Bukefalos 28 år!

'Bulk' i hundmaten, vad kan man ge, vad ska man akta sig för?

Alexandra_W

Trådstartare
Kapa kulorna på riesenherren var ju ur nästan alla aspekter ett skitbra val. Men nu åkte jag på det där jag sluppit med tidigare hundar - viktuppgången. Han är fet som en julgris, jag skäms som en..eh ja hund över hur han ser ut.

Innan kastraktionen gick han på 30/20 foder, dvs högenergifoder. Det gick ju inget vidare efter. Bytte ner till 24/12 och nu 20/10 (orkar inte kolla exakta kcal alt MJ per 100 gr foder, men de har ju sjunkit i samma 'takt' som matbytet). Och det syns knappt, han går inte upp mer, men han går inte direkt ner heller. Ska mata i honom den här säcken, inget resultat när den är slut får jag försöka köpa lightmat.

En komplicerande faktor är att jag ju har en SVÅÅÅRFÖDD greyhoundtik. Hon får fortfarande 2 mål mat/dag med 30/20-foder, med tillägg. Det är vid de målen herrn ska få bulk i sin mat. Men det står hela tiden herrns mat framme, då tiken är dålig på att äta 'på order' utan helst äter när hon har lust (småäter). Så för hennes skull finns herrns mat alltid framme, men innebär ju att han äter lite 'snacks' under dagen med =/

Han är aktiv, rör sig (och energinivån är det inget fel på). Jag skulle teoretiskt kunna aktivera honom ännu mer - givetvis. Men det finns ju tyvärr en gräns för vad jag har tid med också, ska jag röra på hunden 8 h per dygn blir det svårt att jobba ;) Han är väldigt självmotionerande på promenader etc, kör full fart.

Jag försökte muta pappa att få låna hans hund en vecka så kunde herrn få 'leka av sig fläsket' men pappa ville inte :devil:

Hursom, jag försöker nu blanda i 'bulk' i hans mat. Men känner att jag har inte riktigt koll på vad som verkligen är kalorifattigt t ex, och vad som man bara lätt 'tror' är det. Och inte heller riktigt vad som är okej och ge och inte?

Idag fick han burkmajs och burkchampinjoner. Skålen renslickas, men champinjonerna gillade han nog inte så mkt eg, han äter dem inte ur handen. Majs däremot visade han sig vara GALEN i. Tar jag majs i handen slår han knut på sig själv värre än om jag tar en köttbulle i handen *s*

Men hur mkt majs kan man ge t ex? Mamma 'varnade' för att man ju ger majsvälling för att stoppa, och om majs är stoppande, så kanske dumt ge för mkt?

Stod i affären och kikade länge på bönor, men kände att jag inte har en aning om det är bra 'bulk' eller ej? Är ju proteinrikt för folk, men hund och folk är ju inte samma sak?

Så, vad kan jag använda för att bulka, vad ska jag undvika etc? Pga praktiska omständigheter får det gärna vara sådant som man inte måste 'tillreda' inför varje måltid, utan sånt man kan göra lite 'storkok' av och ha i kylskået några dagar ( t ex potatis).

Och - inget 'kletigt', det är en riesenschnauzer med skägg :devil:
 
Senast ändrad:
Sv: 'Bulk' i hundmaten, vad kan man ge, vad ska man akta sig för?

Hela majskorn är nog ingen fara. Riv råa morötter i maten, det är också en bra bulk som bara går rakt igenom.
 
Sv: 'Bulk' i hundmaten, vad kan man ge, vad ska man akta sig för?

Välkommen till min hundvärld. Jag har ju labradorer. Behöver jag säga mer. De går upp i vikt av att lukta på mat.:o

Jag tror kolhydratfattiga grönsaker är bäst. Mina får mycket gurka och rester av vår middagssallad (dressingfri naturligtvis) Broccoli, blomkål, tomater, rättika. De får en hel del morötter också. Jag köper det som är säsong för och som man snabbt kan slänga ner i matskålen. Jag "bulkar" inte varje måltid. Grönsaker är godis för mina hundar.

Majskorn brukar komma ut hela när de gör nr 2. Annars är ju majs = bröd = fet hund.
 
Senast ändrad:
Sv: 'Bulk' i hundmaten, vad kan man ge, vad ska man akta sig för?

Mm, går det rakt igenom är det ju bra ;) Herrn har lite känslig mage btw, kanske ska nämnas i sammanhanget. Dock har jag än inte lyckats räkna ut hur mkt av det som är ren känslighet (råa ben går dock inte, han kräks) och hur mkt som är hetsätningstendenserna. Om han får matrester i maten t ex inhalerar han den i princip, och sen 'vänder den' och kommer upp :crazy:

labradorer ja.. jag brukar skylla honom för att vara wanna-bee labbe, dels för aptiten och nu vikten, men också för han utvecklat en extrem förkärlek för att bubba runt på saker i munnen ;)

Nån som vet hur det är med bönor? Morötter var bra tips, ska jag prova. Tomat äter han inte (kors i taket!), sparris tycker han om, potatis också (men potatis är jag tveksam om det är 'för bra'?). Blomkål och broccoli har jag inte provat, mest för det är rätt dyrt nu, det var annars min 'första tanke'.

Nån som vet hur det är med bönor?

(Jag vill bulka av två anledningar btw. Dels för att öka mängden i matskålen, dels för att vid de där två målen får ju tiken burkmat och olja och grejer i sin mat, köttfärs när jag hittat på rea. Och han blir ju av förståeliga skäl VÄLDIGT intresserad av hennes mat då, så målet är både öka mängd, och att han ska tycka det är 'godismat' i hans skål med..naturgodis *s*)
 
Sv: 'Bulk' i hundmaten, vad kan man ge, vad ska man akta sig för?

Jobbigt att han en kräsen och en som äter urskiljningsöst. :crazy::)

Jag ska följa tråden med intresse för jag är själv ganska dålig på hur det fungerar i teorin. Praktiskt så vet jag att mina hundar blir större när de äter stärkelserikt. Potatis, bröd osv. Bönor känns inte som något jag skulle våga ge dem men jag vet tyvärr inte vad som gäller där.

Vad jag förstått så kan inte hundar tillgodogöra sig grönsaker...:confused: men så har jag ju märkt att vissa grönsaker är bättre än andra. Sparris brukar de få. Både färsk som rester och även konserverad. Har en labrador som har en förkärlek för att äta sånt som inte borde hamna i en hundmage så jag har alltid sparris hemma.
 
Sv: 'Bulk' i hundmaten, vad kan man ge, vad ska man akta sig för?

Japps, och när den kräsna är den extremt svårfödda med, hade varit väldigt trevligt om det vore tvärtom *s*

Jag funderade lite på det med stärkelserikt. Om man tar bröd som ex (inget jag tänkt mata honom med dock) så är ju också frågan om 1 dl mindre mat men 2 dl bröd i bitar (dvs kanske 50 gr i vikt) ger 'samma lika', plus eller minus? Dvs, bröd är inte det bästa, men är det lika illa som hundmaten, bättre eller sämre liksom? Där jag verkligen känner att jag har inte den blekaste aning.

Potatis känns ju spontant först som 'nyttigt och bra, det häller vi i', andra tanken som 'fast kanske inte, lite väl bra', och så tredje tanken - bra jmf med vad, vad ger hundmaten jmf med potatis egentligen?
 
Sv: 'Bulk' i hundmaten, vad kan man ge, vad ska man akta sig för?

Jag ger hellre 1 dl hundmat framför 2 dl bröd. (Hypotetiskt alltså:)) Min minsta labbe är extremt lättfödd. Plus att hon har inte 100%-iga armbågar så hon får inte bli överviktig. Hon får bara 4 dl av den bästa men minst feta hundmaten jag kan hitta. Så jag har inte lust att ta bort mer mat för att ge henne bröd. Hundmaten är bättre näringsmässigt sammansatt. Hon får bara 2 x 2 dl torrfoder om dagen och så fyller jag ut med en morot. Så gör jag oftast.
 
Sv: 'Bulk' i hundmaten, vad kan man ge, vad ska man akta sig för?

Jag ger min klass "färskfoder"
Han ska eg ha 1,2 kg men får 500 gram och faktiskt så går det helt görbra....lille dsg'n får lika.
kastraten går upp i vikt annars på direkten och han är heller inte hungrig. får 250 gr 2 ggr om dagen, enl han som säljer det är det helt ok.
 
Sv: 'Bulk' i hundmaten, vad kan man ge, vad ska man akta sig för?

Jag har gett morötter (hela och rivna) och så alla slags grönsaker som tomat, gurka, majs och framförallt sallad. Äpplen, päron. Att få tuggbehovet tillfredsställt mättar också. Jag har t.ex. gett det hårda som varit kvar på salladshuvudet efter att jag skurit bort det som jag vill ha. Med tanke på vad min hund åt ute så har jag aldig varit orolig över vad jag gett henne :o (Själv åt hon ju pinnar, skit och döda fåglar m.m. m.m.)

Kolla in på BARF-sidorna, de har bra listor med grönsaker som man kan ge! Kirskål finns det något som många ger minns jag att jag läst. Men jag vet faktiskt inte vad det är :angel:
 
Sv: 'Bulk' i hundmaten, vad kan man ge, vad ska man akta sig för?

Min hund blev supertjock av färskfoder. Hungrig var hon också så hon kräktes mellan måltiderna när jag försökte hålla ned portionerna. Det är nog enda gången hon riktigt levt upp till en klassiskt tjock Labrador...
 
Sv: 'Bulk' i hundmaten, vad kan man ge, vad ska man akta sig för?

Jag ger hellre 1 dl hundmat framför 2 dl bröd. (Hypotetiskt alltså:)) Min minsta labbe är extremt lättfödd. Plus att hon har inte 100%-iga armbågar så hon får inte bli överviktig. Hon får bara 4 dl av den bästa men minst feta hundmaten jag kan hitta. Så jag har inte lust att ta bort mer mat för att ge henne bröd. Hundmaten är bättre näringsmässigt sammansatt. Hon får bara 2 x 2 dl torrfoder om dagen och så fyller jag ut med en morot. Så gör jag oftast.

Jo absolut hellre mat än bröd, men om hunden inte är nöjd om den inte får 5 dl mat, och den bara behöver 2 dl pellets för att hålla vikten, så är frågan om 3 dl pellets + 2 dl morötter är mer eller mindre kalorier än 2 dl pellets, 2 dl bröd och 1 dl morötter.

Givetvis är ju det bästa att tillgodose hela näringsbehovet med pellets och sen bulka med något som inte 'ger något' mer än volym.

Men om hunden vägrar äta morot, men är väldigt förtjust i bröd, då blir det ju aktuellt med frågan 'vilket är värst' så att säga.
 
Sv: 'Bulk' i hundmaten, vad kan man ge, vad ska man akta sig för?

Jag ger min klass "färskfoder"
Han ska eg ha 1,2 kg men får 500 gram och faktiskt så går det helt görbra....lille dsg'n får lika.
kastraten går upp i vikt annars på direkten och han är heller inte hungrig. får 250 gr 2 ggr om dagen, enl han som säljer det är det helt ok.

Färskfoder går helt bort av flera anledningar. Dels svårt få tag på, och dessutom hetsäter han dylikt och kräks sen. Dessutom så skulle han då äta färskfoder PLUS pellets och det lär bli garanterad viktuppgång =/

Allmänt:

Sallad, salladskål, tomat äter inte vovven tyvärr. Inte hel morot eller motor i bitar heller om den är rå (kokt går nog), men aldrig provat riven, ska göra det =)
 
Sv: 'Bulk' i hundmaten, vad kan man ge, vad ska man akta sig för?

Grovrivna morötter och potatis hinner inte smälta i en hundmage. Alltid bra utfyllnad. Inte alla som klarar potatisen, förmodligen på grund av stärkelsen.

Det finns ett speciellt bantningsfoder att köpa hos veterinärer, tillhör inte de billigaste dock. Det är mycket mer fibrer i det än i "vanligt" foder, oavsett proteinhalt så det ger bättre bukfylla.
 
Sv: 'Bulk' i hundmaten, vad kan man ge, vad ska man akta sig för?

Mm, vet det finns dylika. Ligger under i kcal om man går på precription diet alt, Hills mfl 'vanliga' lightfoder är dock jmfbara i kcal/100 gram.

Jag unviker dock om det går gärna 'superdietfoder', med tanke på tiken. Bättre om jag kan hitta ett 'halvhyfsat' som jag kan spä ut, och som tiken kan käka som snacks. Skjuter mig själv i foten lite om jag har superdietfoder framme som snacks, och det mättar henne för mkt, då kommer hon äta mindre av högenergimaten. Ett dilemma det där..

Men där slog mig en sak. Kan jag ge herrn BARA bulk 2 mål/dag kanske? :idea:

Dvs morgon och kväll när tiken får sin 'riktiga mat' med tillägg, om man ger herrn en skål med bara bulk då, och inget pellets?

Nu har jag ju gett 2 mål mat med bulk, och så står herrns foder framme att ta av under dagen (för tikens skull). Men om jag ger bara bulk till herrn, så han tycker han får 'en skål godis' morgon och kväll, så kanske jag på det viset kan minska totalmängden pellets han äter? Eller är det ngn risk ge ett mål som består av bara potatis, majs och ärter t ex? (Bara hittar på ett ex)
 
Sv: 'Bulk' i hundmaten, vad kan man ge, vad ska man akta sig för?

Jag tipsar om att ge "lättkokt" vitkål som utfyllnad. Koka upp grovhackad vitkål, låt det stå i vattnet i ca 5-10 min och kyl sedan ner det. Jag brukade koka vitkål ca 1 ggr/vecka. Min labbe var helt tokig i vitkålen och eftersom det är kokat slipper man de värsta gaserna. Jag har även haft i andra rotfrukter som kålrot och morrot i uppkokningarna han gillar det med.

Lycka till
 
Sv: 'Bulk' i hundmaten, vad kan man ge, vad ska man akta sig för?

Men om du har en fet riesen och sen en greyhound..det måste ju vara den perfekta kombinationen!

Kan inte GH jaga fettet ur R-hanen?
Knyt fast en hare i svansen på herrn..och sen ett gärde..:idea:
Sen har du en slank riesen!

Skämt åtsido,du får komma ner på besök,så kan min tik lattja fettet av honom!
 
Sv: 'Bulk' i hundmaten, vad kan man ge, vad ska man akta sig för?

Men om du har en fet riesen och sen en greyhound..det måste ju vara den perfekta kombinationen!

Kan inte GH jaga fettet ur R-hanen?
Knyt fast en hare i svansen på herrn..och sen ett gärde..:idea:
Sen har du en slank riesen!

Skämt åtsido,du får komma ner på besök,så kan min tik lattja fettet av honom!

Jodå, tiken var excellent som personlig tränare åt honom förut. Tills hon fick besvär av sin artros och drog ner på tempot. Och hanen kastrerades. Sen sa det poff..

Fast jag kikar ju efter en kompis åt honom, och då blir det ju extraenergi han bränner där i sådana fall. Men tills dess kan jag ju inte låta honom svälla över alla gränser.

Han leker ju MYCKET och GÄRNA, så problemet är inte att han är 'lat' så, han skulle träna hela dagarna om han fick och matte hann. Men var ju 'busa bort fläsket' som var baktanken när jag försökte få låna pappas hund några veckor *hehe*

Han skulle säkert gääärna komma och leka ;)
 
Sv: 'Bulk' i hundmaten, vad kan man ge, vad ska man akta sig för?

Mina äter Bravofärskfoder och är magra. Min hane äter mycket mer än vad han bör göra (vintertid) annars blir han för smal. Sommartid äter han mindre. Jag upplever Bravo färskfoder lite magrare än annat färskfoder. Jag köper mitt foder i Gävle, vet inte hur långt du har dit.

Hanen ska kastreras senare i vår så jag får se om han också vänder helt med vikten. Nu har han sån där hormonspruta.
 
Sv: 'Bulk' i hundmaten, vad kan man ge, vad ska man akta sig för?

Har dryga 6 mil till Gävle. Så blir för högt kilopris (iom att jag inte kan köpa massor på en gång), och sen är jag rädd jag skulle få bulka det med för han ska tycka 'mätt'? Har provat ge honom burkmat (inte färskfoder alltså, utan konserv), mest för att kunna ge mer volym utan att ge mer kalorier. Men så hungrig har han nog aldrig varit? Vet iofs inte om det skulle vara likadant med färskfoder, men rädd för det? Dessutom kommer jag ju sålänge tiken finns kvar inte undan att behöva ha 'snacks' framme hela tiden, och är han då huuungrig så..hjälp? :crazy:

(Satt faktiskt nyss och kikade på Nordic färskfoder, de har ngn glutenfri lightversion, och fanns i Uppsala iaf, men blir lite samma funderingar och 'rädsla' där?)
 
Senast ändrad:
Sv: 'Bulk' i hundmaten, vad kan man ge, vad ska man akta sig för?

Jag har "bara" fyra mil :) Jag köper mycket per gång. Sist jag handlade så köpte jag 6 kartonger och när jag kom hem så hade frysen pajjat i garaget :mad: och till jul dessutom. Jag fick lägga lite i mammas frys och sedan lade vi några kartoner i svärfars frys och resten lade vi in i vår egen.

Nu väntat jag på att någon ska byta kyl och frys, annars blir det färre katonger nästa gång.

Mina två schäfrar, en är snart tre och den andra är ett år äter för ca 1250kr/månaden vintertid. Både tik och hane äter mer än de ska, de är magra. Sommartid kommer de att äta för ca 1100kr/mån och äter då normalgiva.

Jag upplever att de blir mättare på färskfoder än på torrfoder. Lika är det med katterna, hanen gick ner 2,5 kg när jag gick över på blötmat istället för torrfoder.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Hunden är sex år gammal och har aldrig haft minsta magproblem förutom att han är opererad för magomvridning i feb-13, och att han (redan...
2
Svar
24
· Visningar
11 316
B
Hundavel & Ras Ber så hemskt mycket om ursäkt för att det blev långt men jag är desperat och måste få hjälp att se på saken! Snälla läs och hjälp mig...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 949
Senast: Grana
·
H
Hundhälsa Jag har en hund som har svårt att hålla vikten på normal dagsgiva. Hon får numera ca 2/3 av sin tidigare (ganska snåla) dagsgiva och är...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 085
Senast: Gilan
·
  • Låst
Hästvård Ponnyn med det enorma tålamodet och det soliga humöret börjar få nog av boxvilan.. Jag kan inte klandra honom, han är fyra år gammal...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
13 545
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Virkning, Stickning, Nålbindning. Del 2
  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp