”Fodertik” med brister

Bukefalos 30 år!

SamSam

Trådstartare
Hej jag undrar om någon kan hjälpa mig.

Jag har en tik på 3,5 år som enligt uppfödaren är på foderavtal. Hon har bott hos mig som om hon varit på foder, vi har dock aldrig skrivit på något avtal och vi har inte heller muntligt kommit överens om något, så det finns verkligen ingenting att gå på. Jag står som ägare för hunden på SKK och jag står för alla kostnader och har gjort hela tiden, inklusive HD/ED röntgen och BPH.

Tiken i fråga är extremt nervös och allmänt instabil. Hon gör utfall mot både hundar och människor och hon har en extrem stress som påverkar henne i vardagen såpass mycket att hon är medicinerad för det sen en lång tid tillbaka.

Jag har nämnt hennes problematik för uppfödaren flertalet gånger men h*n ignorerar det totalt och är helt inställd på att avla på henne ändå. Finns det något jag kan göra? Har jag några rättigheter alls? Har uppfödaren de rättigheter som hon påstår att hon har, dvs det som brukar stå på foderavtalet?

Jag vill verkligen bara tikens bästa.

Jag har en tik på 3,5 år som enligt uppfödaren är på foderavtal. Hon har bott hos mig som om hon varit på foder, vi har dock aldrig skrivit på något avtal och vi har inte heller muntligt kommit överens om något, så det finns verkligen ingenting att gå på. Jag står som ägare för hunden på SKK och jag står för alla kostnader och har gjort hela tiden, inklusive HD/ED röntgen och BPH.

Tiken i fråga är extremt nervös och allmänt instabil. Hon gör utfall mot både hundar och människor och hon har en extrem stress som påverkar henne i vardagen såpass mycket att hon är medicinerad för det sen en lång tid tillbaka.

Jag har nämnt hennes problematik för uppfödaren flertalet gånger men h*n ignorerar det totalt och är helt inställd på att avla på henne ändå. Finns det något jag kan göra? Har jag några rättigheter alls? Har uppfödaren de rättigheter som hon påstår att hon har, dvs det som brukar stå på foderavtalet?

Hur går det ens till att inte veta? Har du betalat fullpris för hunden? Förstår inte riktigt hur det kan vara otydligt huruvida uppfödaren planerar att avla på hunden eller inte.

Om du har pratat med henne om att ta valpar under köpet, för det är väl därför du haft hunden som om den var på foder antar jag, så är det ett muntligt kontrakt. Eller varför har du fått intrycket av att du har haft hunden på foder? Jag tänker att du måste ha undrat under köpet varför ägaren vill att du "har hunden som om den är på foder".

Men annars så nej, antar att om det inte finns kontrakt skriftligt så är det ord mot ord och har du betalat fullpris på hunden så kan du nog strunta i uppfödaren. Muntligt kontrakt gäller ju men det är ju svårt att bevisa.

Senast ändrad:

Om du står som ägare och det inte finns nåt avtal är det ju din hund...

Eftersom du uppenbarligen står som ägare är det ju din hund och alltså du som bestämmer.
Nej det stämmer inte riktigt, hunden är hennes men avelsrätten är uppfödarens om det är en fodertik och det är inget fodervärden kan lägga sig i.

Även om ts betalt fullpris (vilket vi inte vet nåt om i dagsläget) och det inte finns nåt kontrakt?
men ts skrev ju att hon är fodervärd men inga papper skrivna,är hunden köpt för fullt pris så är den ff hennes är den såld för halva priset har uppfödaren rätt till 1 kull och återigen är det inget fodervärden ska lägga sig i vad den än tycker,

men ts skrev ju att hon är fodervärd men inga papper skrivna,är hunden köpt för fullt pris så är den ff hennes är den såld för halva priset har uppfödaren rätt till 1 kull och återigen är det inget fodervärden ska lägga sig i vad den än tycker,

Det låter som att varken uppfödaren eller köparen haft nån koll på nåt egentligen och att inget gjorts på rätt sätt.

På ts beskrivning så hoppas jag att det inte blir nån kull från den tiken. Bara det att uppfödaren fortfarande vill ta en kull från en så pass nervös tik säger allt om hens seriositet.

Hur tänker uppfödaren kring att hunden medicineras men ändå ska ta en kull? Ångestdämpande och de antidepressiva som ges till hundar är inget som är godkänt att ge till dräktig och digivande tik.
Tycker att du kan prata med SKKs juridiska råd/avdelning eftersom det är helt fel av uppfödaren att inte skriva kontrakt.

Om det inte finns något avtal och om du står som ägare verkar det svårt att bevisa för uppfödaren att hen har rätt till en valpkull. Kolla med en jurist. Oavsett tycker jag att du absolut inte ska låta hen ta valpar på tiken, det kan ju leda till att flera förväntningsfulla nya hundägare står där med hundar som aldrig kommer att kunna leva normala hundliv. Har man en fodertik ska ju den egna känslan vara "lyckliga de som kommer att få en valp efter min härliga tik".

Fast eftersom inte TS svarar på den frågan om priset så är det ju högst omöjligt för någon här att skriva vad som är rätt. Förutom det faktum att man inte ska avla på medicinerade hundar med dåliga psyken.

TS har sitt på det torra om fullpris är betalt och inget avtal finns, då blir det svårt för uppfödaren att hävda något annat.

Det jag undrar mer är hur "man har hunden som om den är på foder", vilket i sej självt kan betyda att Ts mycket väl vet om att uppfödaren hade önskningar om en kull.

Fast eftersom inte TS svarar på den frågan om priset så är det ju högst omöjligt för någon här att skriva vad som är rätt. Förutom det faktum att man inte ska avla på medicinerade hundar med dåliga psyken.

TS har sitt på det torra om fullpris är betalt och inget avtal finns, då blir det svårt för uppfödaren att hävda något annat.

Det jag undrar mer är hur "man har hunden som om den är på foder", vilket i sej självt kan betyda att Ts mycket väl vet om att uppfödaren hade önskningar om en kull.

Det kan vara en uppfödare som ville ha kakan och äta den?

Finns det inget avtal om avelsrätten, som TS påstår, så blir det oerhört svårt för uppfödaren att hävda att denne har avelsrätt på tiken.

Tiken har sålts/getts bort till TS och har bott hos TS, som har betalat för mat, vård och allt som hör till. Så att visa på att TS är ägare till hunden bör inte vara svårt. Priset är irrelevant eftersom priset på en hund kan variera av olika anledningar. Rent krasst är det bara för TS att vägra ställa upp på uppfödarens avelsplaner. Denne kommer få oerhört svårt att visa att den har avelsrätt.

Liknande trådar

• Förväntningar på uppfödare
  • Tax, eller?
  • Vilken ras (ja, en sådan tråd!)
  • Valp 2027

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!