Födda 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
På tal om kolik så dog en häst i stallet i morse strax efter att jag kom dit. Fanns inget att göra för den och det sätter verkligen perspektiv på saker och ting :cry: Ge era hästar en extra kram idag fredagen den 13e en dag som jag aldrig kommer glömma:heart
Det är tyvärr inget ovanligt. Pga olika faktorer.
 
Elli kommer inte visas imorgon för jag tycker inte hon är i skick för visning. Har väl inte riktigt blivit som det sagts där hon står. Flyttar hem henne till byn på tisdag så får jag se om det blir visning lite längre fram eller om vi avvaktar längre. Är så arg och besviken för stunden och vill bara få hem henne NU.
 
Elli kommer inte visas imorgon för jag tycker inte hon är i skick för visning. Har väl inte riktigt blivit som det sagts där hon står. Flyttar hem henne till byn på tisdag så får jag se om det blir visning lite längre fram eller om vi avvaktar längre. Är så arg och besviken för stunden och vill bara få hem henne NU.
Har de inte skött henne som avtalat? Trist👎
 
Elli kommer inte visas imorgon för jag tycker inte hon är i skick för visning. Har väl inte riktigt blivit som det sagts där hon står. Flyttar hem henne till byn på tisdag så får jag se om det blir visning lite längre fram eller om vi avvaktar längre. Är så arg och besviken för stunden och vill bara få hem henne NU.
Men what!! Gud vad tråkigt, verkade ju så bra! Skönt du har möjlighet att ta hem henne :)
 
Lilleplutt fick ut på promenad i söndags :grin:
received_841145676645625.jpeg
 
Nelly var jättefin under igångsättningen på töm, sen plötsligt i lördags tyckte jag att hon såg lite ojämn ut. Bestämde mig för att bara ge henne lite vila och se vad som händer, ska nog tömköra lite försiktigt ikväll igen så får se hur hon ser ut då. Om hon är halt vet jag inte vad jag gör, eventuellt så bara låter jag det vara och ger henne mer vila.

Har sedan tidigare planerat att hon ska tillbaka till sin vanliga hage imorgon och den planen tänker jag hålla oavsett. Ställde henne på sjukhage mest eftersom vi inte visste alls vad som var fel och veterinären inte vågade riskera att det tex var en fraktur eller liknande som vi bara inte hittat, vet ju fortfarande ingenting men tänker att det säkert går att läka även i vanliga hagen..
Tycker hon behöver få komma tillbaka till sitt sociala liv❤️
 
Elli trivs så himla bra med att komma igång igen. Lugn, sansad och enligt ryttaren känns hon super att rida! Hon ser onekligen väldigt fin ut från marken också. Till veckan blir det besiktning för spekulanten tar med sig transporten direkt🙈😁! Nu känns det verkligen som om jag kan visa en väldigt fin häst för henne så hoppas verkligen de passar ihop.
 
Elli trivs så himla bra med att komma igång igen. Lugn, sansad och enligt ryttaren känns hon super att rida! Hon ser onekligen väldigt fin ut från marken också. Till veckan blir det besiktning för spekulanten tar med sig transporten direkt🙈😁! Nu känns det verkligen som om jag kan visa en väldigt fin häst för henne så hoppas verkligen de passar ihop.
Håller tummarna för er!
 
Nelly är inte helt fräsch, hon får vila lite till och så ska jag ringa veterinären och diskutera. Bajs!
Hon är iaf ute med sina kompisar nu, så nöjd och glad! ❤️

Överväger att byta stall framöver, mycket funderingar nu kring vad som passar för Nelly..
Hon går idag i en väldigt stor och kuperad hage. Tycker det är toppen, men hon skadar sig ju också en hel del. Nu har stallägaren bestämt att vi ska göra en förändring med hagarna så hon kommer få byta till en något mindre hage, inte en dålig hage på något sätt men inte alls lite mycket stimulans som den stora.

Har tittat på några andra stall och är intresserad av att ta plats på en större anläggning. Men den stora nackdelen - mindre hagtid och små hagar.
Tycker det här är jättesvårt. Jag tror att skaderisken skulle minska markant i ett sånt stall, och det är faktiskt inte roligt att stå med skadad häst hela tiden. Nelly har enbart haft hagrelaterade skador och utöver de mer allvarliga skadorna så kommer hon ständigt in med sår, lite värme någonstans, lite svullnad osv. Jag har helt klart stallets mest välsorterade stallapotek - på förekommen anledning 🙈

Tänker att jag kanske provar. Blir hon galen av mer boxtid och mindre hage så får jag väl leta vidare, men tyvärr har jag hittills inte hittat så många bättre alternativ. Och träningsmöjligheterna på den här anläggningen är verkligen guld⭐
 
Nelly är inte helt fräsch, hon får vila lite till och så ska jag ringa veterinären och diskutera. Bajs!
Hon är iaf ute med sina kompisar nu, så nöjd och glad! ❤

Överväger att byta stall framöver, mycket funderingar nu kring vad som passar för Nelly..
Hon går idag i en väldigt stor och kuperad hage. Tycker det är toppen, men hon skadar sig ju också en hel del. Nu har stallägaren bestämt att vi ska göra en förändring med hagarna så hon kommer få byta till en något mindre hage, inte en dålig hage på något sätt men inte alls lite mycket stimulans som den stora.

Har tittat på några andra stall och är intresserad av att ta plats på en större anläggning. Men den stora nackdelen - mindre hagtid och små hagar.
Tycker det här är jättesvårt. Jag tror att skaderisken skulle minska markant i ett sånt stall, och det är faktiskt inte roligt att stå med skadad häst hela tiden. Nelly har enbart haft hagrelaterade skador och utöver de mer allvarliga skadorna så kommer hon ständigt in med sår, lite värme någonstans, lite svullnad osv. Jag har helt klart stallets mest välsorterade stallapotek - på förekommen anledning 🙈

Tänker att jag kanske provar. Blir hon galen av mer boxtid och mindre hage så får jag väl leta vidare, men tyvärr har jag hittills inte hittat så många bättre alternativ. Och träningsmöjligheterna på den här anläggningen är verkligen guld⭐

det där är alltid en avvägning. Min förra fick gå ensam, annars var han konstant skadad på något sätt. Och jag har häst för att kunna rida, inte för att ständigt ta hand om skador och sår. Så jag hade testat att byta, för det ska vara kul att ha häst!

Här händer det absolut ingenting... Fager fick en spark på ett framknä för två veckor sedan så blev sjukhage och metacam i en vecka. Sen blev jag sjuk så han har bara gått i hagen ytterligare en vecka. Nu börjar jag bli piggare så ska se om jag kan börja sätta igång honom. I lördags var han lite varm i knät, så är lite orolig att det är ngt mer än bara en smäll
 
det där är alltid en avvägning. Min förra fick gå ensam, annars var han konstant skadad på något sätt. Och jag har häst för att kunna rida, inte för att ständigt ta hand om skador och sår. Så jag hade testat att byta, för det ska vara kul att ha häst!

Här händer det absolut ingenting... Fager fick en spark på ett framknä för två veckor sedan så blev sjukhage och metacam i en vecka. Sen blev jag sjuk så han har bara gått i hagen ytterligare en vecka. Nu börjar jag bli piggare så ska se om jag kan börja sätta igång honom. I lördags var han lite varm i knät, så är lite orolig att det är ngt mer än bara en smäll
Ja eller hur, vi hinner liksom aldrig igång ordentligt innan det dyker upp något nytt. Och det är dessutom så olika förutsättningar beroende på om hästen är frisk eller inte. När Nelly är frisk tycker jag nuvarande stall har ett jättebra upplägg. Ute länge i stor hage. Men nu när hon stått i sjukhage i flera veckor är jag jättestressad, jag skyndar ut varje kväll för att ta in henne tidigare och har flera gånger varit jättestressad när det blåst storm och jag inte hunnit ut så tidigt jag skulle vilja. Då hade det varit guld om ordinarie insläpp varit betydligt tidigare och jag vetat att hon står lugnt och tryggt i sin box.
Just dessa dagar har hon ju exploderat i sjukhage framåt kvällen och kommit in jättesvullen eller liknande..
Eller som förra vintern när hon hade skadade ligament och inte fick gå i sin kuperade hage. Då har bara detta stall lervälling att erbjuda (höst/vinter), det var verkligen pest eller kolera.

Usch, jobbigt med skada för er också! Hoppas han är ok så att det inte är något mer allvarligt!
 
@MiniLi Spännande med flytt! Det gör väldigt mycket att ha bra anläggning!

Igår seglade Elli genom veterinärbesiktningen utan anmärkningar. Även blåsljudet hon hade för ett år sen hur hon nu vuxit ifrån precis som veterinären bedömde då. Skönt att kunna sälja helt utan reservationer!
 
Noella har nu vilat i 3 v och funderar på att ev sätta igång henne till helgen. Hon har inte blivit så tjurig denna vilan som hon blev sist, så har nog behövt ta det lugnt.😃
Har ju passat bra med hennes vila eftersom jag jobbat enormt mycket.😕
Men, det bästa med att jobba mycket är ju att lönen blir större!😂
Så då måste man ju shoppa!!!
Beställde en winderen padd som kom hem igår, ska bli spännande att se hur den är.
Någon som har erfarenhet av den?
 
Noella har nu vilat i 3 v och funderar på att ev sätta igång henne till helgen. Hon har inte blivit så tjurig denna vilan som hon blev sist, så har nog behövt ta det lugnt.😃
Har ju passat bra med hennes vila eftersom jag jobbat enormt mycket.😕
Men, det bästa med att jobba mycket är ju att lönen blir större!😂
Så då måste man ju shoppa!!!
Beställde en winderen padd som kom hem igår, ska bli spännande att se hur den är.
Någon som har erfarenhet av den?
Sån har jag också varit sugen på, du får skriva sen hur den är!
 
Blev en ridtur med Noella i skogen idag. Lite på tårna på vissa ställen, men skötte sig över förväntan med tanke på vad vi råkade ut för!😉
På väg hem hade en ko smitit från en hage och stod mitt på vägen och vi var tvungna att ta oss förbi för att komma hem!🙄
Kossan tittar på oss och kommer emot, Noella tvärnitade, kossan vänder och samtidigt kommer resten av flocken i full galopp i hagen!😱
Driver på Noella och hon går vidare i typ piaff/passage, sen var hon helt laddad resten av vägen. 😂
Ändå duktigt av henne att inte sticka och att hon fortfarande lyssnade på mig!❤
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 878
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 547
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 353
Senast: Milosari
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 902
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp