Födda 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ikväll ska vi träna! Inte ridit sen i söndags🙈. Hade med henne som handhäst i onsdags och då blev det nytt sammanbrott för den där shetlandsponnyn. I torsdags skulle vi ridit ut med sällskapet backade ur och då var det så sent att jag blev less och tömkörde istället för att rida. Pigg som tusan var hon och väldigt duktig!

Har spanat på två tävlingar i höst, en LC och ett childrenprogram, och så blir det en träning för Bo Jenå! Så nu måste jag få tummen ur att börja miljöträna 😱
IMG_20200812_225502_173.jpg
 
Ikväll ska vi träna! Inte ridit sen i söndags🙈. Hade med henne som handhäst i onsdags och då blev det nytt sammanbrott för den där shetlandsponnyn. I torsdags skulle vi ridit ut med sällskapet backade ur och då var det så sent att jag blev less och tömkörde istället för att rida. Pigg som tusan var hon och väldigt duktig!

Har spanat på två tävlingar i höst, en LC och ett childrenprogram, och så blir det en träning för Bo Jenå! Så nu måste jag få tummen ur att börja miljöträna 😱Visa bifogad fil 55767
Alla vet ju att shetlandsponnyer egentligen är förklädda små hästätande monster!
Vi hade en liten förra hösten i stallet, Nelly höll på att dö varje gång hon såg den 😆
 
Alla vet ju att shetlandsponnyer egentligen är förklädda små hästätande monster!
Vi hade en liten förra hösten i stallet, Nelly höll på att dö varje gång hon såg den 😆
Det finns ju en anledning att min i övrigt väldigt stabila haflinger vände och skenade bort från två shettisar :laugh:
 
Ikväll ska vi träna! Inte ridit sen i söndags🙈. Hade med henne som handhäst i onsdags och då blev det nytt sammanbrott för den där shetlandsponnyn. I torsdags skulle vi ridit ut med sällskapet backade ur och då var det så sent att jag blev less och tömkörde istället för att rida. Pigg som tusan var hon och väldigt duktig!

Har spanat på två tävlingar i höst, en LC och ett childrenprogram, och så blir det en träning för Bo Jenå! Så nu måste jag få tummen ur att börja miljöträna 😱Visa bifogad fil 55767
Lite utanför tråden men vart har du hittat en tävling med LC?
 
Ikväll ska vi träna! Inte ridit sen i söndags🙈. Hade med henne som handhäst i onsdags och då blev det nytt sammanbrott för den där shetlandsponnyn. I torsdags skulle vi ridit ut med sällskapet backade ur och då var det så sent att jag blev less och tömkörde istället för att rida. Pigg som tusan var hon och väldigt duktig!

Har spanat på två tävlingar i höst, en LC och ett childrenprogram, och så blir det en träning för Bo Jenå! Så nu måste jag få tummen ur att börja miljöträna 😱Visa bifogad fil 55767

Är inte children typ LA-MsvC?
 
Spännande att börja tänka kring tävling. Det känns väldigt långt bort för vår del😆
Men jag har förhoppningar om hösten! Det här blir (förhoppningsvis) första säsongen som Nelly kan tränas fullt ut! Hon reds ju åldersadekvat vid inridning som 2,5 åring och sedan på vintern/tidig vår som 3-åring, sen blev hon ju skadad. Den här våren bestod till stora delar av igångsättning efter den långa skadeperioden.

Jag ska iaf börja rida lektion regelbundet för min kompis/hemmatränare. Eventuellt kan även hon börja rida Nelly lite så att jag får hjälp med utbildningen både från marken och uppsuttet. Har funderingar också på att åka lite mer glest till annan tränare men avvaktar tills vi har kommit igång bättre och framförallt fått ordning på istadigheten. Det var mycket mycket bättre nu innan vilan men jag räknar kallt med att det dyker upp igen ibland. Får bra hjälp med den biten på hemmaplan så ska jag lägga pengar på dyrare tränare vill jag kunna fokusera på ridningen 😊

Ska också ta tag i att introducera uppsutten hoppning. Har travat över bommar nu en gång så det är väl dags för nästa steg🤣
Även där har jag bra folk i stallet att ta hjälp av. Skönt!👍
 
Andra dagen gick ännu bättre! Tror vi red i 20 minuter. Hon var helt med mig från början! Började med att göra trav-skritt-travövergångar, sen galopperade vi och red svag båge längs långsidan för att få henne mer på ett spår. Kunde även enkelt styra in på volter i galoppen. Avslutade med lite tempoväxlingar i traven och hon var så fin😍! Tyvärr ingen filmare idag såklart.
 
Jag har bestämt mig för att inte åka till breeders. Visade honom på ridhästtest i helgen och det gick väl sådär. Han blir spänd och då blir han lite bromsig och börjar slå i sko. Så känns inte värt en resa på 100 mil (enkel väg) för att få kritik att han slår i sko...
 
Tror jag kommer åka dit. Även om det är saftig anmälningsavgift så bor ju hästen bara 30 min från Flyinge och gick bra på ridhästtestet, även om chansen att bli topp-10 nog är minimal :angel: . Kan ändå vara kul att se hur hon står sig mot topphästarna.

Vi är på väg igång lite mer ordentligt nu efter ganska långt bete med lite halv-vila, var på terrängträning igår, kommer film men med vårt lantis-bredband blir det nog inte förrän typ ikväll :laugh:. Hon går fortfarande ute dygnet runt men jag kommer nog flytta henne till jobbet och stalla in nästa vecka. Ska försöka prova om jag kan hitta något bett som ger bättre känsla, sen skulle jag egentligen vilja köpa ny sadel också...

Funderar på att kanske göra någon start innan också, finns ett par alternativ med 4-årsbedömning/program men de är egentligen på dagar jag jobbar så får höra om vi kan lösa det.
 
@Gabby_Ossi hade jag bott så nära hade jag åkt utan att tveka! Men för mig vill det till övernattning på både ner- och hemväg. Plus en svindyr uppstallning på plats...
 
Blir förresten inte riktigt klok på de olika 4-årsklasserna.

"Allmänt intryck Unga Hästar 4-år 2007" är det där man rider i grupp med uppläsare som på ridhästtest?

Det som ligger på ridsportförbundets hemsida heter "Dressyrprogram för fyraåriga hästar 2008" (länk inkluderad), men när man klickar in står det " FEI Dressyrprogram 4-åriga hästar". Blir heller inte riktigt klok på om man ska/får rida lätt i det programmet, det står dock "sitt ner" på två specifika ställen så där antar jag att man ska sitta. Men resten?

Sen på ena tävlingen står det bara "Program för fyraåriga hästar" och på ena står det "FEI Dressyrprogram 4-åriga hästar (2017)", är det programmet ovan som båda dessa syftar på?
 
Jag har bestämt mig för att inte åka till breeders. Visade honom på ridhästtest i helgen och det gick väl sådär. Han blir spänd och då blir han lite bromsig och börjar slå i sko. Så känns inte värt en resa på 100 mil (enkel väg) för att få kritik att han slår i sko...
Tråkigt, men förstår dig! Ska man lägga så mycket pengar vill man ju att hästen iaf ska ha chans att visa upp sitt bästa.
 
Jag har börjat promenera igång. Tänker att jag hanterar igångsättningen extra försiktigt, lite som om det hade varit efter en skada, på grund av att vi nyss tagit bort kilsulorna. Dessutom är jag rätt omotiverad pga kvarkan som vi har i stallet, det är så himla krångligt nu då vi inte ska ha hästarna inne i stallet något utan gör iordning utomhus osv. Orka liksom bara för att skritta ett varv..
Tar ut henne i grimma direkt från hagen istället och traskar omkring lite :)

Kan dessutom inte låta bli att tänka att det känns ovärt att sätta igång om hon kanske blir sjuk när som helst.. Men jag vill ju igång så det är verkligen tudelat ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 848
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 477
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 316
Senast: Milosari
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 863
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp