Fodervärdsavtal

M

My Tonic

Jag har hittat ett 'kontrakt' / avtal på nätet.
Där står det att ägaren ska stå för veterinär kostnader även hovvård?!
Jag trodde att man som fodervärd står för ALLA kostnader? Försäkring, självrisk och övriga kostnader vid veterinärvård, skoning, uppstallning, foder osv. Alltså, jag har alltid tolkat det som att om jag tar en häst på foder så står jag för allt. Enda skillnaden är att jag inte står som ägare.

Eller har jag fel?

Får man länka till sidan med avtalet?

Sv: Fodervärdsavtal

Man kan skriva avtal hur man vill, det finns inga bestämda regler.

De som gjort just det avtal du hittat vill ha det på ett sätt, andra vill ha det på ett annat.

Vet att många ägare gärna vill betala försäkringen för att vara säker på att hästen verkligen är försäkrad. Det finns tyvärr många exempel på där fodervärdar inte betalat försäkringen och sen har lämnat tillbaka hästen som är sjuk eller skadad och den stackars ägaren har inte råd att betala för vården.

Det finns ju färdiga avtal på h##ks att köpa inte så dyra... Men det vanliga är väl att fodervärden står för allt ,förutom försäkringen som ägaren brukar stå för..

Hej!

På hööks kan man köpa färdiga fodervärds avtal. Jag köpte dom där när jag tog hem våra foderhästar.

Kontraktet är upprättat av en advokat. Och man får kryssa i alternativ.

Ett tips jag fick när jag tog hem mina två foderhästar, var att även skriva med vad som händer med hästen om ägaren "försvinner"

Ägaren till min enna foderhäst avled i februari. Så jag fick ärva henne. Vilket gladde mig eftersom jag har tagit hand om henne i 7 år innan jag tog henne som foderhäst.

Min andra foderhäst, som jag delade med min syster (har även tagit hand om honom i 13 års tid) där vart det tvärt om. Han dog i hagen. Han var gammal så det vart en naturlig död.

Menar bara att det är bra att få med såna saker. Även om det absolut inget man vill tänka på ska hända.

Lycka till :)

den som gör inbetalningarna till försäkringsbolaget är den som får ut livvärdet om hästen avlider eller måste avlivas.. så betalar fodervärden försäkringen direkt till försäkringsbolaget så förlorar ägaren både häst och försäkringspengar om hästen måste avlivas..

i de flesta fall betalar ägaren försäkringen själv, i en del fall betelar fodervärden försäkringen till ägaren som i sin tur betalar försäkringsbolaget..
Vid veterinärvård betalar fodervärden självrisken och veterinärvården, men det som försäkringsbolaget betalar ut till ägaren ska ju då gå till fodervärden som har lagt ut.. men idag finns direktreglering där hela veterinärräkningen skickas till försäkringsbolaget som sen skickar ut en betalningsavi på självrisken.. så varken ägare eller fodervärd behöver ligga ute med tiotusentals kronor för vården somförsäkringsbolaget betelar ut i efterhand..

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket... 2
Svar
31
· Visningar
2 639
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
20 244
Ekonomi & Juridik Ja precis lite råd behövs.. Men vi tar historien från början Vi tog en äldre häst på foder och har haft hästen i dryga 4 år, allt har... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
10 816
Ekonomi & Juridik In intressant tank slog mig igår kväll efter en diskussion med en kompis. Vi diskuterade försäkring på hobbyhästar eftersom både hon och... 2
Svar
36
· Visningar
5 210
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka