Foderstrupsförstoppning

Bukefalos 30 år!

Myran1223

Trådstartare
Hej! Idag var vi med om att mitt sto fick foderstrupsförstoppning, av hö. som tur gick allt bra! Jag var ej på plats tyvärr men veterinär ringdes men då hästen själv fick loss det så kom de aldrig ut. Endast rådgivning via telefon.
Nästintill det ända rådet jag fick var ”inget förutom gräs & vatten på 3 dagar”. Så nu söker jag efter råd här från andra som varit med om foderstrupsförstoppning. Vad är viktigt att tänka på nu direkt efter? Samt för att förebygga att det sker igen? Kraften är alltid ordentligt blötlagt, hon måste vart lite för glupsk nu vid första höet efter betet🙏🏻

Du fick inte metacam utskrivet?

Håll koll på tempen och se till att hon dricker innan hon får hö. Vill hon inte dricka vatten kan det funka med tex äpplejuice eller rejält utspädd mäsk. Just för att fukta munhåla och matstrupe innan salivproduktionen kommer igång.

Hej! Idag var vi med om att mitt sto fick foderstrupsförstoppning, av hö. som tur gick allt bra! Jag var ej på plats tyvärr men veterinär ringdes men då hästen själv fick loss det så kom de aldrig ut. Endast rådgivning via telefon.
Nästintill det ända rådet jag fick var ”inget förutom gräs & vatten på 3 dagar”. Så nu söker jag efter råd här från andra som varit med om foderstrupsförstoppning. Vad är viktigt att tänka på nu direkt efter? Samt för att förebygga att det sker igen? Kraften är alltid ordentligt blötlagt, hon måste vart lite för glupsk nu vid första höet efter betet🙏🏻
Min häst har problem med det när han är stressad och/eller hungrig. Vi försöker se till att han inte är det.. och om han är det så brukar jag stå bredvid honom och ransonera maten. Det uppstod för två år sen när han kom in från betet där det inte var tillräckligt med fibrer etc så han hetsåt. Blev bättre när vi fodrade lunch i beteshagen (trots att det vid första anblick verkligen inte borde behövas).

Han får inget annat kraftfoder än uppblött luzern och mash. Ett tag blötte jag allt hö med varmvatten och hällde på paraffin för att det inte skulle fastna. Men när det blev kallt slutade jag med det och har inte behövt börja igen…

Mirres sväljreflex är (var?) lite långsam så maten glider ibland från magsäcken ner i matstrupen och orsakar stopp, det borde inte vara fysiskt möjligt men han är en enhörning tydligen.

Får de upprepade foderstrupsförstoppningar kan det bero på magsäcksinpackningar som gör att maten inte tar sig vidare tillräckligt snabbt. Då får man hjälpa till och sonda loss inpackningen…

När det nu skedde med hö så hade jag också sett över hela fodersituationen som övriga säger. Stress av någon anledning (hunger/får långt mellan måltider/för lite mat, konkurrens, annan oro/bristande rutiner), vad det är för grovfoder (kan tex blanda med halm om hästen mindre lockas att ta stora tuggor snabbt då), hur det ges (kanske ges I nät eller under gallet och lågt för att ge mindre tuggor och bra ätställning), om det kan blötas lite innan.

Men framförallt verkligen försöka undvika stress kring mat för det skulle inte förvåna mig om hästar kunnat få foderstrupsförstoppning av typ vad som helst när matsituatuonen blir för onaturlig. Hästar är ju gjorda för att aldrig ha konkurrens om maten på det viset vi skapar.

Och nu kort efter som @Habina skriver håll koll på temp och bara gräs o vatten är ju för att låta matstrupen läka ut ev irritationer och skador.

Vad hände? Hungrig efter stått "utan" mat i hagen? Är höt i finare strå än innan?
Kan va bra att först ta reda på vad o varför det hände :)

Min gjorde detta och det var för hon var mycket begränsad med grovfoder där jag köpte henne. Så hon vräkte i sig.
Hösilagett var väldigt fint med korta strån även.
Jag gav henne grövre hö blandat med halm löst och sen det fina i nät efteråt.
Hon hade stop och var tvungen att slangas dock av vet.

Se till att kolla tänderna, om det inte nyligen är gjort.
Håll koll på temp, ev snor och hosta. Det kan bli lunginflammation om foderrester hamnat i luftvägarna. I övrigt så ge bara blöt mat under en period - ingenting torrt.

Vad hände? Hungrig efter stått "utan" mat i hagen? Är höt i finare strå än innan?
Kan va bra att först ta reda på vad o varför det hände :)

Min gjorde detta och det var för hon var mycket begränsad med grovfoder där jag köpte henne. Så hon vräkte i sig.
Hösilagett var väldigt fint med korta strån även.
Jag gav henne grövre hö blandat med halm löst och sen det fina i nät efteråt.
Hon hade stop och var tvungen att slangas dock av vet.
Jo det blev nog lite fel, första höet nu efter gått på bete sedan maj. De andra i stallet hade bara slängt ut en hög på backen så det blev väl dels stress att få i sig det med en till hungrig häst brevid samtidigt som hon nog var hungrig eftersom betet blivit sämre.

Efter tjafs om hur jobbigt det tydligen är att lägga hö i finmaskat nät så får hästen nu flytta hem till mig igen🙏🏻

Se till att kolla tänderna, om det inte nyligen är gjort.
Håll koll på temp, ev snor och hosta. Det kan bli lunginflammation om foderrester hamnat i luftvägarna. I övrigt så ge bara blöt mat under en period - ingenting torrt.
Tänder är kollade för några veckor sedan, som tur är hon helt återställd & ingen feber! Blir absolut att blöta höet ett bra tag framöver. Kraften får hon alltid som soppa🤗

Min häst har problem med det när han är stressad och/eller hungrig. Vi försöker se till att han inte är det.. och om han är det så brukar jag stå bredvid honom och ransonera maten. Det uppstod för två år sen när han kom in från betet där det inte var tillräckligt med fibrer etc så han hetsåt. Blev bättre när vi fodrade lunch i beteshagen (trots att det vid första anblick verkligen inte borde behövas).

Han får inget annat kraftfoder än uppblött luzern och mash. Ett tag blötte jag allt hö med varmvatten och hällde på paraffin för att det inte skulle fastna. Men när det blev kallt slutade jag med det och har inte behövt börja igen…

Mirres sväljreflex är (var?) lite långsam så maten glider ibland från magsäcken ner i matstrupen och orsakar stopp, det borde inte vara fysiskt möjligt men han är en enhörning tydligen.

Får de upprepade foderstrupsförstoppningar kan det bero på magsäcksinpackningar som gör att maten inte tar sig vidare tillräckligt snabbt. Då får man hjälpa till och sonda loss inpackningen…
Tack för ditt svar! Hos oss uppstod det nog pga konkurrens & att de andra hade bara slängt ut en hög i hagen, dessutom första höet efter hagen.. hästen ska nu få flytta hem igen där jag själv sköter alla fodringar, ska absolut börja blöta höet ett tag framöver & endast ge i slowfeed nät🙏🏻

Tack för ditt svar! Hos oss uppstod det nog pga konkurrens & att de andra hade bara slängt ut en hög i hagen, dessutom första höet efter hagen.. hästen ska nu få flytta hem igen där jag själv sköter alla fodringar, ska absolut börja blöta höet ett tag framöver & endast ge i slowfeed nät🙏🏻
Slowfeed funkade inte alls för oss. Då blev han ännu mer hetsig. Fri tillgång är det som löst våra problem, då är han inte orolig.

Men som någon i tråden skrev, det är viktigt att de har fixade tänder. Vi har tandläkartid om 10 dagar, kanske ska försöka flytta den lite för jag såg i boxen att han hade hostat upp mat…

Liknande trådar

• R
    Foderstrupsförstoppning om och om igen??
  • Gasig häst
  • Foderstrupsförstoppning - vad händer sen
  • Sköra mungipor

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka