Födda 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Film från terrängträningen, hon var pigg och glad och blev ett par små extraskutt efter hinderna i början :angel: . Sedan tyckte hon nerhoppet var lite läskigt den här gången så där fick vi lägga lite extra tid. Var ju ändå över 3 månader sedan sist vi var på terrängbanan så vi repeterade ganska mycket och hoppade småhinder, men en del nytt som banken, både vanlig och irländska och att hoppa ner i skogen.


Idag har jag varit på Hööks och köpt på mig lite bett att prova, bl.a. det bettet @Fiorano provade för någon vecka sedan, tror jag ska börja med det eftersom det är mest likt det raka hon har nu.
 
Film från terrängträningen, hon var pigg och glad och blev ett par små extraskutt efter hinderna i början :angel: . Sedan tyckte hon nerhoppet var lite läskigt den här gången så där fick vi lägga lite extra tid. Var ju ändå över 3 månader sedan sist vi var på terrängbanan så vi repeterade ganska mycket och hoppade småhinder, men en del nytt som banken, både vanlig och irländska och att hoppa ner i skogen.


Idag har jag varit på Hööks och köpt på mig lite bett att prova, bl.a. det bettet @Fiorano provade för någon vecka sedan, tror jag ska börja med det eftersom det är mest likt det raka hon har nu.
Så himla duktig! Ser roligt ut :D
 
@Gabby_Ossi Det ser så himla trevligt ut när du rider!! Det där bettet har verkligen hjälpt Elli med kontakten. Nu har jag bara ridit ut med det och så rider jag på det delade sprengerbettet på banan.
 
Idag tog vi oss iväg och red på nytt ställe! Elli har uppfört sig helt exemplariskt 🥰. Lite spänd precis när vi kom fram, gick några minuter med henne och sen stod hon som ett ljus när jag sadlade. Kanonfin i ridningen och är så himla nöjd och glad över henne😍!

 
Idag har vi haft tävlingsdebut, och han skötte sig över all förväntan! Lite soppatorsk så travlängningarna blev inte så bra som de kan vara.

men vi fick ihop 66% och en tredjeplats! Kan inte fatta att han är så stor att vi faktiskt kan tävla! Han var ju pytteliten bebis alldeles nyss...

 
Red ett kort pass i ridhuset i gårkväll och det är så bra att ha speglar! Vi kunde minsann galoppera bra på ett spår även om det var rätt jobbigt enligt Ells😁. Nu kommer hon få två lite lugnare veckor med skogsturer. Tycker att hon verkligen förtjänar det och lika bra att passa på nu när vädret fortfarande är riktigt fint.
IMG_20200823_202932_256.jpg
 
@Gabby_Ossi Det ser så himla trevligt ut när du rider!! Det där bettet har verkligen hjälpt Elli med kontakten. Nu har jag bara ridit ut med det och så rider jag på det delade sprengerbettet på banan.

Tack!

Jag provade det när jag red dressyr på fältet, nu har jag ju ett helt oledat med fasta ringar sedan innan så det här bli ju snäppet rörligare. Kändes nog lite mjukare, men utan att släppa stödet, så ganska lovande! Men ringarna var lite onödigt stora, fick korta till innersta på cob-tränset :angel:. Vet du om det är godkänt att tävla på? Jag tycker att det borde gå under "Barrel joint" på bett-bilagan?

Stod och velade på Sprengerbetten men var för snål, köpte ett vanligt tredelat eggbett. Finns ganska mycket olika Sprenger och Fager i stallet så tänker att får jag ingen bra känsla på de billiga heller så provar jag dem och ser om det blir någon skillnad innan jag köper egna.
 
Idag tog vi oss iväg och red på nytt ställe! Elli har uppfört sig helt exemplariskt 🥰. Lite spänd precis när vi kom fram, gick några minuter med henne och sen stod hon som ett ljus när jag sadlade. Kanonfin i ridningen och är så himla nöjd och glad över henne😍!


Jättestor skillnad från när du fick hem henne! Fint!
 
Tack!

Jag provade det när jag red dressyr på fältet, nu har jag ju ett helt oledat med fasta ringar sedan innan så det här bli ju snäppet rörligare. Kändes nog lite mjukare, men utan att släppa stödet, så ganska lovande! Men ringarna var lite onödigt stora, fick korta till innersta på cob-tränset :angel:. Vet du om det är godkänt att tävla på? Jag tycker att det borde gå under "Barrel joint" på bett-bilagan?

Stod och velade på Sprengerbetten men var för snål, köpte ett vanligt tredelat eggbett. Finns ganska mycket olika Sprenger och Fager i stallet så tänker att får jag ingen bra känsla på de billiga heller så provar jag dem och ser om det blir någon skillnad innan jag köper egna.
Bettet är godkänt för tävling! Tävlade på det i helgen med en elevs häst😃.
 
Har försökt hitta någonstans i närheten att provrida med dressyrstaket men tyvärr inte lyckats komma till någonstans. Noella startar första dressyrtävlingen på söndag och jag börjar bli lite små nervös!😉 Hade varit skönt att ridit på dressyrbana innan.
Men jag hittade vita papperskorgar på IKEA som jag köpte en hög av och ställde ut på ridbanan och vita brädor emellan, blev faktiskt rätt likt. Noella brydde sig inte det minsta!😂 Bara matte som nojjar!

Red nere på grannens ridbana där det finns rätt mycket att titta på, känns som bra träning just nu!😉
IMG_20200825_202034_758.jpg
 
Det är så kul att läsa om allas tävlingsdebuter och framsteg :love: !
Själva har vi inget flow alls nu och jag blir lite frustrerad och nedslagen. Tycker han bara blir på bogarna/framtung och mina singnaler inte går fram..
Slår ifrån i övergångar och galoppfattningarna är sisådär.
Så tappar självförtroende och blir irriterad på mig själv mest.
Men igår brydde jag mig inte utan "fulred" eller red väldigt kravlöst och hoppade och det gjorde han fantastiskt:heart!

Men lite kluven till hur jag ska göra.
Vila honom någon vecka eller två först?
Be hemmatränaren som är unghästutbildare rida lite vilket kan göras i kombo med att jag tränar för hen?
Börja hoppträna och mest rida i skogen?
Eller inse att vi är ickekompatibla och han behöver en ryttare som kan rida honom mer ändamålsenligt?

Han är ju byggd som en dragster med tunn pinnig hals det lilla livet..
Sen är han fantastiskt snäll.
Lastar sig själv och går att rida ut på överallt mm.
Grubblerier:D..
 
Det är så kul att läsa om allas tävlingsdebuter och framsteg :love: !
Själva har vi inget flow alls nu och jag blir lite frustrerad och nedslagen. Tycker han bara blir på bogarna/framtung och mina singnaler inte går fram..
Slår ifrån i övergångar och galoppfattningarna är sisådär.
Så tappar självförtroende och blir irriterad på mig själv mest.
Men igår brydde jag mig inte utan "fulred" eller red väldigt kravlöst och hoppade och det gjorde han fantastiskt:heart!

Men lite kluven till hur jag ska göra.
Vila honom någon vecka eller två först?
Be hemmatränaren som är unghästutbildare rida lite vilket kan göras i kombo med att jag tränar för hen?
Börja hoppträna och mest rida i skogen?
Eller inse att vi är ickekompatibla och han behöver en ryttare som kan rida honom mer ändamålsenligt?

Han är ju byggd som en dragster med tunn pinnig hals det lilla livet..
Sen är han fantastiskt snäll.
Lastar sig själv och går att rida ut på överallt mm.
Grubblerier:D..
De är ju inte så gamla ändå. Fortfarande bebishästar. Jag tycker inte alls det är konstigt att det är svårt med fattningar eller att de tappar i övergångar. Vi ”vanliga dödliga” är ju inte proffs så våra hästar utbildas lite mer långsamt, bättre att det får ta tid än att man forcerar. Nu ligger ju min häst väldigt mkt efter men hon kan inte fatta galopp på hjälpen än och har definitivt varken balans eller styrka att hålla ihop genom övergångar.

Vet inte hur du ska göra men jag tycker aldrig det är fel att backa bandet. Lite vila, lite lättsam skogsridning och sen backa i utbildningsskalan så att man jobbar med grunderna när det blir strul 😊
 
Jag fick feeling och longerade Nelly igår. Hon var väldigt pigg och lekte rodeohäst :laugh:
Tror att jag börjar sätta igång lite lugnt nu, eftersom hon var så pigg kör jag nog någon vecka med promenader + longering/tömkörning tills hon sansat sig lite.
Det är fortfarande rätt krångligt i stallet på grund av kvarkan då vi inte tar in hästarna alls i stallet. Men det är nyttig träning, göra iordning och fixa på stallplan eller utanför hagen. Bra förberedelse till tex tävling när man ska göra iordning utanför transport :)

Vi har haft tur och inte fått några fler sjuka hästar. Den enda hästen som varit sjuk är nu symptomfri också, sålänge vi inte får fler fall borde livet kunna återgå lite mer till det normala om några veckor.. Längtar framförallt tills hästarna kan få börja sova inne!
 
Det är så kul att läsa om allas tävlingsdebuter och framsteg :love: !
Själva har vi inget flow alls nu och jag blir lite frustrerad och nedslagen. Tycker han bara blir på bogarna/framtung och mina singnaler inte går fram..
Slår ifrån i övergångar och galoppfattningarna är sisådär.
Så tappar självförtroende och blir irriterad på mig själv mest.
Men igår brydde jag mig inte utan "fulred" eller red väldigt kravlöst och hoppade och det gjorde han fantastiskt:heart!

Men lite kluven till hur jag ska göra.
Vila honom någon vecka eller två först?
Be hemmatränaren som är unghästutbildare rida lite vilket kan göras i kombo med att jag tränar för hen?
Börja hoppträna och mest rida i skogen?
Eller inse att vi är ickekompatibla och han behöver en ryttare som kan rida honom mer ändamålsenligt?

Han är ju byggd som en dragster med tunn pinnig hals det lilla livet..
Sen är han fantastiskt snäll.
Lastar sig själv och går att rida ut på överallt mm.
Grubblerier:D..

Får känslan att du kanske förväntar dig lite mycket av en fyraåring? Säger precis som @MiniLi att de är fortfarande bebishästar. Det blir livsfarligt att jämföra sig med proffsen som lägger ut instafilmer med treåringar uppridna i vansinnig form och som fladdrar med benen. Ha i åtanke att det inte sällan är rätt tråkiga träningsmetoder.

Hur länge har din häst varit igång? Låter som det kanske är dags för vila? Eller bara backa bandet, tänk första stegen av utbildningsskalan; takt, kontakt, lösgjordhet. Först känner du bara in takten i traven och rytmen i skritt och galopp. Hitta jämnheten och rid halsen rak mellan bogarna för jämn kontakt med munnen. När det sitter brukar lättheten trilla dit😃.
 
@polly p Är ju väldigt svårt att jämföra olika hästar, en del har väldigt lätt för sig och andra tar lite längre tid.
Jag tycker inte man ska ha förstora krav på sin häst eller sig själv, är lätt att allt blir fel istället!😃
Noella fick ju tappsko för några veckor sedan och min hovslagare hade fullt upp så jag lät ju henne vila istället. Hon var en helt annan häst efter de 2-3 veckorna, ett helt annat tryck i traven. Så blev ju faktiskt väldigt bra med den vilan, trots att det var tråkigt när jag hade semester!😉
 
Tack för ni engagerar er :)!
Kan säkert vara så att det är på plats med mer vila och backa lite även om jag tycker vi tar det väldigt kravlöst och varierar med mycket of road ridning.
Men han känns som flera delar och har lite dåligt driv. Går ju ute än och är nog trött i både knopp och kropp. Lite tunn trots stödfodring med lite kraftfoder
men får väl öka och snart stalla in.
Ska rida idag men sen kanske ge honom en till två veckor vila.
Jag har inte bråttom och imponeras INTE av uppridna unghästar.Det är sorgligt ibland att se:(.
Det är andra saker jag önskar.fungerade annorlunda mellan mig och hästen oavsett.
Jag hade tex önskat att vi hade kännt oss redo att prestigelöst i öppen och rund form kunnat rulla igenom en typ lc men vi är mil från ens det. Detta tycker jag inte är höga krav på vad en fyraåing skulle klara men han/vi är inte fas och då är det som det är.
Han är gudasnäll och lättlastad och cool för det mesta och det är ju himla bra :heart
Men han får nog lite vila som sagt och så får vi se om vi kan hitta en unghästgrupp i hoppning eller något annat för att få kontinuitet sen i träning. Hade varit så kul även om tanken är dressyr så är hoppning så "bra" för kroppen och jag tror den nytta för vår kommunikation och samspel.
 
Tack för ni engagerar er :)!
Kan säkert vara så att det är på plats med mer vila och backa lite även om jag tycker vi tar det väldigt kravlöst och varierar med mycket of road ridning.
Men han känns som flera delar och har lite dåligt driv. Går ju ute än och är nog trött i både knopp och kropp. Lite tunn trots stödfodring med lite kraftfoder
men får väl öka och snart stalla in.
Ska rida idag men sen kanske ge honom en till två veckor vila.
Jag har inte bråttom och imponeras INTE av uppridna unghästar.Det är sorgligt ibland att se:(.
Det är andra saker jag önskar.fungerade annorlunda mellan mig och hästen oavsett.
Jag hade tex önskat att vi hade kännt oss redo att prestigelöst i öppen och rund form kunnat rulla igenom en typ lc men vi är mil från ens det. Detta tycker jag inte är höga krav på vad en fyraåing skulle klara men han/vi är inte fas och då är det som det är.
Han är gudasnäll och lättlastad och cool för det mesta och det är ju himla bra :heart
Men han får nog lite vila som sagt och så får vi se om vi kan hitta en unghästgrupp i hoppning eller något annat för att få kontinuitet sen i träning. Hade varit så kul även om tanken är dressyr så är hoppning så "bra" för kroppen och jag tror den nytta för vår kommunikation och samspel.
Vad som är höga krav får ju sättas i relation till hela ekipaget och ens förutsättningar. Att ta sig igenom en LC känns låååångt borta för egen del. Innan sommaren kunde jag inte ens lägga volt i galopp utan att det blev toksvårt för Nelly med efterföljande tvärnit😆
Av det jag har sett så ser han ju väldigt följsam och styrbar ut? Är det inte när du höjt kraven kring formen som det börjat strula?
 
Vad som är höga krav får ju sättas i relation till hela ekipaget och ens förutsättningar. Att ta sig igenom en LC känns låååångt borta för egen del. Innan sommaren kunde jag inte ens lägga volt i galopp utan att det blev toksvårt för Nelly med efterföljande tvärnit😆
Av det jag har sett så ser han ju väldigt följsam och styrbar ut? Är det inte när du höjt kraven kring formen som det börjat strula?
Joo..men där kan du ha en poäng.
Det är positivt med reflektioner av andra. :up:
Så jag kanske vill mer än vad vi är i nu.
Å sen beroende på vem jag ridir för hur kraven är.
Så kommee nog lyssna på och rida för den tränarensom som har unghästutbildning och jobbar mer metodiskt och väldigt välanpassat i förhållande till hästen.
 
Joo..men där kan du ha en poäng.
Det är positivt med reflektioner av andra. :up:
Så jag kanske vill mer än vad vi är i nu.
Å sen beroende på vem jag ridir för hur kraven är.
Så kommee nog lyssna på och rida för den tränarensom som har unghästutbildning och jobbar mer metodiskt och väldigt välanpassat i förhållande till hästen.
Det låter ju klokt!
Har dina olika tränare tänkt på olika sätt kring tex form och krav? Då är det ju svårt att veta, lätt att bli förvirrad!

Jag har ridit unghästar tidigare men inte haft någon egen som varit såhär ung. Har jättebra hjälp av en unghästvan kompis, det är ju verkligen inte bara att rida på som vanligt. Nelly tex har tyckt att det varit jättesvårt om jag råkat rama in henne för mycket bara genom att ha stöd på ytter samtidigt som jag svänger, det är så mkt småsaker som måste unghästanpassas för att de ska få chans att lära sig i sin egen takt 😊

Just kring ens förväntningar/krav, jag är superimponerad av alla fyraåringar i den här tråden som faktiskt verkar helt styrbara! Att kunna svänga och styra omkring på ett kontrollerat sätt i alla gångarter är definitivt mitt mål framåt😆👍
 
Tack för ni engagerar er :)!
Kan säkert vara så att det är på plats med mer vila och backa lite även om jag tycker vi tar det väldigt kravlöst och varierar med mycket of road ridning.
Men han känns som flera delar och har lite dåligt driv. Går ju ute än och är nog trött i både knopp och kropp. Lite tunn trots stödfodring med lite kraftfoder
men får väl öka och snart stalla in.
Ska rida idag men sen kanske ge honom en till två veckor vila.
Jag har inte bråttom och imponeras INTE av uppridna unghästar.Det är sorgligt ibland att se:(.
Det är andra saker jag önskar.fungerade annorlunda mellan mig och hästen oavsett.
Jag hade tex önskat att vi hade kännt oss redo att prestigelöst i öppen och rund form kunnat rulla igenom en typ lc men vi är mil från ens det. Detta tycker jag inte är höga krav på vad en fyraåing skulle klara men han/vi är inte fas och då är det som det är.
Han är gudasnäll och lättlastad och cool för det mesta och det är ju himla bra :heart
Men han får nog lite vila som sagt och så får vi se om vi kan hitta en unghästgrupp i hoppning eller något annat för att få kontinuitet sen i träning. Hade varit så kul även om tanken är dressyr så är hoppning så "bra" för kroppen och jag tror den nytta för vår kommunikation och samspel.

Jag tänkte skriva att jag aldrig varit ute och ridit program på tävling med en 4-åring, men med min -08 red jag faktiskt en LC och några fälttävlan.

Men egentligen tycker jag det känns lite överkurs med program och sitta ner i traven. Gillar bättre "allmänt intryck"-formatet som är lite mer förlåtande. Sen är ju konkurrensen från supertalangerna såklart större också 😅.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 845
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 476
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 314
Senast: Milosari
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 863
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp