Födda 2013 del 4

Nej jag har inte möjlighet att hålla avelssto/föl själv så hon har varit hos fodervärd. Första avkomman lever tyvärr inte längre men den senaste såldes till typ mina trakter så jag ska åka och titta på henne nån gång här i sommar tänkte jag (inte sett henne sen hon var föl). Lite lustig historia kring den förresten, den såldes i våras av uppfödaren till en duktig ung ryttare som stod uppstallad hos en tjej som ägt mitt stos syster (samma mamma). Hästen råkade ut för en allvarlig olycka strax efter köpet och stallägaren tog över hästen och försöker rehaba den tillbaka. Så mitt stos avkomma har hamnat hos en som ägt mammans syster, lite kul :)
Inga cystor eller sånt. Det enda som vi klurat ut är att hon har/har haft inkapslade e-colibakterier i gamla mugg/rasp-ärr på bakbenen och dessa bakterier är gramnegativa. Gramnegativa bakterier kan orsaka kastningar i sent skede... Muggen fick hon på stället där senaste fölet föddes så det var inte ett problem/fanns inte innan. Hon är behandlad för detta så vi hoppas att man fått bukt med det.
Ah ok, nä man "måste" nästan ha egen gård/stall om man föder upp hästar, har bekanta som står inhyrda i kollektivstall och det verkar lite bökigt, alla i stallet behöver lite "rätta in sig" efter stoet som är dräktigt/går med föl, alternativ lösning är fodervärd eller hyra in sig på helpensionat (dyrt) med inriktning avel. Har du fött upp den senaste avkomman (den som skadade sig)? Kul att den finns i trakten kring dig - alltid kul att följa "sina" hästar. När Dorris halvbror gick i Falsterbo så var jag och kollade på honom något år trots att det inte var jag som fött upp halvbroren :D
 
Ah ok, nä man "måste" nästan ha egen gård/stall om man föder upp hästar, har bekanta som står inhyrda i kollektivstall och det verkar lite bökigt, alla i stallet behöver lite "rätta in sig" efter stoet som är dräktigt/går med föl, alternativ lösning är fodervärd eller hyra in sig på helpensionat (dyrt) med inriktning avel. Har du fött upp den senaste avkomman (den som skadade sig)? Kul att den finns i trakten kring dig - alltid kul att följa "sina" hästar. När Dorris halvbror gick i Falsterbo så var jag och kollade på honom något år trots att det inte var jag som fött upp halvbroren :D

Nä jag har inte fött upp någon, äger bara stoet :) Nu går hon på ett stuteri och jag är så himla nöjd med hur hon har det, jag vill bara att hon ska få föl så att uppfödaren som har henne ska "få ut något" av att ta hand om henne och jag vill ju som sagt ha en efter henne.
Hon är bästa unghästuppfostraren i alla fall och är moraliskt stöd för småttingarna i typ allt ;)
 
Nä jag har inte fött upp någon, äger bara stoet :) Nu går hon på ett stuteri och jag är så himla nöjd med hur hon har det, jag vill bara att hon ska få föl så att uppfödaren som har henne ska "få ut något" av att ta hand om henne och jag vill ju som sagt ha en efter henne.
Hon är bästa unghästuppfostraren i alla fall och är moraliskt stöd för småttingarna i typ allt ;)
Kommer du och uppfödaren äga avkomman gemensamt?
Vi har flera unga hästar och vi funderar en del över hur samarbete med ryttare ska utformas (tex ryttare äger andel i hästen). Jag rider själv och tävlar lite men jag är ingen ryttare som dönar in på en unghäst på Falsterbo-banan 😉 kanske för 20 år sen men inte idag 😲
Jag startar upp unghästen med sadeltämja och sitta upp men sen lämnar jag över proffsen 😁

Vi har också en unghästuppfostrare här, Gunnar, som håller ordning på unghingstarna 😆
 
Kommer du och uppfödaren äga avkomman gemensamt?
Vi har flera unga hästar och vi funderar en del över hur samarbete med ryttare ska utformas (tex ryttare äger andel i hästen). Jag rider själv och tävlar lite men jag är ingen ryttare som dönar in på en unghäst på Falsterbo-banan 😉 kanske för 20 år sen men inte idag 😲
Jag startar upp unghästen med sadeltämja och sitta upp men sen lämnar jag över proffsen 😁

Vi har också en unghästuppfostrare här, Gunnar, som håller ordning på unghingstarna 😆

Nej det är uppfödaren som får äga avkommorna. Jag tänkte köpa mig en av dem - om det bara kunde bli någon :p

Det där är en intressant fråga som jag tycker man ser dyka upp lite här och där, hur uppfödare ska få ryttare till unghästarna. För det är ju bannemig inte "bara" att sätta ett gäng i utbildning, inridning visst - men resten då? kostar ju hur mycket som helst...
Samtidigt behövs bra ryttare för att både sätta bra grund och utbilda vidare....
 
Nej det är uppfödaren som får äga avkommorna. Jag tänkte köpa mig en av dem - om det bara kunde bli någon :p

Det där är en intressant fråga som jag tycker man ser dyka upp lite här och där, hur uppfödare ska få ryttare till unghästarna. För det är ju bannemig inte "bara" att sätta ett gäng i utbildning, inridning visst - men resten då? kostar ju hur mycket som helst...
Samtidigt behövs bra ryttare för att både sätta bra grund och utbilda vidare....
Ambitiösa amatörer (inklusive mig själv 😆) har vi gett upp, det blir inte bra (har inte fungerat bra för oss)
Nu betalar vi proffsen, det kostar men ger bra resultat. Problemet är att antalet hästar som kan utbildas av proffs är begränsat pga ekonomiska skäl 🙁
 
@Hunter
Åh, fina Dorri :love: kul att höra från er! Och vilken fin unge hon har, även om jag håller med om att de blåa ögonen ser lite läbbiga ut. ;)

Hon skulle gärna få ge lite självständighet till Iska, hon är helt omöjlig med att bli lämnad ensam i box eller transport. För mig som är ensam i mitt hästeri och inte har någon annan häst jag kan ha som sällskap till henne är det... något av ett problem... :(
 
@Hunter
Åh, fina Dorri :love: kul att höra från er! Och vilken fin unge hon har, även om jag håller med om att de blåa ögonen ser lite läbbiga ut. ;)

Hon skulle gärna få ge lite självständighet till Iska, hon är helt omöjlig med att bli lämnad ensam i box eller transport. För mig som är ensam i mitt hästeri och inte har någon annan häst jag kan ha som sällskap till henne är det... något av ett problem... :(
Ögonen var ganska normala när Aida föddes sen blev de blåare och blåare 😛
Aida är nästan lika självständig som Dorri, idag följde Aida med mormor och morbror Ben in i stallet ( Benyamin ska förberedas för fölselekteringen) 😂 mamma Dorri kvar i hagen
 
Liten tråkig uppdatering men tänkte jag gör den ändå. Red blev igångsatt efter behandling i rygg, hovled och kiro. Superfin i rygg numera! Tyvärr visade han liten hälta på höger fram igen efter ett tag så han fick vila ut på bete efter att jag och vet pratat hur vi skulle göra. Vi tyckte det var bättre för stisshästen att strosa lungt på betet än att åka in "akut", ev behandla och sjukhaga. Så han vilar tills besök i augusti, jag har raggat upp högt utbildad hovis för ev.sjukbeslag om det blir påföljden. Tråkig timing med tanke på att vi skulle komma igång på våra första pay&jumps/cross men vi stressar ingenting :) Jag har passat på att stoppa om sadel, fodra upp honom med riskli och massera istället. Blir han konvalescent längre borde jag operera min egna axel/nyckelbenet som vuxit ihop snett efter ridolyckan i januari och stör nacken. Men man prioriterar sig själv sist :angel:
 
Hittade gamla bilder på Dorri som föl/unghäst, tycker det syns igenom bilderna vilken rackarunge hon var :rage:

33857
 
Det minns jag, kul att höra hur det gått för er.

Frans har fått vila lite mer än tänkt, varit lite knöligt att få ihop livet med nyfödd bebis i 30 gradig värme. Men men, han är frisk och pigg och inte avställd iaf.
När jag behövde resa bort (tex i jobbet) så passade min mamma gården, när hon skulle mocka lösrifen i stohagen tog hon med sig en lång pinne för att freda sig från Dorri :angel:
Jag är aldrig orolig att hon skulle skada någon "på riktigt" det är mer tomma tunnor skramlar mest...hon har dock nypt ett par hovslagare ordentligt :o

Frågade häromdagen på seminstationen om de kom ihåg Dorri, "oh ja henne glömmer man aldrig bort hon gick på bakbenen mot oss och hota" ...när hon var 4 veckor..
 
Min snälla far har åkt ner från huvudstaden bara för att hjälpa mig miljöträna Iska när det kommer till att åka buss :love:
Vi har åkt till stora stallet, kanske 1 km bort bara. Bara för att träna på lasta, åka, lasta av, rida, lasta, åka, lasta av, se vi är hemma och du lever fortfarande. :grin:

Imorgon ska vi på vår första pay&jump :bump: Småhinder såklart, bara för miljöträningen. Men jag är pepp ändå! :love:
Hoppas hon går att lasta imorgon. :p

Kort filmsnutt på lite galopp från idag på bortaplan:

Piloten har inte behövt se sig själv på film på evigheter, och har inte ens reflekterat över att reflexen är kvar på hjälmen sen i vintras... :cautious::D
 
15 min att lasta dit, 1 timme att lasta hem. Men i övrigt har hon verkligen varit en stjärna. :love:
Lugn och fin att hantera på främmande plats, hanterade framhoppningen bra, och hoppade snällt allt jag styrde på även på banan. Långsidan med "läktaren" (där allt folk och sekretariat etc var) tyckte hon var superläskigt men vi löste det ändå efter lite tvekan.

Om hon blir lite mindre åsna kring att vara ute och åka (hon vill inte lämnas ensam i transporten) och får lite rutin och mer träning kommer jag ha en superhäst. :love::love:

Käre far trodde att han filmade ritterna, men det blev en stillbild i starten och en stillbild i slutet på varje ritt istället tyvärr... :p
 
Min snälla far har åkt ner från huvudstaden bara för att hjälpa mig miljöträna Iska när det kommer till att åka buss :love:
Vi har åkt till stora stallet, kanske 1 km bort bara. Bara för att träna på lasta, åka, lasta av, rida, lasta, åka, lasta av, se vi är hemma och du lever fortfarande. :grin:

Imorgon ska vi på vår första pay&jump :bump: Småhinder såklart, bara för miljöträningen. Men jag är pepp ändå! :love:
Hoppas hon går att lasta imorgon. :p

Kort filmsnutt på lite galopp från idag på bortaplan:

Piloten har inte behövt se sig själv på film på evigheter, och har inte ens reflekterat över att reflexen är kvar på hjälmen sen i vintras... :cautious::D

Ser jättefin ut! Härlig galopp :)
 
@Mistimed , @Pontevecchio och andra i tråden - har ni varit ute och tävlat med era hästar?

Dorri har "bara" hunnit med en P&J och en "riktig" tävling - men så är hon också betäckt 4 (!) gånger, första gången med Heartbeat, andra London, tredje Camaro M och nu i år då med All Star 5 :nailbiting:
Jag skulle gärna ta ut henne i sporten men samtidigt vill jag också ha henne i avel :confused::angel: eftersom hennes mamma fick sitt förmodligen sista föl i år. Dorri är helt min typ av häst; kvick, lätt, het och full med åsikter :D

Nu är hon kollad på dygn 50 och fortfarande dräktig :heart och hennes unge Aida är helt underbar - lika egensinnig, kaxig, dryg, vild och vacker som Dorri själv
 
@Hunter jag har en beridare till Frasse men de tävlar. Sista inför sommaren var felfri 1.10.
Finns filmer lite längre bak i tråden.
Frans är inte helt olik Dorri så jag kommer inte hopptävla honom närmsta 100 åren. Får se om han blir min dressyrhäst sen :)

Planen nu är P&J 24e och sen tävlingar 5-7 sept på Sundbyholm.
 
@Hunter

Vi var på vår förta P&J förra helgen. :D
Hon har ju varit skadad och grejer men jag hoppas komma igång ut med henne på riktigt nästa säsong. Vill gärna rida någon mer P&J i år också. Hon är rätt trevlig i dressyren också, så får väl se om vi gör något sånt också... :p
Veterinären tror hon har någon form av patellaupphakningsproblem så någon avelsbox lär hon inte bli aktuell för.
 
@Hunter Men titta vad som kröp fram under stenen! :D Kul att se dig här igen...Så du har kvar Eveline? Hur gammal är hon nu? Och var i hela friden fick Aida sina blå ögon från?
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 776
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 297
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 363
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 343
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp