Fodervärd

Smurfmodesty

Trådstartare
Hej

Jag undrar lite hur det går till när man ska ha en fodervärd till sin häst.
Ska ev ha ut min på foder, och undrar lite hur det brukar gå tillväga.

Kontrakt har jag hört att dom finns klara, på tex granng*rden.
Är dom bra, så man kan använda dom?

Hur är det med veterinär besiktning, brukar man ha det innan?
Försäkringen tänkte jag stå för, har hört att det är lite olika.

Hur brukar man skriva uppsägningstider osv?
Har aldrig varken varit fodervärd eller haft någon, så jag vill gärna ha alla tips som finns, och vad man ska tänka på.
 
Sv: Fodervärd

Jag har en häst på foder nu och vi skrev inget kontrakt eller nånting.

Men jag tycker du ska skriva ett kontrakt, absolut det är alltid bra att ha!
Du kan ju prata med den som ska bli fodervärd om hur ni vill ha det. Vad de ska betala och vad du ska betala (skoning, veterinär, ev, dödsfall osv.). Sen nått slags uppsägnings tid.

Kan även tipsa om att du borde skriva nått om att om du vill ha tillbaka hästen så ska det ta högst en månad eller nått innan du ska få tillbaka den! Har en kompis som hade sin häst på foder och de hade skrivit tre månader, sen fick hon reda på att hon snackade skit om henne bakom hennes rygg så då ville hon ju egentligen ha tillbaka hästen direkt. S¨det blev lite krångel där.. Slutade iaf med att hon for och hämtade hästen efter typ 1 vecka :p
 
Sv: Fodervärd

Jag tycker absolut att du ska ha ett riktigt kontrakt. Jag har själv haft häst utlånad på foder och det visade sig vara ena dårar som bara förstörde henne. Eftersom jag hade ett riktigt kontrakt hade jag en advokat i ryggen i de jobbiga frågorna.
Mitt kontrakt var ett sånt som man kan köpa. Upprättat av Lars Deckeman. Det finns ett telefonnummer på kontraktet som man kan vända sig till om det krånglar ihop sig.
Därmed säger jag inte att alla fodervärdar är dårar, men de finns och det är ju svårt att på förhand veta vilka man får...:crazy:

Sen är det ju oxå bra att ha vetbes innan hästen åker, så inte fodervärden kan hävda att en uppkommen skada är en gammal skada.

Ang försäkring, så kan man ju ta kontakt med förs.bolaget om den frågan. Jag menar: vad händer om hästen blir skadad, måste du stå för självrisken då? Låter du fodervärden ta över förs, så får du ju inte ut nåt om det skulle te sig så illa. Jag löste det så att förs. stod kvar i mitt namn, men räkningen gick till fodervärden. Då vet jag oxå att den blir betald eftersom jag får ett meddelande om så inte sker.

En månads uppsägningstid från båda håll kan ju vara bra. Men med ett bra kontrakt har du som ägare rätt att ta hem hästen omedelbart om den missköts eller vanvårdas.

Glöm inte heller att göra en förteckning över de saker du skickar med och skriv oxå att de ska återlämnas i samma skick. Att saker som går sönder ska lagas eller bytas ut.

Kolla ev om fodervärden kan lämna referenser tex från tidigare foderhästar, stallplatser, ridskola el dyl . Allt handlar ju om hur nojjig man ska vara.

Jag har tyvärr en hel del dåliga erfarenheter av dåliga fodervärdar och bristande kontrakt. Det är inte kul när det händer:devil: . Man är ju ändå väldigt mån om sin häst!
 
Sv: Fodervärd

Jag har en häst på foder sen 4 månader tillbaka. Vi har plockat ihop lite av olika färdiga kontrakt så det böev bäst för oss. Vi har tre månaders uppsägningstid från båda håll men om jag missköter min del av kontraktet (t.ex. missköter hästen) så kan ägaren bryta kontraktet direkt.
Ägaren betalade vetrinärbesiktningen innan vi fick hästen och jag betalar när han ska tillbaka.
Kontraktet står på 1 år men förlängs sedan med tre månader automatiskt hela tiden om ingen vill bryta.
Vi la också till en del med utrustningen vi fick med på så att jag inte förstör någonting och hävdar att det var så innan.
 
Sv: Fodervärd

Min häst har snart varit ute ett år på foder.
Vi använde Lars Deckermans färdigskrivna avtal.
Var noga med att skriva in allt i avtalet och det som ska vara allra noggrannast med är vad som gäller kring uppsägning av avtalet. Min fodervärd har börjat prata om att hon vill att jag tar tillbaka hästen någon vecka tidigare - visst kan jag göra det, men det sker på deras bekostnad
Gör alltid veterinärbesiktning innan hästen lämnas iväg och innan du hämtar hem den. Ha även med vad som gäller om hästen inte går igenom när du ska hämta hem den. Vem står för vad om det har uppstått något som måste behandlas och hästen står konvalecent ett bra tag?
Vill du ha hem en häst som har lämnats iväg frisk och ridbar men som du nu ska bekosta tre månaders konvalecens för?

Mycket enkelt sammanfattat, ha papper på allt, för i en konfliktsituation står man sig slätt utan papper, för folk har en tendens till att uppfatta muntliga avtal väldigt olika när de riskerar att bli ekonomiskt ansvariga.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har min fjording utlånad på foder sedan augusti. Jag gjorde ett spontanbesök för att hälsa på henne och möter en välskött häst vad...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
14 002
Senast: warg
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 026
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Hej alla, Jag har hamnat i en enormt svår situation i livet och funderar på möjligheten att låna ut mina hundar för en period tills jag...
Svar
4
· Visningar
1 055
Senast: Petronilla
·
Hästmänniskan Hej! Behöver lite råd från er. Jag är i valet och kvalet om jag ska skaffa fodervärd till min fina häst som jag haft i drygt 3 år. Jag...
Svar
6
· Visningar
1 055

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp