Födda 2013 del 4

Vi har ett bakslag.. igen
Jag vet inte, hon letar spöken överallt och stannar och rör sig i sidled.
Det är en massa stop bara i skritt och jag känner att jag har svårt att parera när hon gör sådär. (mina fotleder är kassa, ena har jag brutit)
Så vi red samma sväng 4 gånger i rad, jag är bara lugn men allt ska hon rycka till för :banghead:
Så nu fick hon vila i 1½ vecka helt och igår när jag red har vi samma problem igen.
Trava gjorde vi lite men eftersom hela hon är på bogarna, svajig och så kastar hon sig/tvärstannar så känner jag att jag inte kan trava.
Försöker ha henne mellan skänkel o hand och de går väl 2 sek sen släpper det och sen kan jag rama in henne igen i typ 3 sek.

Börjar tvivla på om jag klarar av detta och vad jag vill :confused:
Jag hade nog hoppats vi hade kommit längre vid dethär laget..

Kanske borde hålla mig till tömkörning ett tag? Det är vi båda bra på.
Men sen när jag sitter upp har jag svårt att hitta dit. Det är ju inte hästens fel såklart utan jag som är kass :(
Är det när du rider ut? Rider du själv eller med sällskap?

Jag rider inte ut ensam på Platina ännu. Hon går ofta först stora delar av ritten och har ett otroligt sug framåt hela tiden. Men rätt som det är kan det vara något som hon blir fundersam över. Igår var det en skäck i en hage tex..tydligen väldigt onaturligt och ett ställe i skogen där hon inte trodde att man kunde gå. Då räcker det med att sällskapet går före och hon hänger på direkt utan att det behöver bli någon konflikt. Sen har jag tur eftersom hon är väldigt otittig för det mesta. Vi rider igenom en gård med hur mycket grejer som helst. Bryr sig ingenting, förbi en gård med vattendamm, fontän, get,minigris etc i inhängnaden utmed vägen. Hon bryr sig ingenting om det.
Eftersom hon är så trygg, cool och framåt med det lilla stöd hon får av sällskap så tänkte jag fortsätta ha med någon ett bra tag till.

Sen måste jag bara säga att jag är så imponerad av hennes psyke. Hon fick vila i fem dagar eftersom jag upplevde att hon var lite trött i bakknäna. Longerade några varv, hoppade upp och red utan problem samtidigt som de hade hoppträning på banan bredvid. Hon tittade knappt på dem.❤️
 
Ester har börjat förstå det här med hoppning. Hon känns så himla glad och positiv till allt jag ber henne om:love:.
Tittar inte på något men verkar ändå vara försiktig. Har så smått börjat kika på lite pay and jumps och tävlingar. Målet är att hon ska vara färdig för att gå Champion of the youngsters i slutet på augusti:)

Här är några små klipp från hennes 4e uppsuttna hoppning någonsin:love::love::love:

Vi kollade på den tävlingen också men jag hade visst bokat Spanienresa med kompisarna den helgen. :o:banana:
 
Du kan inte kasta upp nån annan @Nepenthe? Det bästa beridaren gjort för mig är att hon lärt Frans framåt i alla lägen. Förra veckan skrittade jag av ute och trots att vi gick igenom en gård med massa skit så känner jag inte att han tänker vända utan alltid framåt. Det är väldigt mycket lättare att parera

Jag ska prova med luva tänkte jag, nån tipsa om.
Sen ska jag rida en längre tur och komma bort så jag kan galoppera ordentligt o se om det är extra energi.
Märker ju hur jäkla mycket starkare hon är nu. Hon har nog växt 5 cm på höjden/längden och musklat sig rejält så då utmanas jag mer också :)
 
Är det när du rider ut? Rider du själv eller med sällskap?

Jag rider inte ut ensam på Platina ännu. Hon går ofta först stora delar av ritten och har ett otroligt sug framåt hela tiden. Men rätt som det är kan det vara något som hon blir fundersam över. Igår var det en skäck i en hage tex..tydligen väldigt onaturligt och ett ställe i skogen där hon inte trodde att man kunde gå. Då räcker det med att sällskapet går före och hon hänger på direkt utan att det behöver bli någon konflikt. Sen har jag tur eftersom hon är väldigt otittig för det mesta. Vi rider igenom en gård med hur mycket grejer som helst. Bryr sig ingenting, förbi en gård med vattendamm, fontän, get,minigris etc i inhängnaden utmed vägen. Hon bryr sig ingenting om det.
Eftersom hon är så trygg, cool och framåt med det lilla stöd hon får av sällskap så tänkte jag fortsätta ha med någon ett bra tag till.

Sen måste jag bara säga att jag är så imponerad av hennes psyke. Hon fick vila i fem dagar eftersom jag upplevde att hon var lite trött i bakknäna. Longerade några varv, hoppade upp och red utan problem samtidigt som de hade hoppträning på banan bredvid. Hon tittade knappt på dem.❤️

Rider oftast ut ensam :) och vi har ju gjort det hela förra året utan problem och i vintras efter hon stått 6 månader på box och då galopperade vi fram.

Jag vet inte vad det är nu för hormonmonster hon blivit. Eller så vill hon röra sig mer, har överskotts energi.. svårt att veta :)
 
En lite rolig anekdot är att jag ridit i paddock för 3 veckor sen och innan dess var i augusti förra året före hennes benbrott :D
 
Överskottsenergi, de var problemet

Red ut igår och galopperade på friskt, tänkte att nu ska hon fan fram i galoppen och jag kunde hålla henne mellan skänkel o hand bara jag RIDER! En väldigt rolig ridtur med nöjd matte och häst :)

34859907_10155504425186099_3165963467832164352_n.jpg

34963228_10155504425361099_1899601474527166464_n.jpg

svett!
 
Överskottsenergi, de var problemet

Red ut igår och galopperade på friskt, tänkte att nu ska hon fan fram i galoppen och jag kunde hålla henne mellan skänkel o hand bara jag RIDER! En väldigt rolig ridtur med nöjd matte och häst :)



svett!

Härligt att det gick så bra att rida ut! :)
Jag tycker oftast att det är lättare att rida med lite fart på hästar som inte riktigt vill gå fram själva i skogen, eller hästar som är tittiga. Med lite fart hinner dom liksom inte fundera så mycket på att stanna/vända eller leta efter otäcka grejer längs vägkanterna.
 
Härligt att det gick så bra att rida ut! :)
Jag tycker oftast att det är lättare att rida med lite fart på hästar som inte riktigt vill gå fram själva i skogen, eller hästar som är tittiga. Med lite fart hinner dom liksom inte fundera så mycket på att stanna/vända eller leta efter otäcka grejer längs vägkanterna.

Jag har fegat lite för jg är rädd att åka av, just dessa sidohopp och tvärstop för att sedan springa vidare gör att jag hänger löst :angel:
Sen att hon sprakar bakut och bockar i galoppen har jag lättare för att parera

Men det var skönt att vi löste det! Jag hade en bra dag så då var det bara att ge sig ut :)
 
Härligt att det gick så bra att rida ut! :)
Jag tycker oftast att det är lättare att rida med lite fart på hästar som inte riktigt vill gå fram själva i skogen, eller hästar som är tittiga. Med lite fart hinner dom liksom inte fundera så mycket på att stanna/vända eller leta efter otäcka grejer längs vägkanterna.

Fick det där tipset när jag köpte Frans mamma, ex galoppör. Fick även tipset att de inte orkar bocka i uppförsbackar. Satan i gatan vad jag flög första året. och fick hjärnskakning. De måste vara framför skänkeln och hellre framåt än åt sidan men att man inte åker av är en sanning med modifikation ;)
 
Fick det där tipset när jag köpte Frans mamma, ex galoppör. Fick även tipset att de inte orkar bocka i uppförsbackar. Satan i gatan vad jag flög första året. och fick hjärnskakning. De måste vara framför skänkeln och hellre framåt än åt sidan men att man inte åker av är en sanning med modifikation ;)

Min bockar och sparkar bakut i rejäla uppförsbackar... red långt just för att hitta en men resulterade i att hon slog rakt upp, kontrade med en bockning och jag tappade stigbyglarna O_o
 
Min bockar och sparkar bakut i rejäla uppförsbackar... red långt just för att hitta en men resulterade i att hon slog rakt upp, kontrade med en bockning och jag tappade stigbyglarna O_o

Har du halsring på henne när du rider ut? Ett vanligt kraftigare grimskaft knutet runt halsen stabiliserar rätt rejält :)
 
Det är en bra ide! Brukar ta tag i manen

Det ger oerhört bättre stabilitet med en halsrem där du kan greppa lägre/precis varsom för balans. Dessutom brukar själva trycket som blir på bogen/halsen när man ev måste greppa tag, inverka bromsande på hästen.

Jag har alltid haft det på unghästar ute, samt de som ev kunnat vara lite bockiga osv.

Ett grimskaft av kraftigare slag är bra, dvs inget sladdrigt/ för mjukt utan det ska ha lite tyngd.

Prova absolut om du inte gjort det 👍
 
Det ger oerhört bättre stabilitet med en halsrem där du kan greppa lägre/precis varsom för balans. Dessutom brukar själva trycket som blir på bogen/halsen när man ev måste greppa tag, inverka bromsande på hästen.

Jag har alltid haft det på unghästar ute, samt de som ev kunnat vara lite bockiga osv.

Ett grimskaft av kraftigare slag är bra, dvs inget sladdrigt/ för mjukt utan det ska ha lite tyngd.

Prova absolut om du inte gjort det 👍

Jag hade det igår och det var jättebra :) sen märker jag att desto mer hon får trava/galoppera desto mindre håller hon på..
Trodde inte hon hade så mycket energi men de har hon visst :D

Igår galopperade vi flera gånger och hon slog bara bakut en gång
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 730
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 287
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 361
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 342
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp