Ponnyn sjuk..

Sv: Ponnyn sjuk..

jag skulle ha åkt in med Ponnyn. men hoppas han blir bättre! Önskar dig lycka till och hoppas hästen blir bättre snart!
 
Sv: Ponnyn sjuk..

Han kanske kan ha något i halsen..

Han såg även uppsvälld ut i buken innan idag och framförallt igår. Men jag kan även inbilla mig då han har proteinbrist samtidigt.. Usch fan, om man bara visste vad det var:crazy:
 
Sv: Ponnyn sjuk..

Det bästa hade wäl warit om er hemmawet kunde sätta dropp i stallet. Tog han/hon inget blodprow?

Jag förstår inte riktigt poängen med att släpa iwäg hästen till djursjukhus, alla undersökningar som kräws går att göra hemma.

Kissar o bajsar kusen?
Har han fått mer Metacam idag eller war det en engångsinjektion?

Sow i din säng istället, du kan ändå inte göra något i stallet. Sätt klockan och titta till sjuklingen mitt i natten. Sowa i halmen ger ju bara dig lunginflammation! :grin:
 
Sv: Ponnyn sjuk..

Han kanske kan ha något i halsen..

Han såg även uppsvälld ut i buken innan idag och framförallt igår. Men jag kan även inbilla mig då han har proteinbrist samtidigt.. Usch fan, om man bara visste vad det var:crazy:

Klart det inte sitter nåt i halsen! Han har inga symptom som tyder på det. Hade han haft tarmwred hade han warit död nu, inte heller så sannolikt.

Ta det lite lugnt, efter hög feber tar det en stund att komma igen. Lite dropp skulle förmodligen göra hästen betydligt piggare.
 
Sv: Ponnyn sjuk..

Jo, den distriktare som jag pratade med nyss sa att han eller någon annan kunde sätta in drop i morgon. Och det bästa vore ju om de kunde ta proverna och sånt här så man slipper åka 3 timmars transportresa också.
 
Sv: Ponnyn sjuk..

Så jag ska inte sova hos honom då?
Om jag går dit nu och sen en gång till i natt vid 2 tiden och sen på morgonen runt 6, räcker det?
"Problemet" är att jag har nästan 1 km till stallet, inte så långt direkt men om man är trött och går upp mitt i natten så är det det;)

får se hur jag gör..
 
Sv: Ponnyn sjuk..

Mitt i natten traskar benen på aw sig själwa! Som i trans... Lycka till o godnatt wilket du än wäljer!
 
Sv: Ponnyn sjuk..

Hittar du inte pulsen kan du lyssna på hjärtat. Ett dunk-dunk räknas som ett pulsslag. Hjärtat hittar du på vänster sida. Bakom bogen. Fast det vet du antagligen redan.
 
Sv: Ponnyn sjuk..

gör alla distriktare det?
sätter dropp alltså?

har aldrig varit med om att dom gjort det hemmavid, men är ju jättebra om det finns möjlighet till det så man slipper transportera redan svaga hästar!:)
 
Sv: Ponnyn sjuk..

Distriktarna hos oss sätter dropp på plats och är ofta väldigt snabba med det för att inte riskera något. Så det borde de göra hos dig med vid behov.
 
Sv: Ponnyn sjuk..

När min pålle blev akut sjuk satte dom dropp hemma.. sedan fixades det så att han fick stå med dropp hela vägen till kliniken i transporten också eftersom vi hade många mil till närmsta klinik som hade akut jour på helgen..
Tyvärr gick det inte vägen för pålle iaf.. :cry:
 
Sv: Ponnyn sjuk..

Jodå, här uppe hos oss görs det. Hade häst på dropp här senast förra veckan, flera gånger. :)
 
Sv: Ponnyn sjuk..

Våra veterinärer på distriktsstationen sätter dropp i stallet. Har själv agerat "mänsklig droppställning". Allt för att få hästarna pigga nog för transport till klinik vid aktua sjukdomsförlopp.
 
Sv: Ponnyn sjuk..

gör alla distriktare det?
sätter dropp alltså?

har aldrig varit med om att dom gjort det hemmavid, men är ju jättebra om det finns möjlighet till det så man slipper transportera redan svaga hästar!:)

Alla kan göra det.. Om sen alla gör det beror en del på ambitionsniwån. Tyärr!
Det finns ju annars ingen anledning att åka till klinik för en så enkel behandling. Hästen får permanentkanyl och så skjutsar man in literwis med dropp. Ofta går det alldeles utmärkt att instruera djurägaren om att koppla loss droppslangen och skruwa på korken på kanylen när påsen är tom.
 
Sv: Ponnyn sjuk..

*Svara alla*

Vi åkte in med honom till Helsingborg igår vid 12. Det tog 1,5 timme att lasta:eek:. Antagligen så kände han själv att det skulle bli jobbigt att åka.

De visste inte heller vad det var, de tog prover och han undersöktes rektalt för att se om det var fel på tarmarna, tex om han fått kolik. Men det var inget fel på tarmarna och han har ju inte heller haft kolik symptom. Så han har stått där i natt och de skulle ringa idag på förmiddagen när de undersökt honom mer och fått alla svar på proverna och sånt.

Han skulle nu stå på dropp med smärtstillande i natt.

Vill verkligen veta vad det är nu:confused::(
 
Sv: Ponnyn sjuk..

Djursjukhuset ringde nu för en stund sedan och sa att han var lite piggare:)

De hade skickat proverna till ett labb eftersom att de inte kunde se VAD för någon slags infektion det var i kroppen. Och de skulle få svar på måndag.

Så han blir kvar där i helgen så de har koll på honom, vilket jag hoppades på så han verkligen blir ordentligt frisk och har kunnigt folk runt sig hela tiden.

De skulle då sen ringa på måndag och då får vi antagligen hämta honom antingen då på måndagen eller på tisdagen:)
 
Sv: Ponnyn sjuk..

Skönt att ponnyn verkar vara på bättringsvägen!

Ang om man ska åka in till klinik eller ej antar jag att man på kliniken är lite restriktiv pga ev virus som ju kan ge hög feber. Bäst är då att bara vänta ut några dagar och inte åka runt och smitta ner andra.

Och i dessa A2-tider är det väl extra viktigt.

Med det menar jag inte att det var fel av er att åka in.

Hoppas pålle blir frisk fort!
 

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 453
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 242
Senast: manda
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
809
Senast: Habina
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 526
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp