Foderråd, prisvärt foder?

C

ChristinA

Hej!

Jag funderar över att byta foder till våra hundar. De äter Royal Canin club (protein 24 % och fett 16 %) och på senaste har det gått upp i pris flera gånger, jag tycker att det börjar bli för dyrt!!

Hund 1
* Tik
* Lancashire heeler
* 10 år
* Lätt för att gå upp i vikt annars fullt frisk
* Aktiveras lätt/normalt bland annat med simning 1g/v
* Äter 2dl/dag
* Vikt ca 8kg
tjorven3.JPG


Hund 2
* Tik
* Grand danois
* 7 år
* Förslitningar i ryggen (spondolys), får tillskott av glucosamin o msm samt liten dos rimadyl, hon är bra nu men får inte tappa muskler!
* Aktiveras lätt/normalt bland annat med gång på vattenmatta 1g/v
* Äter 12dl/dag
* Vikt ca 60kg
novaokalle.JPG


Har du tips på prisvärda foder som kan passa?
Minns inte exakt men tror att detta foder kostar 439,-/15 kg
Erfarenheter av färskfoder?
Tacksam för tips!
 
Sv: Foderråd, prisvärt foder?

Färskfoder, helt klart! :)

Jag gav Priima förut men har gått över till Fodax Neutral och är jättenöjd. Lätthanterliga block som tinar snabbt och hundarna är stormförtjusta i det.

Jag samköper var 6e vecka när fodaxbilen kommer och då betalar vi ungefär 10kr kilot eftersom vi köper över 100kg. Så det blir helt klart billigare att ta hem en del.

För min 24 kilos hund landar foderkostnaden bara på ca 260kr/månad och min 7 kilos äter för typ 35kr :eek:
 
Sv: Foderråd, prisvärt foder?

Hihi, visst är foderkostnaden helt underbar numera? :D Fatta att jag sänkte min från 3600 kr (För 3 hundar) till ca 900 kr (För 4 hundar) i månaden....!
Jag blir fortfarande lycklig när jag tänker på att Benjamin gått ifrån att äta för 55 kr/dag till numera ca 7 kr/dag - och mår ännu bättre i kroppen.
 
Sv: Foderråd, prisvärt foder?

Går fodax att få tag i här uppe?
I Skeå finns enbart klass att köpa vad jag vet, har en relativt liten vovve (9 kg) och han äter ju inte en hel korv per gång så det blir lite svårt att dosera. En foderkostnad på under 100 kr i månaden på färskfoder skulle vara inte vara fel ;)
 
Sv: Foderråd, prisvärt foder?

Intressant!
Tar gärna emot fler tips om bra färskfoder och även varningar om mindre bra ;)
 
Sv: Foderråd, prisvärt foder?

Går fodax att få tag i här uppe?
I Skeå finns enbart klass att köpa vad jag vet, har en relativt liten vovve (9 kg) och han äter ju inte en hel korv per gång så det blir lite svårt att dosera. En foderkostnad på under 100 kr i månaden på färskfoder skulle vara inte vara fel ;)

Fodax levererar ju med sin lastbil och Skellefteå verkar ingå i en av rutterna de kör i a f :)
 
Sv: Foderråd, prisvärt foder?

Hihi, visst är foderkostnaden helt underbar numera? :D Fatta att jag sänkte min från 3600 kr (För 3 hundar) till ca 900 kr (För 4 hundar) i månaden....!
Jag blir fortfarande lycklig när jag tänker på att Benjamin gått ifrån att äta för 55 kr/dag till numera ca 7 kr/dag - och mår ännu bättre i kroppen.

Ja det är inte klokt! Gav ju Priima innan förvisso och de ligger lika i pris, men om man jämför med de flesta torrfoder så är det ju ritkigt stor skillnad. :laugh:

TS, både Klass, Priima, Fodax och Nordic vet jag att många är nöjda med så lättast är väll att kolla priser, tillgänglighet och innehåll för att se vad som kan passa bäst. :)
 
Sv: Foderråd, prisvärt foder?

TS, både Klass, Priima, Fodax och Nordic vet jag att många är nöjda med så lättast är väll att kolla priser, tillgänglighet och innehåll för att se vad som kan passa bäst. :)

Tack det ska jag göra.
Hur mycket tar du hem per gång? Vad har du för frys? Halv/hel skåp eller box?
 
Sv: Foderråd, prisvärt foder?

Tack det ska jag göra.
Hur mycket tar du hem per gång? Vad har du för frys? Halv/hel skåp eller box?

Jag har en fjuttig halvfrys där hundarna har två fack så där ryms bara ca 30kg. Vi tar hem runt 100kg så resten ligger tvärs över gatan i en kompis frysbox.:D

En smidig frysbox är nog att rekommendera om man vill köpa hem så det blir billigare kilopris.:)
 
Sv: Foderråd, prisvärt foder?

Vi har en helfrys, hur mycket skulle det gå att få in i den tro?
 
Sv: Foderråd, prisvärt foder?

Vi har en helfrys, hur mycket skulle det gå att få in i den tro?

Pratar vi fodax?
Det beror ju på hur mycke mat ni vill ha i den. ;)

Om det är öppna fack, dvs inte lådor så kan man trycka in en påse i varje. (en påse-12,5kg)
Jag har lådor så jag lägger i dem löst och då ryms det lika mycket.:)
 
Sv: Foderråd, prisvärt foder?

Precis, dom ligger samma i pris - men även där får mina konstiga djur (Hmm, ja, några specifika av dom i alla fall) äta alldeles för stora mängder, så det blir dyrare ändå..
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min tik har haft dålig andedräkt i 3 år (hon är 5,5 år). Jag har skött hennes tänder med tandstensskrapning, plaque-off, borstning och...
Svar
14
· Visningar
7 366
Senast: Annika_L
·
Hundhälsa Nu är jag inne i foder djungeln och blir bara mer och mer snurrig :p Min hund äter idag friskies torrfoder, men hon är matt i pälsen...
Svar
5
· Visningar
968
Övr. Hund Hej alla! jag har en 3årig kasterad lågställd jack russel som lätt blir tjock, dock har han mkt muskler eftersom han ganska ofta följer...
Svar
11
· Visningar
1 109
Senast: martha
·
Övr. Hund Kapa kulorna på riesenherren var ju ur nästan alla aspekter ett skitbra val. Men nu åkte jag på det där jag sluppit med tidigare hundar...
2
Svar
30
· Visningar
3 785
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp