Födda 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kikade Fager igår och hann kändes inte fräsch. Så blev kliniken idag för koll. Han fick ju en spark på ett framknä för snart för tre veckor sedan och är fortfarande lite tjock och varm.
Det konstaterades en blödning i mjukdelarna men inget verkar vara skadat. Så det är vara att vila ett tag till. Behöver iaf inte bekymra mig om att planera in någon vintervila...
 
Blev en ridtur med Noella i skogen idag. Lite på tårna på vissa ställen, men skötte sig över förväntan med tanke på vad vi råkade ut för!😉
På väg hem hade en ko smitit från en hage och stod mitt på vägen och vi var tvungna att ta oss förbi för att komma hem!🙄
Kossan tittar på oss och kommer emot, Noella tvärnitade, kossan vänder och samtidigt kommer resten av flocken i full galopp i hagen!😱
Driver på Noella och hon går vidare i typ piaff/passage, sen var hon helt laddad resten av vägen. 😂
Ändå duktigt av henne att inte sticka och att hon fortfarande lyssnade på mig!❤
Åh herregud! Jag hade dött 😅😆
 
Kikade Fager igår och hann kändes inte fräsch. Så blev kliniken idag för koll. Han fick ju en spark på ett framknä för snart för tre veckor sedan och är fortfarande lite tjock och varm.
Det konstaterades en blödning i mjukdelarna men inget verkar vara skadat. Så det är vara att vila ett tag till. Behöver iaf inte bekymra mig om att planera in någon vintervila...
Trist att det inte är bra än men skönt att det inte var ngt värre!
Känner igen mig i det där med vilan, Nelly har snart vilat i två månader så vår vintervila blev också tidig. Och lång.
 
Skönt med tänderna! :)
Jag har tänkt operera bort Strumpans vargtänder nu i vinter, vid besiktning sas inget om vargtänderna (bad extra om koll i munnen) men vid kontroll på klinik för en vecka sedan i annat ärende visade de sig att hon har rätt stora och hon håller ju på en del med munnen vid ridning så nu ryker dem så snart jag får en tid på hemmaplan. :)
Hur har det gått med tänderna? Var dom så stora som veterinären sa när ni fick ut dom? 😊
 
Vi har vilat o vilat o vilat känns det som pga dåligt underlag, tappskor, dåligt väder, trasigt ridhus och omotiverad hösttrött matte...

Men nu förhoppningsvis kanske vi kan komma igång. Har under tiden gått och blivit lite less på allt kring häst, så det har börjat krypa in lite tankar om att kanske sälja. Hoppas såklart det är övergående 😐
 
Lilla Gul (som inte är så liten; när jag lägger på täcken från Lilla Hästen - som drar 155 - sitter de rätt tight på Lilla Gul...) blev Stor Häst idag och fick skor på sig fram. Nu ska han förhoppningsvis slippa vara öm om tassarna, så hoppas jag vi kan dels rida mer på volten och dels ge oss ut. Men det är verkligen fel årstid för unghäst som behöver komma ut, just nu. :( Lera, mörkt, mörkt, lera och november.
 
Idag blev Geisli riden för första gången på ett tag. Barbacka då han var smutsig under magen och jag fick inte rent. Det gick bra att sitta upp men sedan studsade han lite, och försökte springa iväg, men lyssnade när jag höll in honom. Resten av vändan gick bra och han trampade på utan att försöka sig på något. Vi testade att trava några steg, det gick också bra även om det inte blev mer än femton meter.

Han (och min andra häst) verkar trivas bra i nya stallet. De får gå inne längre nu för hagen är liten och blir nog lätt lerig, och boxarna är stora med bra ventilation. Nu går de ute från ungefär 8 till 17-18. Hur länge går era ute och hur verkar det fungera? :)
 
Provridning idag och Elli var ju inte sitt charmigaste jag inte. Fördel är förstås att hon fick känna på den känslighet som finns och hon är inget monster. Men får se om tjejen känner att hon reder ut det. Jag gör mig beredd på att hon blir kvar och tänker att det väl inte är hela världen ändå.
 
Kikade Fager igår och hann kändes inte fräsch. Så blev kliniken idag för koll. Han fick ju en spark på ett framknä för snart för tre veckor sedan och är fortfarande lite tjock och varm.
Det konstaterades en blödning i mjukdelarna men inget verkar vara skadat. Så det är vara att vila ett tag till. Behöver iaf inte bekymra mig om att planera in någon vintervila...
Åh så trist men ändå tur att inget var skadat mer än mjukdelar! 😊
 
Provridning idag och Elli var ju inte sitt charmigaste jag inte. Fördel är förstås att hon fick känna på den känslighet som finns och hon är inget monster. Men får se om tjejen känner att hon reder ut det. Jag gör mig beredd på att hon blir kvar och tänker att det väl inte är hela världen ändå.
Håller tummarna!😊
 
Idag blev Geisli riden för första gången på ett tag. Barbacka då han var smutsig under magen och jag fick inte rent. Det gick bra att sitta upp men sedan studsade han lite, och försökte springa iväg, men lyssnade när jag höll in honom. Resten av vändan gick bra och han trampade på utan att försöka sig på något. Vi testade att trava några steg, det gick också bra även om det inte blev mer än femton meter.

Han (och min andra häst) verkar trivas bra i nya stallet. De får gå inne längre nu för hagen är liten och blir nog lätt lerig, och boxarna är stora med bra ventilation. Nu går de ute från ungefär 8 till 17-18. Hur länge går era ute och hur verkar det fungera? :)
Nelly går ute från 8 till ca 17-19 i nuvarande stall. När vi byter stall efter årskiftet kommer hon gå ute 8-14, får se hur det funkar..
 
Ok. Men är hon besvärad av dom är det nog synd att vänta? Synd att rida med bett om hon upplever det obehagligt och blir störd 🙂
Jag vill inte köra henne till klinik utan vill att de görs hemma i stallet hon har dessutom vilat i 7 veckor så störs inte av de 😊
 
Han (och min andra häst) verkar trivas bra i nya stallet. De får gå inne längre nu för hagen är liten och blir nog lätt lerig, och boxarna är stora med bra ventilation. Nu går de ute från ungefär 8 till 17-18. Hur länge går era ute och hur verkar det fungera? :)
När jag har min hemma i mitt stall går de ut vid 6 och vintertid oftast in vid 17-18 och annats in vid 21-22. Gillar att ha dom ute mycket men saknar att ha ett bra vindskydd i hagen. Sen känns det tråkigt att ha dom ute länge den värsta lerperioden.
 
Han (och min andra häst) verkar trivas bra i nya stallet. De får gå inne längre nu för hagen är liten och blir nog lätt lerig, och boxarna är stora med bra ventilation. Nu går de ute från ungefär 8 till 17-18. Hur länge går era ute och hur verkar det fungera? :)

Vintertid är Fager ute 7-17. Hade gärna haft honom ute längre men han funkar bra med att komma in tidigt. De dagar jag är i stallet kvällstid känns det mer okej att han kommer in tidigt.

På sommaren är han ute 7-20/21.

i förra stallet togs han in vid 19/20-tiden men då fick de em-hö i hagen. Nu får de istället hö i boxen när de kommer in vid 17.
 
Jag vill inte köra henne till klinik utan vill att de görs hemma i stallet hon har dessutom vilat i 7 veckor så störs inte av de 😊
Självklar rider du henne ändå inte nu och fram tills tänderna ska bort så är det ju ingen fara såklart. Trodde du red henne nämligen med bett nu när du visste om detta med hennes tänder och det är ju lite osjysst.
Men hoppas ni får en tid så snart som möjligt då i December :)
Det tar ju några dagar efter då det ska läka efter ingreppet. Annars är ju klinik att föredra när tänderna blivit såpass stora som det verkar i hennes fall men det vet ju en veterinär bäst och det hade dom nog rekommenderat dig i så fall när dom såg dessa nu senast.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 871
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 547
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 353
Senast: Milosari
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 902
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp