Bukefalos 28 år!

Foderstrupsförstoppning på föl

Cyllene

Trådstartare
Mini har nu fått foderstrupsförstoppning för andra gången, så på onsdag bär det av till klinik för att kolla så det inte blivit en ficka eller är ngt annat fel på strupen.

Det här gör dock att jag får lite funderingar som jag vill bolla lite med er som varit med längre. Hon har en mor som inte bryr sig särskilt mycket om henne, och det är ömsesidigt. Stoet kan stå längst bort i ena hagen och Mini i andra änden. Mini kan lägga sig och sova, och sen stolpar stoet iväg, när Mini sen vaknar går hon inte t stoet och diar irekt utan ställer sig och pillar med gräs.

Mini har ätit allt hon kan hitta sen dag 1, och jag skulle gissa att hon idag får i sig rätt stora mängder gräs. Hon är 2 månader gammal nu.

Skulle man kunna hjälpa henne på ngt sett? Fodra med ngt fölfoder? Hon vill ju mer än gärna äta mammans Hippo Alfa men det får hon ju inte. Den krubban är uppflyttad. Veterinären var inne på att ge Proviva om det var ngt med magen som gjorde att hon åt allt. Igår på väg hem från vet försökte hon äta spånet på golvet i transporten, en kvart efter att vi fått loss stoppet.

Första gången fick hon foderstrupsförstoppning efter ett par timmar inne, kan ha varit halm, spån, hö osv. Igår var det på betet.

Jag får vänta och se vad de säger när de varit nere i halsen och tittat, men tar tacksamt emot erfarenheter och tankar iaf då jag skulle kunna gissa att det här kanske beror på mammans "tillgänglighet".

Elin
 
Sv: Foderstrupsförstoppning på föl

Dricker hon vatten ? Min kille är väldigt lik din, han äter väldigt mkt annat än att dia. Dock är det väl normalt nu vid denna ålder, det har alla mina föl gjort. Wincent är ett snäpp matgladare än de andra varit och började ju tidigt att äta mkt hö, då var jag bekymrad om att han drack mkt vatten men tror så här i efterhand att det faktiskt tvärtom behövs när de stoppar i sig tex mkt hö för att skölja ner så att säga bara man håller koll på dem att de även diar ordentligt. Så mitt tips om hon inte dricker vatten är att faktiskt lära henne att göra det.
 
Sv: Foderstrupsförstoppning på föl

Min är EXAKT likadan hon äter ALLT och har gjort sen dag 1. När hon va 2 dgr så hade hon HELA munnen full med hösilage som jag fick plocka ur för hon kunde ju varken tugga eller svälja det bara stod o harklade sig. Hon har ätit gräs innan hon ens fick tänder och står nu o tuggar i sig rejält med gräs och hösilage. Hon är 7 v nu snart 8.

Hon äter bajs, hon äter jord, hon äter spån, hon äter pulvriserad halmpellets hon äter verkligen ALLT hon kommer över!! I förrgår hade en liten plastbit flygit in i hagen ifrån hösilagen ja nej men då ser jag henne ställa sig o tugga i sig den, fick rusa ut o öppna munnen och plocka ur, livrädd över att den skulle fastna i halsen o kväva henne. Och idag stod hon och åt jordklumpar i hagen.

Men peppar pepper så har hon aldrig fått foderstrupsförstoppning. Och jag har inte sett henne dricka vatten heller.

Och stoet är världens bästa mamma åt henne. Älskar sitt lilla barn över allt annat o är en riktig hönsmamma med full koll hela tiden.
 
Sv: Foderstrupsförstoppning på föl

Barn är barn...nyfikna o vill testa allt med munnen.
Ibland är oturen framme o det går illa.
Hade en 2 åring som fick foderstrupsförstoppning för många år sedan. Hon hade sår i strupen efteråt o vetten sa att det var viktigt att hon bara fick "flytande" föda i 2 v efteråt. Detta för att inget skulle fastna i såren eller för att förhindra infekterade sår. Antar att det även var för att såren skulle få läkas i lugn o ro. Tydligen är det lättare för en som haft foderstrupsförstoppning att även få det igen inom några dygn efter den andra pga att musklerna krampat eller någonting ditåt..

Min 4 dagars fick ju foderstrupsförstoppning i år. troligen en sten eller hösilage sa de på ultuna.
 
Sv: Foderstrupsförstoppning på föl

Vilka busiga föl ni har, hoppas dom inte blir naffsiga som stora sen he he he, lät lite roligt :angel:

MEN jag förstår HUR NI MENAR SÅ KLART,
 

Liknande trådar

Hästhantering Hämtade hem en ny häst i fredags, ett 6-årigt sto, gudasnäll i all hantering. Problemet är dock att hon hoppar ur hagen! Hon kom sent i...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 374
Senast: vickis
·
Hästvård D ponnyn har blivit rätt rejält sjuk. Det började med att vi i måndags kväll strax innan 18 skulle ta in och pyssla plus fodra dem. Han...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 170
Senast: Gargoyl
·
Hästvård Igår släppte vi Hennessy och Hartwell (fölet) på bete. Lät dom gå några timmar på det kraftiga betet och sedan på magrare över natten. I...
Svar
2
· Visningar
839
Senast: Zephira
·
Hästvård Behöver tips och råd, kanske någon av er har råkat ut för liknande och vet ngt eller kan hjälpa oss! Vi fick hem ett sto i förra...
2
Svar
34
· Visningar
3 407
Senast: Hippokondriker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp