Foderstrupsförstoppning

Thera

Trådstartare
Var med om nåt otäckt ikväll...

Min glupska häst hade just ätit kvällsmat som består av vetekli, soja, Hippo och riktigt blöt betfor. Sedan precis innan vi ska gå ut ställer jag henne i gången där det ligger nytt hö som vi tappat. Hon står och pillar i sig ett tag, sen helt plötsligt slutar hon äta och bara står och glor. Jaja, det var väl inte gott, tänkte jag och tänkte gå ut med henne i hagen igen.

Då börjar hon "hulka" och hosta, låter som hon ska spy. Sen hostar hon upp hö-rester. Dock verkar hon allmänt orolig fortfarande. Sen helt plötsligt bara väller det ut matrester och slem från näsan. :eek: .

Shit, tänkte jag och springer med häst + föl upp till huset för att ringa veterinär, som vi inte får tag i. Under tiden masserar min stallägare strupen på henne och klappar på den. Sen helt plötsligt bara blir hon som vanligt igen och vill beta.

Får sedan tag i vet. som verkar lite halvt okunnig. Hm.. han sa att jag fick ha koll på henne, och antingen skulle jag stalla in dom och ge uppblött hö, eller fick jag släppa ut dom på betet igen. Jaha..

I alla fall kollade jag om hon åt som vanligt genom att ge henne lite uppblött hö och låta henne beta lite. Hon drack även en hel del vatten. Sen släppte jag ut dom, men nu börjar jag fundera på om jag gjorde rätt.

Fast jag resonerade så att det måste vara mindre risk att hon får stopp av kort betesgräs än av en massa hö som hon glufsar i sig.


Hon har alltid varit väldigt glupsk, så egentligen är jag förvånad över att hon har klarat sig från det så länge. Kanske beror det på att hennes mat alltid är som blöt gröt. Fast ikväll hjälpte alltså inte det... :crazy:

Är det någon som har koll på foderstrupsförstoppningar och hur man bör bete sig efteråt, speciell försiktighet med mera? Vågar jag ge henne frukost och så imorgon? Borde jag köra ut till betet och kolla till henne ikväll?
 
Sv: Foderstrupsförstoppning

Om du känner dig osäker så skulle jag åka dit å kolla(om inte annat så sover ju du bättre då) Men som du beskriver det så verkar det ju ha släppt. Stallägaren gjorde rätt som masserade strupen för att få ner det som sitter fast, tänk på det om det händer igen. Jag skulle blöta frukost maten, men det är knepigt när de får stopp av redan så blöt mat som du verkar ge henne. Blötlägg all maten en stund före du ger, så att allt sväller innan hon äter den.
Det är inte kul när de får ett kraftigare stopp. En åring jag hade för ett tag sen fick ett rejält stopp och endel rester gick ner i lungan med lunginflamation som följd och två v på klinik....inte billigt....
Hoppas ni klarar er från flera stopp framöver.
 
Sv: Foderstrupsförstoppning

Håller med giffan, blöt allt foder, det kan också vara bra att lägga några stora stenar i krubban så äter hästen långsammare. Halvuppblött pellets kan ge foderstrupsförstoppning men även torrt hö. Om det återkommer så bör du nog kolla upp hur din hästs foderstrupe ser ut, en häst som stog uppstallad hos mig fick det hela tiden, ofta av hö, och sen visade det sig att den hade en ficka på foderstrupen.
 
Sv: Foderstrupsförstoppning

Ett tips är att ge lite matolja i fodret också för då "glider" fodret ner lättare. Fortsätt med att blöta fodret också.
 
Sv: Foderstrupsförstoppning

Verkar vara något som går nu i början av september....

Var ute för samma sak i lördags för första gången i mitt hästliv. Har matat två ston med föl med kraftfoder i hagen praktiskt taget hela sommaren. De har fått kraffts pelleterade foder i hela sitt liv utan problem. Men i lördags slutade det ena stoet äta efter en stund och bara stod med sänkt huvud och sedan slänger hon sig bara ner på marken och stönar. Gud hon dör, var min första reaktion - vilken veterinär har jour en lördagkväll????

Hon rullar runt, upp igen, går en bit för att på nytt slänga sig ner på marken. Sedan upp igen, hostar, får ingen luft, hostar till och sedan rinner det foderrester ur näsborrarna..... Usch vad jag kände mig hjälplös - vad gör man? Sedan lugnar hon ner sig och står och hänger och ser helt slut ut stackars häst. Så småningom börjar hon dock beta igen och är som vanligt.

Men fy vilken pärs, det vill jag inte vara med om igen, så hädanefter serveras kraffts pelleterade foder rejält uppblött = soppa. (Ser jätteroligt ut när både sto och föl har uppblött foder långt upp i ansiktet....) Men varför hände det nu undrade man ju då? Hade hon druckit lite på dagen - här är det över 20 grader varmt nu igen, kände hon sig stressad av fölet som äter mer och mer av hennes foder?

Men det är väl typiskt att det måste hända en själv innan man fattar. Jag vet och har hört av många att man det är risk för foderstrupsförstoppning när man servererar pelletterat foder. Men eftersom de alltid har fått detta, så tror man inte det ska vara några problem.... Ja, ja, tur att det var en lindrig variant och man lär så länge man lever!
 
Sv: Foderstrupsförstoppning

Foderstrupförstoppning beror på att en muskel "krampar" i hop sig då hästen äter. Och man masserar för att muskeln ska sluta krampa...Du har fått många bra tips redan, hur länge sedan är det som hon blev raspad? Om det var länge sedan kanske ni ska ta ut någon som kollar på hennes tänder, det ka vara orsaken till fodersturpförstoppningar... vi hade en häst som fick 2 foderstrup förstoppningar under en kort tid, efter hon blev raspad så blev det bra. En bra sak att tänka på också är att inte ha så lång tid melan utfodrningstillfällena. Om man har kortare mellanrum så brukar hästarna inte glupska i sig maten likafort. Dessa saker har hjälp på en häst i vårat stall som har lätt för att få foderstrupförstoppning. Hoppas det ordnar sig!
 
Sv: Foderstrupsförstoppning

Efter att min häst haft anfall av foderstrupsförstoppning började vi ha en rund lite större sten i krubban som vi la över kraftfodret. Han var då tvungen att flytta runt den för att nå maten och kunde inte äta så fort. Dessutom har vi börjat ge honom en näve lusernmix(klippta strån) över kraftfodret så han måste börja måltiden med att tugga (då kommer saliven att rinna till).
Ger man halvsvälld pellets så kan de svälja den utan att börja tugga ordentligt, sa min veterinär. Jag fick även rådet att börja ge havre i stället för pellets, då det uppmuntrar dem att tugga mer.
Min häst började stressäta på grund av en ständigt hungrig, mer dominant box- och hagkompis, så han var nog bara rädd för att bli utan mat! Vi har nu bytt stall och där är han lugnare och äter inte lika hetsigt som tidigare, så stenen har jag kunnat ta bort men lusernmixen vågar jag inte sluta med. (Har även hört från andra med stressätande hästar att de lugnar ner sitt ätande om de får lucernmix över maten)
Vill heller aldrig mer uppleva den otäcka känslan, när hästen knappt får luft.
 
Sv: Foderstrupsförstoppning

Efter att min häst haft anfall av foderstrupsförstoppning började vi ha en rund lite större sten i krubban som vi la över kraftfodret.

:bow:

Vi oxå.
Vi hade dock 3 st, knytnävsstora stenar till hästen.
Ett mycket bra tips!!
 
Sv: Foderstrupsförstoppning

Usch vad äckligt!! Jag har aldrig varit med om nåt liknande, och jag hoppas jag slipper det... Men från o med idag ska jag för säkerhetsskull börja ge lite betfor i maten med, för han började få pellets för ett litet tag sen... (och brukar alltid blöta det annars, men har liksom bara slängt på lite på havren nu utan att tänka mer över det). Nu ska jag blöta pelletsen tillsammans med lite betfor!

Hoppas din pålla slipper råka ut för nåt sånt ruskigt igen.... Pussa henne från mig! :)
 
Sv: Foderstrupsförstoppning

Tack för alla tips!

Det har gått bra sedan, peppar peppar.. Har börjat blanda veteklin och betforen en stund innan, och än så länge har hon inte fått fler anfall.

Fast jag vet ju inte vad det var som orsakade det, för när anfallet kom stod hon och tuggade i sig färskt hö som precis hade torkat och som vi hade tappat i stallgången. Det var också det som kom upp när hon hostade och genom näsborrarna.

Ska ta ut vet och kolla på tänderna också, det är dags nu, så får vi hoppas det inte händer igen.

Fast som sagt, som den hästen äter är jag förvånad att det inte hänt tidigare..
 
Sv: Foderstrupsförstoppning

Alltså hade du inte blött upp betforen innan??? den ska ju blötläggas minst en timme före utfodring!!! Och vetekli ger man ju alltid blött annars suger det åt sig en massa och kan fastna i halsen.... Om du gjort det behöver du inte bry dig om det här, men det finns många som inte riktigt förstår hur viktigt det är att man blötlägger betfor långt före utfodringen.....
 
Sv: Foderstrupsförstoppning

Man bör tempa hästen några dagar efter en foderstrupsförstoppning. Det kan ju ha kommit ned matrester i lungorna och då får de feber och lunginflammation.
 
Sv: Foderstrupsförstoppning

Vilken muskel är det man ska massera` :confused:
 
Sv: Foderstrupsförstoppning

Jo, då betforen var uppblött. Annars hade hon nog strukit med ett antal gånger under de år jag har haft henne.. ;)

Skillnaden är att jag lägger i veteklin i den blöta betforen en stund innan jag fodrar så det hinner bli riktigt blött. Sen blandar jag resten.

Jag tror att man ska massera rätt långt ner på halsen, min stallägare masserade och klappade på hela undersidan och det verkade ju hjälpa. Usch ja...
 
Sv: Foderstrupsförstoppning

Thera skrev:
Min glupska häst hade just ätit kvällsmat som består av vetekli, soja, Hippo och riktigt blöt betfor.

Här står att hon hade blött betforn innan...

Edit: Oj trådskaparen var snabbare. ;)

/Maria
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu när det efterlängtade regnet kommit så uppstår genast frågan om det här med socker i betet. Jag har en "frisk" fånghäst som gick på...
Svar
7
· Visningar
1 196
Senast: skiesabove
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 701
Senast: Habina
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 430
Senast: emma-vsm
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
625
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Svensk politik nr 3
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp