Foderring att ha grovfoder i?

Sv: Foderring att ha grovfoder i?

Jag undrar hur dom ser ut i botten? Blir det inte mycket hö mölj kvar?:confused:
 
Sv: Foderring att ha grovfoder i?

Det är ingen botten i foderringen, för att man ska trä den över rundbalarna lätt.
Vi kommer nog lägga en presenning under (småbalar hösilage)
 
Sv: Foderring att ha grovfoder i?

Lägg hellre en lastpall, den luftar, risken med pressenning är att det kan bli kondens upp i balen.
 
Sv: Foderring att ha grovfoder i?

Aha!:idea: Kanske ska ta lastpall istället under då :)
Ska få hem foderringen i början av nästa vecka :)
 
Sv: Foderring att ha grovfoder i?

Nu äntligen efter lite strul med leveransen så har vi fått vår foderring! :)
Lite pyssel att få ihop den, men använder den nu och den verkar bra!
 
Sv: Foderring att ha grovfoder i?

Jag har inte läst igenom hela tråden så kanske har du fått detta tips redan:

Det allra billigaste, och bästa enligt mig, är att sätta ett eller två spännband runt balen. Det blir lite spill och hästarna kan stå naturligt och äta i marknivå, istället för att hänga över kanten på någon foderhäck/ring.
Funkar himla bra hos mig iaf!
 
Sv: Foderring att ha grovfoder i?

Dels har jag redan fått hem min foderring, och har dessutom småbalar + löst hösilage, så spännband löser inte våra problem. :p
 
Sv: Foderring att ha grovfoder i?

kl

Hos mig har det funkat utmärkt med ringen och en del av inköps kostnaden är redan intjänad på att balarna räcker 2-4dagar längre än innan och jag har betydligt mindre som är nertrampat.
Dom föredrog även att äta ur den jämnfört med min höhäck som är en hel botten med 4 gallersidor.

Men nu har jag bytt till hö för våren och värmen och då föredrar åtminstone mina hästar att äta ur höhäcken framför ringen. Beror väl gissningsvis på att de får stå med huvudet på marken i ringen eftersom jag bara lägger ut några balar/gång.
Men spillet är fortfarande minimalt!

(jag har valt att ha lastpall i botten på min även nu när jag har hö)
 
Sv: Foderring att ha grovfoder i?

KL
Mina unghingstar lyckades faktiskt demolera en av mina ringar. Har ingen aning om hur de har burit sig åt alls men de kan ju har gjort vad som helst till med satt sig eller trillat på den när de leker. Tvåårs hingstar är ibland ganska våldsamma i sin lekar. Men mycket positiv med det är att efter jag meddelat tillverkaren om det fick jag en ny med en gång, utan något problem alls. Övriga ringar har ju klarat lekar av yngre hästar som fölen men även av vissa ston. Min busa som nu är fyra och ett stort halvblod fick fatt i ringen en gång när jag skulle rulla iväg den till en ny bal. Hon hade jätteskoj med att jaga runt den i hagen och matte hade inte hjärta att avbryta leken. Men som sagt detta har ringarna överlev bara inte den som hingstarna har haft.
 
Sv: Foderring att ha grovfoder i?

Tycker att foderringen verkar fungera bra! :)
Mindre spill & bra!
Däremot har vi inte satt ihop den helt än :angel: pga att det är jättesvårt att få dit skruvarna i hålen som sitter ojämnt..
Har bara fått i några men ringen verkar ändå stabil.
 
Sv: Foderring att ha grovfoder i?

Använd en skruvdragare :idea:

Sätt skriven på bitset, stoppa skruven i hålet & kör med skruvdragaren så går skruven igenom båda hålen.

Så gjorde vi.. Plättlätt när vi väl kom på det, stod själva & meckade länge plus svor
 
Sv: Foderring att ha grovfoder i?

Tack för tipset! :bow:
Hm, se om jag kan få tag i någon nånstans!
 
Sv: Foderring att ha grovfoder i?

Nu , äntligen;) har vi fått ihop vår foderring! :banana:
Gick bra att skruva ihop en solig dag när ringen var mjuk & fin :)
 
Sv: Foderring att ha grovfoder i?

Gräver upp en gammal tråd

Har också funderingar på foderring pga allt spill, det skär i själen att se så mkt fin mat bajsas/trampas sönder.

Läste att flera i tråden även hade shettisar i hagen med ensilagebal :eek:
Kan detta verkligen fungera. Samtliga våra ponnysar får gå i egen hage, eftersom jag är rädd för att dom skulle äta sig silltunnetjocka :crazy:
Samtidigt så är det ju ett himla meck med att gå och hämta silage från balen och massor av fodertider att passa (vilket var en utav anledningarna till att vi började med att sätta ut en bal). Hur ser era shettisar ut e.g? Jag menar mina kan iaf. inte få mer en 4kg per dag annars blir dom klotrunda och sadel är inte till att tänka på. Känns som att spillet borde bli betydligt mer än så eller?
 
Sv: Foderring att ha grovfoder i?

Förra året kunde vi ha vår shettis på fri tillgång, men i år går det bara inte. Han hade ätit sig sjuk.

Han går i hage med lite nedbetet gräs (så han får födosök tillgodosett) och sedan får han hösilage på morgonen och inne på kvällen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 807
Senast: co-SMAD4
·
Utrustning Liten spinoff på tråden om att rida ut. En av mina mardrömmar när jag rider ut är att jag ska trilla av och hästen ska sticka så att...
Svar
5
· Visningar
755
Foder & Strö Hej! Första gången jag eventuellt kommer fodra högdräktigt sto nästa vår. (Näringsbehov har jag koll på. ) Men nu när jag sitter och...
Svar
6
· Visningar
646
Senast: Freazer
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av att använda barfotaboots och kanske har provat lite olika märken? Vilka är bäst/smidigast/mest prisvärda...
2
Svar
31
· Visningar
2 570

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp