Fodervärdskotrakt och ev pris på häst

H

Hovas

Har letat som snabbast, men hittar ingen tråd som hjälper mig.

Brukar man skriva en fast summa för hästen vid ev försäljning i fodervärdskontraktet?

Tack för snabba svar :)
 
Sv: Fodervärdskotrakt och ev pris på häst

Nu fick jag förståss min foderhäst som 3 åring och vi skrev värdet, priset hamnar runt det sades muntligt och i mejl :)
Min kompis skrev ett fast pris på sin foderhäst.
 
Sv: Fodervärdskotrakt och ev pris på häst

Jag hade ett pris i kontraktet när jag hade på prov ett tag.
Är ju inte så kul om priset blir högre än tänkt, om man absolut vill köpa senare.
 
Sv: Fodervärdskotrakt och ev pris på häst

Är tanken att hästen eventuellt ska säljas under fodervärdstiden, är det bra att skriva in priset i kontraktet. Då är allt klart från början, och ni slipper börja diskutera när hästen varit hos fodervärden ett tag.
 
Sv: Fodervärdskotrakt och ev pris på häst

Det är bra att skriva i det.Speciellt om du tränar m,m så hästen kanske är värd mera efter ett tag hos dig.
 
Sv: Fodervärdskotrakt och ev pris på häst

Nu är det inte jag som är fodervärden utan ägaren, och känner mig inte alls bekväm med att skriva ett ev pris. Jag har fn inte alls planer på att sälja henne.

Men om jag skriver ett pris i kontraktet, som fö innebär tre månaders uppsägning, hur fungerar det efteråt då? Är det bara under fodervärdstiden priset gäller, eller för alltid?
 
Sv: Fodervärdskotrakt och ev pris på häst

I de flesta fall brukar det skrivas in "under fodervärdstiden är hästen till salu, fodervärden har då förköpsrätt till xx xxx kr. Om hästen säljs till annan under fordervärdstiden äger fodervärden rätt att behålla hästen under kontraktstiden" (eller vad man nu kommer överens om)
 
Sv: Fodervärdskotrakt och ev pris på häst

Som jag har fattat det gäller det mellan den här fodervärden och dig nu. Skulle du ta tillbaka hästen senare och sen låna ut den igen till samma eller annan fodervärd skrivs nytt kontrakt och om det är aktuellt en ny summa/pris.

Har själv funderat på det, det är ju egentligen bra att komma överens om ett pris om man kan tänka sig att sälja till fodervärden senare, rider de inte så mycket och hästen sjunker i värde skyddar du dig och tränar och tävlar de och hästen utvecklas är de väl inte mer än rätt att de inte ska betala för sitt eget arbete.

Har du absolut inte tänkt dig att sälja kan det kanske ändå vara bra att skriva in ett värde på hästen om något skulle hända eller ta försäkringsbeloppet.
 
Sv: Fodervärdskotrakt och ev pris på häst

Att hästen ökar i värde under tiden hästen är hos fodervärden är inget fodervärden kan få någon ersättning för, och nja, jag tycker väl kanske inte att det är rätt ändå. Det får man ju vara medveten om när man skaffar foderhäst, och vill man se det hela som en "investering" så vore det ju långt bättre att köpa en egen häst.

Men ja, man kanske borde sätta ett pris trots allt. Vad ska man skriva då? Iom att hästen antagligen inte kommer vara till salu under fodervärdstiden... Bara jag är försäkrad om att det ENDAST gäller under fodervärdstiden.
 
Sv: Fodervärdskotrakt och ev pris på häst

Har letat som snabbast, men hittar ingen tråd som hjälper mig.

Brukar man skriva en fast summa för hästen vid ev försäljning i fodervärdskontraktet?

Tack för snabba svar :)

"Under fodervärdstiden har fodervärden rätt att köpa hästen till ett pris av xx 000 kr."

Så kan man skriva in.

Hälsning Maja
 
Sv: Fodervärdskotrakt och ev pris på häst

"Under fodervärdstiden har fodervärden rätt att köpa hästen till ett pris av xx 000 kr."

Så kan man skriva in.

Hälsning Maja


Det skulle jag abslout INTE skriva om jag absolut inte är beredd på att sälja hästen ......

Snarare.

Om ägaren bestämmer sig för att sälja hästen har fodervärden förköpsrätt på hästen för XX 000 kr

Mia
 
Sv: Fodervärdskotrakt och ev pris på häst

Nu är det inte jag som är fodervärden utan ägaren, och känner mig inte alls bekväm med att skriva ett ev pris. Jag har inte alls planer på att sälja henne.

Varför ska du då skriva med att fodervärden får köpa hästen?
 
Sv: Fodervärdskotrakt och ev pris på häst

Varför ska du då skriva med att fodervärden får köpa hästen?
Håller med. Har man inga planer alls på att sälja behöver det ju inte nämnas i kontraktet?
Jag är fodervärd, hästen ska inte säljas. Vi har inget sådant i kontraktet alls.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vi är en familj med dotter som vill tävla inom hoppning som slås utav kostnaderna för att ha häst i Stockholmsområdet. Vi två...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 571
Senast: SiZo
·
Hästmänniskan Hej… Jag vet inte riktigt vad ett rimligt pris är på att bli medryttare/fodervärd här i Dalarna (Falun) typ Det ända jag tänker är att...
Svar
3
· Visningar
1 040
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 588
Senast: Solis
·
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
719
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp