Bukefalos 28 år!

Foderstat med för mycket energi!

Shpongle

Trådstartare
Behöver hjälp med att räkna ut en foderstat till ponnyn som jag har på foder.

Här är analysen på hösilaget:

Ts 68%
smält bart protein 32 g/kg foder
energi, foder 7 MJ/kg foder
Kalcium 1,6 g/kg foder
Fosfor 1,4 g/kg foder
magnesium 0,7 g/kg foder
kalium 11,5 g/kg foder

råprotein 83 g/kg ts
smältbart protein 47 g/kg ts
energi 10,3 MJ/kg ts



Ponnyn är 20år, väldigt rund om magen och bukig. Hon är inte så musklad med en ganska tunn överlinje. Så jag vill inte att hon lägger på sig mer helst bli av med lite mage.

Jag är helt nybörjare på det här så jag behöver er hjälp!
 
Sv: Foderstat med för mycket energi!

Du måste ge mer protein.

Är hon tjock oxå?

Då måste du minska på hösilaget och ge proteintillskott som innehåller så lite energi som möjligt. Exempelvis potatisprotein.
 
Sv: Foderstat med för mycket energi!

Ett tips att gå in på hästsverige där man får gratis hjälp med foderstat beräkning :) finns något program där..
 
Sv: Foderstat med för mycket energi!

Jag har samma problem, jag har minskat på höet och börjat ge krafft muskel för att få ordning på foderstaten. Prova räkna på muskel och se om du får till en bra foderstat, se bara till att ponnyn får tillräckligt med stråfoder.
 
Sv: Foderstat med för mycket energi!

Hade inte oroat mig ett dugg för energin med den ponnyn . Se till att få upp proteinvärdet först och främst.
 
Sv: Foderstat med för mycket energi!

Tack för era svar!

Ringde krafft och fick denna foderstat:

8kg hösilage
0,7-0,9kg havre
1 1/2dl mineraler
2-3dl muskel
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 630
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 005
Senast: Lisalei
·
Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
712
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 857
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp