Födda 2014 del 3

@fickan vilken fin! :love: underbar färg! Och vad kul att hoppa lite.

Här fick det bli helvila pga graviditet sista tiden och nu har det varit fullt upp i snart två veckor med att bara mata lilla bebisen. :) Idag ska en tjej provrida som medryttare vilket jag hoppas på! Och denna vecka hoppas jag kunna börja smyga igång att vara i stallet igen. :)
Grattis till bebis! :love: Hur gick det med den potentiella medryttaren? Kommer "behöva" en medryttare i vinter jag med, är lite nervös inför hela processen...
 
Grattis till bebis! :love: Hur gick det med den potentiella medryttaren? Kommer "behöva" en medryttare i vinter jag med, är lite nervös inför hela processen...
Tack så mycket! :love: Det gick bra! Känner henne lite sen innan så vet att hon är pålitlig och bra, och hon var intresserad. Så gött! Nu hoppas jag kunna hinna med hästen även med bebis. :) Just nu blir det vila två veckor till och sen kör vi igång. Jag orkar fortfarande ingenting så hon leker vildhäst för det mesta. Lite för rund så det ska bli skönt att komma igång med motion igen. Jätteskönt att hon är inkörd så även om jag inte kan rida eller orkar tömköra kan jag med lite hjälp ändå träna. :)
 
Lizette blev uppklädd och fin när vi skulle visa henne och fölungen. Längtar så tills efter nyår då hon skall sättas igång! Jag har väntat i fyra år på att få sitta på henne :o

Mer färg - Kopia (2).jpg
 
Nu smyger vi igång här, hon är helt ren från hältan och jag börjar så sakteliga orka med lite aktivitet. :) I förrgår fick hon proffsmassage, så gött för henne. Lite öm vid sadelns bossor så fick rådet att byta sadel. Inte så lätt med den bomvidd hon kräver men blir väl att försöka hitta något lämpligt... Min har nog lite för spetsiga bossor, behöver riktigt runda/platta. Hej sadeldjungeln. :meh:

Målet nu är att damma av vagnen under veckan. :) Längtar efter att köra igen!
 
I förrgår fick hon proffsmassage, så gött för henne. Lite öm vid sadelns bossor så fick rådet att byta sadel. Inte så lätt med den bomvidd hon kräver men blir väl att försöka hitta något lämpligt... Min har nog lite för spetsiga bossor, behöver riktigt runda/platta. Hej sadeldjungeln. :meh:

Åh leta sadel är det drygaste :arghh: skönt att hon är bättre från hältan iaf :)
 
Vi är iväg på PRE-championat den här helgen. Idag var det utställning och hon knep högsta poäng i både exteriör och gångarter i sin klass!:love: Dom var bara två stycken förvisso men vi är väldigt nöjda med hennes poäng och hur hon skött sig. :) imorn är det ridprov och sen går dom om championatstitlarna.
 
IMG-20180902-WA0019.jpg

Trots lite kaotiska omständigheter (ny, icke spansktalande arrangör+ icke engelsktalande spansk domare bäddar liksom för missförstånd 😅) så skötte sig sorpresa ypperligt under ridprovet. Första gången vi rider program, ensam i pyntat ridhus. Vi har haft lite problem med att fatta högergalopp men den satt som ett smäck igår. Riktigt nöjd med galoppdelen. I skritt och trav var det lite tydligare att hon var spänd så där vet jag att vi kan förbättra oss. Men hon har skött sig så bra och hanterat första tävlingen med allt vad det innebär att åka på meeting exemplariskt. Film från ridprovet finns på min Instagram.
 
Kandi har haft ett långt sommarlov. Dock börjar det bli hög tid att sätta igång damen och idag började vi lite försktigt med att pass tömkörning. Fröken skötte sig jättebra och visste vad hon skulle göra.

Hon har fått lite mer massa och börjar se mer färdig ut i kroppen. Är cirka 162 i mankhöjd, men jag hoppas hon växer någon cm till.

Tycker hon blivit så himla fin :love::love::love:


/Lizzie
 
Vi vill också vara med här!
Minneola e. Mentes - Dammen

Mognat sent plus har drabbats av lite oturliga skador och besvär (ögonskador + opererat bort lös benbit) tre somrar i rad; så blivit inriden i år. Kontuernueligt riden i ca 1-2 månader. Inhoppad så smått och börjar lära sig alla grunder sakta men säkert. På lördag blir hennes första lilla träning😃 Superkul tycker jag, min första unghäst och så himla kul att få göra allt från grunden själv! Köpte henne som nybliven tvååring :-)
 

Bifogade filer

  • 71BF481E-5809-463C-BD12-FA6C514DDBE9.jpeg
    71BF481E-5809-463C-BD12-FA6C514DDBE9.jpeg
    203,6 KB · Visningar: 19
Vi har tömkört för första gången! Eller tömkört och tömkört, jag ledde och min stallägare/kompis gick efter med linor som satt fast i grimman. Vi tänkte bara gå lite på sidan med ganska korta linor för att inte skrämma honom, men han var så totalt stencool så vi längde linorna vartefter tills hon kunde gå rakt bakom honom med linorna omväxlande mot hans bakben och över rumpan. Knappt en reaktion från hästen. Duktig kille! :love:

Detta gjorde vi dessutom i mörkret med hästar rejsandes i hagen bredvid ridbanan, barn som plötsligt hoppade upp och började knacka (läs: vilt banka) på fönstret inifrån huset bredvid ridbanan, äpplen som dunsade ner från äppelträdet bredvid ridbanan samt diverse trafik (traktor med skramlande släp, en epatraktor som small högt var femte sekund och ett hästsläp) som körde förbi. Snacka om miljöträning!

Fick stå inne en natt också, han går ju vanligtvis på lösdrift. När han fick komma ut morgonen efter blev han så glad att han behövde brottas lite med pappsen sin. :D

Trots lite kaotiska omständigheter (ny, icke spansktalande arrangör+ icke engelsktalande spansk domare bäddar liksom för missförstånd 😅) så skötte sig sorpresa ypperligt under ridprovet. Första gången vi rider program, ensam i pyntat ridhus. Vi har haft lite problem med att fatta högergalopp men den satt som ett smäck igår. Riktigt nöjd med galoppdelen. I skritt och trav var det lite tydligare att hon var spänd så där vet jag att vi kan förbättra oss. Men hon har skött sig så bra och hanterat första tävlingen med allt vad det innebär att åka på meeting exemplariskt. Film från ridprovet finns på min Instagram.
Lite sen på bollen här här, men vilken kul läsning och vilken supertrevlig häst! :love:
 
Som massören antydde reagerade hon på sadeln nu, har faktiskt aldrig varit med om att en felsittande sadel gett en sådan reaktion efter bara en ridtur när hon gått med den så mycket innan utan problem. Så nu har vi skaffat en bomlös Star Trekk och ska testa det istället! Verkar ligga bra men vi får väl se, är bara provriden en kort stund.

Har också ordnat tränare för mig och medryttarna så det blir en spännande höst! Ser verkligen fram emot att se henne utvecklas och det känns så kul att ha hjälp, riktigt bra stämning i stallet som är peppande och utvecklande. :)
 
Min 4 åring är i växtfas. Förhoppningvis blir den inte större, bara breddar sig för den är redan sjukt stor. :o
 
Min lilla bebis (som inte är så liten längre:nailbiting:) har varit iväg på öppen bana för första gången och nu är vi anmälda till blåbärshoppning i november. Känner mig som en sentimental mamma, hon växer upp så fort :arghh: Men givetvis extremt kul att det går framåt! Skogen har vi också testat på, den var skojig :p
 
Jag har fortfarande inte kommit upp på ryggen på min. Jag är fortfarande för tung, men nu börjar hon biffa till sig så jag hyser hopp, även om jag inte tappar så mycket mer vikt.

Kandi fick ett låååångt sommarlov och sedan när jag lagom skulle sätta igång henne blev jag sjuk. Åkte på bältros - det var inte kul... :eek:

Nu är vi på gång i alla fall. Longerat några gånger och fredags blev det ett pass tömkörning. Framåtbjudningen är det inte värst med, just nu är hon extremt "unghästseg" :D.


/Lizzie
 
Sorpresa har haft välförtjänt vila efter championatet. Ägaren har ridit igång henne i skogen och nu när jag är hemma från strömsholm ett par dagar har jag passat på att rida lite. Det är verkligen en häst med idéer för sig. Hon vill väldigt gärna ta följe med vilt och har alltid visat stort missnöje över att inte få hälsa på rådjur och älg som vi mött på ute men lördagens ridtur tog nog priset. Två ekorrar(!!) som kom skuttandes ut ur skogen fångade hennes uppmärksamhet så med spetsade öron vände hon helt om och satte av i full galopp efter dom. Var tvungen att styra in i ett träd för att få stopp. :laugh::banghead: Men det är ju tacksamt med en häst som inte är rädd för vilt :angel: När ägaren hade varit ute med henne igår så hade dom fått två lösa pudlar efter sig, hon var sådär nöjd, Sorpresa tyckte det var skitkul :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Trixtråden
  • Akvarietråden IV
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp