Födda 2013 del 4

Tömkörde igår och sakta men säkert blir hon starkare
35463411_10155512096186099_8959495302092423168_n.jpg
 
I övrigt så satt jag och galopperade honom i ridhuset i förrgår. Han känns SÅ mycket större än sin mamma. Fick pröva beridarens vita hingst dagen innan och fick sån boost att jag ba "nu jävlar". Och jag är ju inte hopplös, måste bara rida mer.

Tyvärr har Frans varit stressad sen stona släpptes på bete i hagen bredvid så istället för att gå på platån där det finns gräs står han på grusplätten och håller de sällskap. Inte vad en tunnis behöver. Ev får han åka på ett annat bete och agera sällskap åt sin gamla polare. kanske blir lugnast för honom.
 
Det är så himla roligt att rida Platina. Helt makalös ridbarhet. Känns som att hon tar stora kliv framåt varje gång jag sätter mig på henne. Rider varannan dag förutom lördag och söndag då det blir två dagar på raken. Försöker hålla tre pass i skogen och två pass på banan. Ett av passen på banan rider jag väldigt lite trav och mest galopp och ett pass med bara trav. Då orkar hon bättre. Ute rider vi i alla gångarter men då går det ju bara rakt fram och det blir inte samma "bromsa svänga" som det blir på ridbanan.
Hon går ute dygnet runt i en stor, fin gräshage med en skogsdunge i tillsammans med Hedwig. De mår superbra av att slippa stå på box.
Eftersom hon inte vill åka i vanligt släp har jag beställt ett sprillans Fautras provan premium med sadelkammare. Kommer om ett par veckor. Dyrt som faaan men Fautras åker hon i. Så sen blir det dax att börja åka på träningar och lite programridningar. 😊
 

Bifogade filer

  • image.jpeg
    image.jpeg
    293,8 KB · Visningar: 28
För ca 2 månader sedan köpte jag ett sto född 2013, Uno don Diego-Rubinstar. Jag och Roxanne har hunnit åka på två dressyrkurser ( lite spännande med lastningen då hon knappt åkt någon gång tidigare men sista gången kunde jag lasta helt själv både dit och hem) men så här spenderar vi mesta tiden!9713D222-5302-4D60-B18A-D7F5DA27B57E.jpeg
 
@Pontevecchio är väl jättebra att vara felfri till sista hindret? De än ju bara bäbisar. Kul att du börjar komma igång själv o rida honom.

Eskil har varit på två tävlingar sen sist,blir bättre o bättre för varje tävling även om han har samma resultat, dvs nolla och 4 fel. Sist gick han på Åby o var nolla första dagen o rev insprånget till kombinationen andra dagen men det var tydligen ett ok resultat å många stannade just där. En tävling kvar innan Falsterbo.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Hon har bättre galopp än Hedwig på det viset att den kommer vara lättare att påverka. 😀
Ja verkligen. Denna är påverkbar på ett helt annat sätt. Här behöver jag bara sätta mig o räta upp mig lite så kommer hon tillbaka o fram som ett spjut när man lättar på handen. Heddan går gärna fram som ett spjut men har aldrig riktigt förstått vitsen med att komma tillbaka..👀😇❤️😂
 
Absolut @Novali01 , var bara retligt.

Frans går på bete, flyttade honom och det funkar bra. Han har redan ätit upp sig rätt bra.
Tanken är mer eller mindre helvila en månad nu, sen ingång 3v sen börjar tävlingarna.

hur gör ni andra med bete och vila?
 
Florence har varit hemma nu sedan 1 Juni, hade henne först inne på natten (in vid 22-23 och ut 6-7) och tänkte hålla igång men blev inte så, så efter en vecka fick hon gå ute på natten också med sin lillsyster. Vi har inget kraftigt bete direkt eftersom det var så blött i vintras att vi fick flytta runt i alla hagarna för lerans skull, och sedan nästan 2 månaders torka efter det... Så de har fått mat i hagen hela tiden. Tänkte börja sätta igång om någon vecka och då får hon också gå ute i början så blir det kanske in på natten när vi ska iväg på tävlingar sen.
 
Absolut @Novali01 , var bara retligt.

Frans går på bete, flyttade honom och det funkar bra. Han har redan ätit upp sig rätt bra.
Tanken är mer eller mindre helvila en månad nu, sen ingång 3v sen börjar tävlingarna.

hur gör ni andra med bete och vila?

Jag tycker det är jättesvårt ... Roxanne är tyvärr för tjock så jag vill hålla igång henne ordentligt, speciellt nu i början. Betet är skrint så förhoppningsvis behöver jag inte vara så orolig att hon ska gå upp ännu mer. Jag har tänkt anmäla mig till veckoträning till hösten så vilan bör redan vara gjord då. Känns lite tokigt bara då jag långt hellre hade vilat henne då det är is och knöggel ute istället för att låta henne vila då det är som bäst för uteridning. Men någon vila ska hon få!
 
Jag har ju sommarhagar hemma, så O går ute med sin "barndomskompis" och äter. Jag vill rida hela sommaren, så jag kompromissar. Just nu har jag för enkelhetens skull ridit på kvällen, låtit de stå inne och ridit på morgonen, och sedan får de gå ut. Han får gå 4-5 dagar. Vi har haft tur med insekter än så länge nära gården men det har varit knepig att rida ut i skogen pga myggen. Trots torkan så kommer jag ha bete till augusti och vill helst att de äter ute så mycket som möjligt. Det lär ju bli ännu ett tufft grovfoder år så det gäller att spara på alla strån. Annars går det bra för oss. Vi jobbar på med takt och balans och det lär väl gälla hela det här året. Fortsätter jobba en del från marken för jag tycker han utvecklas väldigt väl i det koncept vi har. För att inte sätta spänningar i honom har jag nu utbildningshjälp, men hemma så jag slipper åka vilket är toppen. Han är visserligen snäll att lasta och åka, men jag är lite fobisk att traila generellt och med en så stor häst blir det ännu jobbigare rent mentalt för mig.
 
Platina får inte någon vila eftersom jag inte kunde rida henne i vintras pga min egen konvalescens. Hon går ju ute i stor gräshage dygnet runt men jag rider henne 4-5 dagar i veckan. Mest ut i skogen. Tänker att hon får en mer sammanhängande vila i vinter när det är som värst med is och skit.

Hon är väldigt snäll och cool men nu när hon har blivit mycket mer balanserad och inte behöver fokusera så mycket på att balansera upp sig själv och passageraren på ryggen har hon upptäckt att det då och då ligger otäcka stenar utmed skogsvägen...😱🙈🙄 Väldigt läskigt o man måste antingen tvärnita eller kasta sig år sidan. Tur man har en stadig Hedda med som bara travar förbi så då gäller det att skynda sig ikapp "mamma" o förbi stenotäckingen..😂❤️
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Idag provar vi rundsydda träns. Hade värsta turen och fyndade rundsydda Döbert, både träns och kandar samt Prestige stigläder ( såna med bara en enkel rem) för superfyndspris! Galopp runt det 16 hektar stora fältet med perfekt lutning ( en sida skritt, resten galopp) 2 varv i vardera galopen igår få det blev ett lugnare pass på de preparerade vägarna runt gården idag. Tror det blir hoppsadelprovning och lite longering imorgon, vila torsdag, dressyrträning med bortasovning fre-lör, vila söndag och sedan ska Roxanne få prova en ny, superduktig ryttare från mitt stall några pass. Det hör ju ( enligt mig) till unghästens utbildning att de också ska kunna bli ridna av andra ibland. Det ska bli så spännande att höra vad den ryttaren ( som har en mer utbildad häst) har att säga om Rox!
 
Idag provar vi rundsydda träns. Hade värsta turen och fyndade rundsydda Döbert, både träns och kandar samt Prestige stigläder ( såna med bara en enkel rem) för superfyndspris! Galopp runt det 16 hektar stora fältet med perfekt lutning ( en sida skritt, resten galopp) 2 varv i vardera galopen igår få det blev ett lugnare pass på de preparerade vägarna runt gården idag. Tror det blir hoppsadelprovning och lite longering imorgon, vila torsdag, dressyrträning med bortasovning fre-lör, vila söndag och sedan ska Roxanne få prova en ny, superduktig ryttare från mitt stall några pass. Det hör ju ( enligt mig) till unghästens utbildning att de också ska kunna bli ridna av andra ibland. Det ska bli så spännande att höra vad den ryttaren ( som har en mer utbildad häst) har att säga om Rox!
 

Bifogade filer

  • 1C3B1336-424D-4381-865E-972405BBA4FB.jpeg
    1C3B1336-424D-4381-865E-972405BBA4FB.jpeg
    323,4 KB · Visningar: 48

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 726
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 284
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 357
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 340
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp