Fodertillskott med arginin?

Jag får väl erkänna att det är ett tag sen jag läste Kellons information i ämnet och det var argininet jag lade på minnet då (mitt i biokemikursen, då man ska kunna de där nedrans aminosyrorna...) Men det låter ju helt klart som att Jiaogulan också vore bra att ge lilla ponnyn nu när kalla årstiden närmar sig./QUOTE]
 
Jag får väl erkänna att det är ett tag sen jag läste Kellons information i ämnet och det var argininet jag lade på minnet då (mitt i biokemikursen, då man ska kunna de där nedrans aminosyrorna...) Men det låter ju helt klart som att Jiaogulan också vore bra att ge lilla ponnyn nu när kalla årstiden närmar sig.

Hästens normala foderstat innehåller vanligtvis rikligt med aminosyran arginin och den kan dessutom genereras/omvandlas från andra aminosyror. Den räknas därför inte som essentiell. I situationer av trauma kan dock tillskott av arginin vara gynnsam.

I ditt fall när din häst har haft “cold-induced laminitis” förrut skulle jag rekommendera både Jiaogulan och AAKG som tillskott samt att skydda ben och hovar mot kyla med varma skydd. Det är endast små doser man ger. 2 teskedar per dag av Jiaogulan och 0,4 – 0,6 g per 100 kg häst av AAKG, dvs. 2-3 g för en 500 kg häst.

Kroppsbyggare använder ofta tillskott av AAKG men i mycket större doser så du hittar säkert tillskottet i butiker för kroppsbyggare.
 
I ditt fall när din häst har haft “cold-induced laminitis” förrut skulle jag rekommendera både Jiaogulan och AAKG som tillskott samt att skydda ben och hovar mot kyla med varma skydd. Det är endast små doser man ger. 2 teskedar per dag av Jiaogulan och 0,4 – 0,6 g per 100 kg häst av AAKG, dvs. 2-3 g för en 500 kg häst
Tack!
Det var med varma skydd (och begränsad utevistelse medan marken var snötäckt) vi höll ponnyn smärtfri förra vintern. Så självklart kommer vi fortsätta med det. Förhoppningen är att minska risken för återfall ännu mer med dessa tillskott.
 
Ett tips är att kolla på engelska eBay. Där kan man oftast köpa det mesta rent och till vettigt pris. (Köpte ALCAR där, samma märke som finns att köpa i Sverige men halva priset jmf med Sverige). Brukar gå att köpa det mesta kilovis
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 133
Senast: super
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 691
Senast: Snurrfian
·
Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
3 710
Senast: super
·
Foder & Strö Hur är det egentligen med alla olika örter och andra "naturliga tillskott" som finns som fodertillskott? Är de testade på hästar så man...
Svar
13
· Visningar
1 547
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp