Födda 2006 del 14

Här blev det lite stolpe ut, som vanligt 🥴 Jag flög av på tisdagens hopplektion och det var precis som att min kropp svarade med ”tack, nu räcker det”. Efter en längre tid med mycket oro sa magen upp sig. Jag tänkte åka på en hoppträning snabbt igen för att inte bli rädd men det går ju inte ens rida när magen får spunk och det är bråttom till toalett. Som magsjuka så fort jag äter, inte äter, jagar upp mig eller blir ledsen 😔 direkt reagerar kroppen. Bara tanken på att klämma i mig i ett par ridbyxor och knäppa dem över magen får den att mullra. Så här blev en sån där onödig, dum och oplanerad vila som stressar mer än återhämtar. Men nu är våren på gång iallafall och det finns hopp om bättre tider 😊
HVisa bifogad fil 27119
Men så trist :( Hoppas du tillfrisknar snabbt.
Du kanske ska satsa på dressyren istället.
 
Härligt att vara på gång igen 😃
Du måste berätta hur domaren tänker och motiverar siffrorna 😊 och vad du tar med dig som tips inför din tävlingsstart 😃
Ja det hade nog behövts klasser på lördagen också. :confused: Nu var Msvc lägsta klassen och det var verkligen inte den klassen som ryttarna klarade av att rida. Jag fick skriva så pennan glödde. Kunde bara kika lite på den förvända galoppen där det var lite längre mellan siffrorna.
Till sist kunde jag inte hålla mig utan frågade domaren varför inte hästarna sa upp sig. Många red hårt och försökte tvinga hästarna till att "gå fint". Funderade på hur det ser ut hemma när de inte ska rida prydligt.
En del red i helt fel form mer passande i LC men det är ju bättre för hästen än den som tror att den kan men inte kan.
7 placerade och 8 över 62% som är "kvalgräns". Säkert över hälften under 60% och då var inte domaren hård för hon tyckte inte själv att det var kul att dela ut så låga betyg så hon letade verkligen efter saker för att kunna ge något lite högre nån gång.
I år ska domarna koncentrera sig på precision att man verkligen rider från punkt till punkt och utför rätt sak på rätt plats.
Oj så negativ jag lät. Får skylla på att det nog var första starten för många i år.
 
@Maui såg att det var många som fick dåligt. Men då var det inte domaren som låg lågt alltså? Har aldrig ridit för henne men sett innan att hon dömt vettigt så...
 
Vilken härlig dag jag hade igår då jag var ledig:)!
Träning med Loppan och trots att jag tyckt hon hemma varit alldeles för stark ofokuserad och superduperpigg och dottern ridit dom två dagarna innan så var hon väldigt samarbetsvillig och fin.

Senare åkte vi upp med unghästen till ridhus.
Han har varken åkt jättemycket transport eller varit i ridhus så detta var andra gången.
Men skötte sig bra och ger en härlig känsla att jobba med.
Inte lika cool som Loppan var eller den andre Divve men trots lite känslighet och energi gick det ändå lugnt till.
Rolig och ganska "lätt" att jobba med och märks att den fått en bra grund hos duktig unghäst utbildare.

Får bli bild på Nasse då Loppan mest såg ut som en rufsig ponny.
 

Bifogade filer

  • IMG_20190329_142436_529.jpg
    IMG_20190329_142436_529.jpg
    66,9 KB · Visningar: 55
Det är inte fel att sitta med och skriva för domare om man hinner titta lite också så man förstår vad de menar.
Hur som blev man ju lite taggad av dressyren i helgen :) Min donna har varit lite svår efter att jag ramlade av, hon blev nog lite stursk eller så var det bara att det sammanföll med brunst och pälsfällning, hon blir så galet öm i pälsen då och lite stelare i kroppen över lag.
Vi kämpar på i alla fall och tränar och tränar och nu känns det som att det släppt lite, hon är med på noterna och det känns som små steg framåt. Med kändisarnas ritter på näthinnan red jag runt inne i ridhuset och tyckte att vi var riktigt fina på träningen igår. Ett av momenten

Lilla h april.jpg
 
Liten bild från oss på träning hos "hemma tränaren" på klubben.
Var iväg i torsdags hos min vanliga tränare och det var ett kanonpass trots att hoppningen med dottern inte gick bra på tisdagen och jag höll på att frysa ihjäl och fick inte tag på na heller i hagen i onsdags..
Gick ganska ok idag med men var lite spända i början både häst å jag..
Men det rullar på.
Ska tävla en la:1 nästa lördag.
Är lite nervös och har en jädra prestationsångest som jag måste tänka bort.
Vill ju så gärna att det ska funka då jag varit ute på evigheter.
Ja ja..överlever nog;)..
 

Bifogade filer

  • IMG_20190415_175201.jpg
    IMG_20190415_175201.jpg
    58,4 KB · Visningar: 77
Har nätt och jämt överlevt. Var nästan lipfärdig och ville stryka mig på förmiddagen ( nackdelen med att starta klockan fem ).
Väl inne på framridningen släppte det när jag kände att hon var som hon oftast är på sådana ställen - mao ganska sammarbetsvillig, mjuk och bussig om ger henne tid slappnar av och fokuserar.
Men iom den braiga känslan på framridningen släppte min prestationsångest lite.
64,7% är jag inte jättenöjd med men fel som vi får jobba på ( jag ) och väldigt konstruktiv och bra kritik.
Trevligt när dom skriver en del i protokollet tycker jag.


Tappade en ryggning och en längning men det brukar vi fixa så jobbar jag på min sits och att slappna av och lätta lite mer i handen så blir det säkert bra!
Skiter dock i msv:c om en månad vilket jag hade förhoppning om att fixa men vill stabilersera resultat i la först ( om jag hinner) Nackdelen att bo och leva som man gör:arghh:..
Trevligt när dom skriver en del i protokollet tycker jag.
Nu känner jag mig taggad till nästa gång! Har ju inte tävlat Loppan på tre år och ska väl känna mig gabnska nöjd med återdebuten ändå.
 
Jag måste bara dela med mig :) Jag och hästen har varit iväg och tävlat Spexit dressyr och kan bara säga wow, vilken rolig tävling. Alla hade verkligen gått all in och bjöd på sig själva, så roligt, trevligt, glädjefyllt och avväpnande. Jag hoppas verkligen att det dyker upp fler sådana här tävlingar :D

spexit.jpg
 
Jag måste bara dela med mig :) Jag och hästen har varit iväg och tävlat Spexit dressyr och kan bara säga wow, vilken rolig tävling. Alla hade verkligen gått all in och bjöd på sig själva, så roligt, trevligt, glädjefyllt och avväpnande. Jag hoppas verkligen att det dyker upp fler sådana här tävlingar :D

Visa bifogad fil 29295
Ha ha ha vansinnigt roligt! Har aldrig hört talas om förut? Hur färgade du man o svans?
 
Har varit iväg på årets första fälttävlan med Misty. Vi fick sova borta o min normalt så lugna häst var ett fullkomligt monster nästa morgon vid flätning! Knuffade ner mig 4 ggr från pallen med flit o vände sig om och blängde argt efter varje gång, hon skulle INTE ha några löjliga flätor!😁
Framme på tävlingen fick jag ta ut för tidigt för hon var ett frustande monster i transporten men tydligen är det denna adrenalinnivå vi ska hålla för 70% i dressyren, ett pet i hoppningen o nolla i terrängen gav en 2:a placering totalt...😁

Liten film:
 
Har varit iväg på årets första fälttävlan med Misty. Vi fick sova borta o min normalt så lugna häst var ett fullkomligt monster nästa morgon vid flätning! Knuffade ner mig 4 ggr från pallen med flit o vände sig om och blängde argt efter varje gång, hon skulle INTE ha några löjliga flätor!😁
Framme på tävlingen fick jag ta ut för tidigt för hon var ett frustande monster i transporten men tydligen är det denna adrenalinnivå vi ska hålla för 70% i dressyren, ett pet i hoppningen o nolla i terrängen gav en 2:a placering totalt...😁

Liten film:

Stort grattis:banana:!!! Grymma ni är:up:!
 
Kan väl uppdatera om min 06:a, hon är konvalecent. Det så tråkigt för hon har verkligen varit guld att rida meno hon blev tvärt väldigt mystiskt halt. Efter 1.5 vecka sedan första synen av hältan så åkte vi till till kliniken. Det blev ett detektiv jobb för veterinären då hältan enbart visade sig på asfalt på volt.
Hon har på något vis fått små sprickor i båda frambenen. Den ena hade nästan läkt ut och den andra skulle enligt vet läka men hon måste stå så still som möjligt i fyra veckor och sen återbesök.
Hon är så uttråkad av att vila i liten hage så hon har svårt att hålla sig just still.
En positiv sak var att för ett år sedan var vi inne på kliniken för tandkoll och då vägde hon 600 kilo, nu 580
IMG_20190504_201034_959.jpg

Även ganska skönt att ha ben och hovar röntgade och allt ser bra ut förutom de små fissurerna. Alltid skönt att veta, speciellt med tanke på tidigare problematik hon haft.
 
Har varit iväg på årets första fälttävlan med Misty. Vi fick sova borta o min normalt så lugna häst var ett fullkomligt monster nästa morgon vid flätning! Knuffade ner mig 4 ggr från pallen med flit o vände sig om och blängde argt efter varje gång, hon skulle INTE ha några löjliga flätor!😁
Framme på tävlingen fick jag ta ut för tidigt för hon var ett frustande monster i transporten men tydligen är det denna adrenalinnivå vi ska hålla för 70% i dressyren, ett pet i hoppningen o nolla i terrängen gav en 2:a placering totalt...😁

Liten film:
Åhh så kul det ser ut!! Ni passar otroligt bra ihop, du och Misty :love::love:
 
Åhh så kul det ser ut!! Ni passar otroligt bra ihop, du och Misty :love::love:
Ja det är nåt med oss..från första sekunden jag såg henne på internet så sa jag till @fio att det där är min häst! (Kan tillägga att fio inte alls var lika övertygad...😁) men jag älskar Misty och hon gillar mig oftast iaf..🙄😁. Framförallt litar vi på varandra, jag är helt övertygad om att hon hoppar på allt jag styr på och det känns verkligen plätt lätt för henne.
 
Ha ha ha vansinnigt roligt! Har aldrig hört talas om förut? Hur färgade du man o svans?

Ja, superroligt :)
Ha ha ha vansinnigt roligt! Har aldrig hört talas om förut? Hur färgade du man o svans?
Ja, superroligt :) man var ett lag på 3, allt som allt var det fyra lag anmälda och alla hade verkligen gått in för detta. Jag köpte sån där hårfärg som tvättas ur efter en gång. Men det behövde aldrig tvättas, färgen fäste aldrig riktigt så när jag kom hem igen var nästan allt borta. Synd på stjärnorna på rumpan tyckte jag ;)
 
Vi har tränat för Bo Jenå måndag tisdag denna veckan. Vilken upplevelse :love: Och vilken boost att få veta att vi gjort ett bra jobb och är på rätt väg med piaffen. Hoppas verkligen på fler gånger. Försöker länka instagram klipp om det funkar. Det är fler klipp i samma inlägg vet inte om det går att swipa på dator?

 
Vi har tränat för Bo Jenå måndag tisdag denna veckan. Vilken upplevelse :love: Och vilken boost att få veta att vi gjort ett bra jobb och är på rätt väg med piaffen. Hoppas verkligen på fler gånger. Försöker länka instagram klipp om det funkar. Det är fler klipp i samma inlägg vet inte om det går att swipa på dator?


Vad duktiga Ni är!
 
Det är inte fel att sitta med och skriva för domare om man hinner titta lite också så man förstår vad de menar.
Hur som blev man ju lite taggad av dressyren i helgen :) Min donna har varit lite svår efter att jag ramlade av, hon blev nog lite stursk eller så var det bara att det sammanföll med brunst och pälsfällning, hon blir så galet öm i pälsen då och lite stelare i kroppen över lag.
Vi kämpar på i alla fall och tränar och tränar och nu känns det som att det släppt lite, hon är med på noterna och det känns som små steg framåt. Med kändisarnas ritter på näthinnan red jag runt inne i ridhuset och tyckte att vi var riktigt fina på träningen igår. Ett av momenten

Visa bifogad fil 27887

Så söt :)
 
Jag har efter 1,5års riduppehåll fått hem en fröken att rida på sedan 3v. Hon är 8år, f -11, e Sir Donnerhall så inget hoppblod.. men även grisar kan flyga...eller?? :angel:
Hon är inriden som 4-åring, fått två föl efter det och sedan skrotat i hagen.
Det blir ju inridning på nytt men med en häst som är klar i kroppen. Ridit ca 5ggr och det känns bra.

Riktigt riktigt roligt att vara på hästryggen igen. Har varit så deppig efter allt med Julia så detta känns så kul :)
 

Bifogade filer

  • AC03079F-B1D9-47D6-A7B3-F73647E10359.jpeg
    AC03079F-B1D9-47D6-A7B3-F73647E10359.jpeg
    290,6 KB · Visningar: 53
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 889
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
387
Senast: Sirap
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 154
Senast: Sirap
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
955
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp