Bukefalos 28 år!

Foderstater för hundar?

M

Miss Princess

Jag undrar om det finns foderstater för hundar, alltså där man kan räkna på hundfodrets näringsinnehåll och på hur mycket hunden behöver per dag? Finns det några såna tabeller?

Det finns ju väldigt mycket för hästar så något borde det väl finnas för hundar eller??
 
Sv: Foderstater för hundar?

http://www.sjaunja.se/kennel/diverse/hundens_utfodring.htm

Där hittar du en del om hudnars utfodring och vilka olika behov de har.

Finns (tack och lov) inga foderstatsprogram för hund.

Anledningen till att det finns på hästsidan beror nog till stor del på att grovfodret inte har samma inehåll år efter år och antingen behöver kompletteras med mer av vissa ämnen eller tvärtom drygas ut för att det innehåller för mycket av vissa ämnen. (mkt enkelt förklarat ;) )

En hund äter ju ett helfoder som är konstant i sitt innehåll, så där behövs inga justeringar i allmänhet.
 
Sv: Foderstater för hundar?

Det var en bra sida tack :D
Räcker det för hundars att endast äta så mycket som det står på fodrets förpackning då? Man behöver inte individanpassa vad hunden ska äta utan går på kroppsvikten bara?

Jag tycker ju att det är ås kul att räkna foderstater hihi ville göra det¨åt vovven också :P
 
Sv: Foderstater för hundar?

Givetvis måste man individanpassa mängden foder efter hundens egna förutsättningar, aktivitetsnivå etc.

Jag personligen tittar inte på säcken efter hur mycket mat mina hundar "ska" ha :cool:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
16 948
Senast: hollypolly
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 724
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 000
Senast: Farao
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 531
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp