Ponnyn sjuk..

Sv: Ponnyn sjuk..

Ja, alltså han står ju i karantänen. Så det är nog i princip ingen chans alls att han kan smitta ngn.

*Längtar till måndag:D*
 
Sv: Ponnyn sjuk..

Han står fortfarande där och det hade blivit lite bättre..

Han hade börjat att äta och sånt.
Men natten till idag så var han visst sämre igen, knappt ätit och hans träck hade blivit lös:(

De skulle få svaren från proven imon så de skulle höra av sig imon på förmiddagen.

Min lillle kille:(
 
Sv: Ponnyn sjuk..

KL
Hört nåt nytt?
Hur går det för det lilla livet? De borde ju veta vad det handlar om nu tycker man!
 
Sv: Ponnyn sjuk..

Mitt sto visade samma symptom när hon drabbades av akut ehrlichia. Hon började med att matvägra helt och magrade av väldigt fort. Hade temp uppemot 40,5 och ökad puls. Tog blodprov och behandlade akut, hon blev sen bra.

Hoppas det löser sig för din häst!
 
Sv: Ponnyn sjuk..

Veterinären ringde innan och han sa att det blivit bättre igen:)

Han hade visst fått magsår pga att han inte ätit ngt osv..

Men de skulle ta ett prov för att kolla så att mikroorganismen(kanske skriver fel nu) i tarmen var okej eftersom att hans träck luktat illa. Så han skulle höra av sig imon på förmiddagen och om det inte var ngt konstigt så skulle vi få hämta hem honom:)
 
Sv: Ponnyn sjuk..

Nej det verkar inte så.. Men jag ska höra mer med dem i dag när de ringer.
 
Sv: Ponnyn sjuk..

Är det den ponnyn som du nyss hämtade hem efter utlåning, som nu är sjuk?
 
Sv: Ponnyn sjuk..

Nu är han hemma och han har verkligen blivit mager:(

Han som äntligen börjat ta sig sen han kom hem från fodervärden.
 
Sv: Ponnyn sjuk..

Men hittade vet. ingen orsak till varför han mådde dåligt? Om magsåren uppstod av att han inte åt så borde det väl finnas en orsak till att han inte ville äta? Eller slutade han äta för att magsåren redan fanns där??

Bara nyfiken, har ingen erfarenhet av detta på häst...

Mår han bättre nu?
 
Sv: Ponnyn sjuk..

Han hade allmäninfektion också.

Men JAG tror att det var såhär:

På ridskolan så fick han lite magsår som gjorde att han lättare kunde bli sjuk (sämre immunförsvar iom att han hade ont, inte var i ordentlig form osv). När han sen kom hem och bytte miljö och hästar så blev han sjuk och sjukdomen gjorde sen så magsåren blev värre. Annars ett konstigt sammanträffande att han blir sjuk just efter att han varit hos en fodervärd som inte skött honom ordentligt då han aldrig varit sjuk i min ägo. Och jag har ändå haft honom i snart 6 år.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 452
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 242
Senast: manda
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
809
Senast: Habina
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 524
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp