upplevt att lucern är mkt mer effektivt än Muscle up. Kanske är inbillning men jag tycker inte dom verkar ta upp proteinet i ”muscle” på samma sätt 🤷🏻‍♀️ Har inga som helst belägg för det egentligen, mer en känsla. Jag tycker jag har fått mkt bättre resultat med lucern på min svårfödda
Isf skulle jag tro att det mer beror på att lucern även ger bra MJ och att svårfödda hästar behöver båda. Muscle up består ju till stor del av lucern och potatisprotein (och lite annat) så det lär inte vara ngn större skillnad på upptaget.
Om man redan ligger rätt i MJ men behöver mer protein är muscle up eller motsvarande bra, men är det en generellt tunn häst behöver den troligen mer av både MJ och protein och då är lucern bättre.
 
Svårt att säga med fodret innan du har analys. Skulle avvaktat tills du faktiskt ser vad du stoppar i honom i dagsläget!
Har det hänt något med hullet sedan installningen? Gått upp igen om han tappade under betet eller är det oförändrat?
 
Vill du ha prisvärt proteinkoncentrat är rent potatisprotein bra! Du skulle tex kunna ge lucernpellets och blanda ner potatisprotein och riskliolja i ”gröten”.
Kan vara lite svårt att få tag på beroende på vart du bor dock. Och räkna noga på priset, här tex kan jag köpa potatisprotein till bra pris från en kvarn om jag åker en bit, men ska jag köpa från närmsta foderbutik är det ett annat märke som inte blir så mkt billigare än muscle up om man räknar på det noga.

Lucern är toppen, men det blir jättedyrt om man ska ge större mängder så därför föredrar jag personligen att ”toppa” med tex potatisprotein (eller annat blandat proteinkoncentrat) och olja.
 
Du har fått flera bra tips men jag hade avvaktat tills analysen kommer innan man gör ändringar. Risken är bara att du behöver ändra igen annars, och att hålla på att mixtra med högkoncentrerade tillskott/kraftfoder känns vanskligt utan analys.
 
Fortsätt ge som du gör och vänta in analysen, så blir det inte en massa gissningar som kostar pengar :) @Faraon Jag tror inte du skrivit ifall han är maskkollad/avmaskad nyligen och om tänderna är kollade? Rätt vanligt att hingstar gör av med mycket energi också så kanske är hemligheten att hitta så näringstäta födoämnen som möjligt för honom.
 
Okej, kanske värt att testa! Hur mycket lucern skulle du byta ut min mängd muscle up till? Ger ju 1 liter (0,7 kg) av muscle up vilket motsvarar ca 270g
Isf skulle jag tro att det mer beror på att lucern även ger bra MJ och att svårfödda hästar behöver båda. Muscle up består ju till stor del av lucern och potatisprotein (och lite annat) så det lär inte vara ngn större skillnad på upptaget.
Om man redan ligger rätt i MJ men behöver mer protein är muscle up eller motsvarande bra, men är det en generellt tunn häst behöver den troligen mer av både M
 
Några tips/råd på vad jag ska lägga till/justera? Det enda jag inte testat är lucern, men jag får ju i honom väldigt mycket extra protein från muscle up (270g). Jag räknade också ut att jag lägger 3800 kr/mån på foder, så några tips på mer prisvärda foder uppskattas också ;)
Betäcker han någonting? Eller är det meningen att han ska betäcka?
Annars hade jag kastrerat honom.

När jag har köpt tunna hästar så använder jag mjölkersättning till lamm i fodret. Typ 1-2 dl pulver beroende på hur mycket hästen tolererar. Brukar blöta upp det i tex lucern så det inte märks. Det är gjort för att lammen ska växa så hästarna brukar lägga på sig riktigt fint.

Men ta inte mjölkersättningen till kalvar, den är alldeles för stark för en hästmage.
 
Vänta tills du har analysen och räkna sedan ordentligt. Ge inte en massa protein i onödan utan ge behovet och öka istället på energin. Det finns inga säkra belägg men vissa hästar fixar inte att ta hand om mer protein än deras behov utan går då ner i vikt istället så att vräka på en massa protein kan vara mycket kontraproduktivt och med tanke på att han inte tog sig på betet kan det vara en vink om att din häst faktiskt är en sådan som går ner när han får för mycket protein. Så, invänta analysen, räkna på mikro och makromineralerna, se till att han får tillräckligt med aminosyror och höj energin. Att en häst som behöver gå upp behöver 250% av energi är inget konstigt. Listhästen är ju just en listhäst, ett genomsnitt och din behöver ju uppenbarligen mer än så.

Viktigt att tänka på är att det inte är bra att hästen går upp för snabbt. Det kan vara lika farligt för de inre organen som att gå ner snabbt så ta det lugnt, väg eller mät hästen ofta och känn över hela honom. Ta gärna den här videon till hjälp
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 426
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 572
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hästen måste ha så socker- och stärkelsefattigt det någonsin går. Stallets hösilage har i år 18 gr srp per kg foder... 🙈 Hästen äter...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 137
Senast: svea
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 563

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp