Födda 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Övertäcka verkar vara en stor hit för Storm. Idag har det snöat och regnat, några plusgrader var det när jag tog in henne. Mycket nöjd ponny som inte alls är varm under täcket, utan knappt ljummen. Trots att det är 200 g. Inga protester när täcket skulle på heller, så jag misstänker att protesterna varit för att hon tyckt att hon blivit för kall trots täcke...

Ska ta och fota henne imorgon, hon är så slank nu, behövs ”bara” lite muskler.
Ja de är verkligen olika hästarna! Skönt att hon är nöjd nu 👍
 
Äntligen är vi igång! :bump: Det blev en sväng i klätterbacken som handhäst. Tog en bild innan, hon ser lite eh tufsig ut. Benen är spolade och kroppen har haft täcke på sig. Medan halsen ser ut som en liten tuss och huvudet som en stor pga vinterpäls. :rofl:

Men såhär "ska" hon se ut, hon är i perfekt hull nu. Däremot ska vi sätta lite muskler, men det kommer ju med mer körning och jobb från marken. :)

Storm.jpg
 
Äntligen är vi igång! :bump: Det blev en sväng i klätterbacken som handhäst. Tog en bild innan, hon ser lite eh tufsig ut. Benen är spolade och kroppen har haft täcke på sig. Medan halsen ser ut som en liten tuss och huvudet som en stor pga vinterpäls. :rofl:

Men såhär "ska" hon se ut, hon är i perfekt hull nu. Däremot ska vi sätta lite muskler, men det kommer ju med mer körning och jobb från marken. :)

Visa bifogad fil 46287
Så söt 😍😍 hur hög är hon?
 
@Habina Det är lite konstigt för alla ponnierna jag haft, utom den med mest swb-blod, har behövt övertäckas. Medan mina halvblod behövt betydligt tunnare täcken. Igår snöade det hela dagen, var runt -7- -5 och lite vind på det. Ponny hade 250 gr innetäcke + 370gr utetäcke med hals. Elli hade 200gr utetäcke med hals. Elli var varmast vid intag🙄.
 
@Habina Det är lite konstigt för alla ponnierna jag haft, utom den med mest swb-blod, har behövt övertäckas. Medan mina halvblod behövt betydligt tunnare täcken. Igår snöade det hela dagen, var runt -7- -5 och lite vind på det. Ponny hade 250 gr innetäcke + 370gr utetäcke med hals. Elli hade 200gr utetäcke med hals. Elli var varmast vid intag🙄.

Oh... Jag är ju van vid robusta fjordhästar som tar av sig täckena och strimlar dem i protest. ;) Men då är det bara att fortsätta täcka.
 
Elli gick sin första riktiga uteritt i helgen. Hennes största bekymmer var att sällskapet var konstig och den lät (hovarna på frusen mark). Så traven blev lite spännande med kråkhopp, stopp och lite tvångtendenser innan hon hittade suget framåt och då blev det lite slalom över vägen för det fanns läskiga saker. Det är sannerligen inte lätt att vara liten.

Ikväll fick hon följa med som handhäst och hon uppförde sig exemplariskt! Vi mötte två traktorer som plogade utan bekymmer och när vi travade en liten bit sprang hon perfekt bredvid utan att dra eller titta på saker. Hon är väldigt trygg med sin ponny🤗😍.
 
Man får ju lite abstinens av att följa den här tråden... Jag vill också börja med min! Planen var inridning i vår egentligen, men pga en massa andra omständigheter i mitt liv så kommer det antagligen få vänta till i höst. Egentligen bara positivt för hästens del, född sent (mitten av juli) och islandshäst, så skadar inte ett dugg att hon hinner bli fyra innan. Speciellt då hon är väldigt nätt och en ”fyraårs-sommar” kan ju innebära att hon hinner bredda sig lite mer.

Men jag är ju sååå sugen på att komma igång med henne! :p
 
@Habina Det är lite konstigt för alla ponnierna jag haft, utom den med mest swb-blod, har behövt övertäckas. Medan mina halvblod behövt betydligt tunnare täcken. Igår snöade det hela dagen, var runt -7- -5 och lite vind på det. Ponny hade 250 gr innetäcke + 370gr utetäcke med hals. Elli hade 200gr utetäcke med hals. Elli var varmast vid intag🙄.
”Hästens storlek avgör hur mycket värme den förlorar och vilken nedre kritiska temperatur den får. Den totala mängden värme som förloras beror på kroppsytan. En mindre häst har större yta i förhållande till sin kroppsvikt jämfört med en större häst. Det gör att en mindre häst kommer att förlora totalt sett mer värme och når tidigare sin nedre kritiska temperatur.” Från Hästsverige :)
 
Jag som varit så glad att Pärlan varit så cool att rida ut på fick ett riktigt bakslag igår... Hon fick fullkomligt panik när vi skulle gå förbi en flock kor. :down: Var väldigt nära att flyga rakt in i taggtrådsstängsel på andra sidan vägen, och var uppe med rumpan i kornas elstaket flera gånger, förutom att hon var nära att gå omkull när hon kastade sig runt helt besinningslöst på ett fält med lite ojämn mark.

Trodde verkligen inte hon skulle reagera så mycket, hon bryr sig inte mer än att hon tittar lite när vi har mött en hel flock hjortar ute i skogen, hundar som springer och skäller längs staketet eller när vi har gått förbi kor på ett annat ställe. De korna stod dock ganska stilla och åt medans de här kom springande i full fart när de fick syn på oss, och fortsatte springa fram och tillbaka och busa längs med staketet medans vi snurrade runt.
 
”Hästens storlek avgör hur mycket värme den förlorar och vilken nedre kritiska temperatur den får. Den totala mängden värme som förloras beror på kroppsytan. En mindre häst har större yta i förhållande till sin kroppsvikt jämfört med en större häst. Det gör att en mindre häst kommer att förlora totalt sett mer värme och når tidigare sin nedre kritiska temperatur.” Från Hästsverige :)
Minsann! Det förklarar en hel del!
 
Jag som varit så glad att Pärlan varit så cool att rida ut på fick ett riktigt bakslag igår... Hon fick fullkomligt panik när vi skulle gå förbi en flock kor. :down: Var väldigt nära att flyga rakt in i taggtrådsstängsel på andra sidan vägen, och var uppe med rumpan i kornas elstaket flera gånger, förutom att hon var nära att gå omkull när hon kastade sig runt helt besinningslöst på ett fält med lite ojämn mark.

Trodde verkligen inte hon skulle reagera så mycket, hon bryr sig inte mer än att hon tittar lite när vi har mött en hel flock hjortar ute i skogen, hundar som springer och skäller längs staketet eller när vi har gått förbi kor på ett annat ställe. De korna stod dock ganska stilla och åt medans de här kom springande i full fart när de fick syn på oss, och fortsatte springa fram och tillbaka och busa längs med staketet medans vi snurrade runt.
Usch vad jobbigt med så stark reaktion! Pratade med @Mirtai om det där senast idag att det är lurigt med de här unga hästarna att veta hur de kommer bete sig. Just att det kan variera så himla mycket och att sånt som inte varit farligt innan kan plötsligt vara otäckt och tidigare små reaktioner kan plötsligt bli jättereaktioner. Typ anledningen att jag egentligen inte alls vill rida unghäst🙄.
 
Det är lite snöoväder här just nu så det blev ridhusridning för oss idag. Hon var väldigt avspänd och fin från början idag och skrittade så fint! Sen blir hon lite tryckig, antagligen för att hon inte alls gillar att jag lägger på ben. Så blev lite modig och tog ett dressyrspö och petade lite på rumpan. Det gav jättebra effekt och hon blev så nöjd av att jag slutade klämma med benen. Så vi kunde tom galoppera i båda varven! Så glad av dagens pass😍
20200303_152006.jpg
 
Jag som varit så glad att Pärlan varit så cool att rida ut på fick ett riktigt bakslag igår... Hon fick fullkomligt panik när vi skulle gå förbi en flock kor. :down: Var väldigt nära att flyga rakt in i taggtrådsstängsel på andra sidan vägen, och var uppe med rumpan i kornas elstaket flera gånger, förutom att hon var nära att gå omkull när hon kastade sig runt helt besinningslöst på ett fält med lite ojämn mark.

Trodde verkligen inte hon skulle reagera så mycket, hon bryr sig inte mer än att hon tittar lite när vi har mött en hel flock hjortar ute i skogen, hundar som springer och skäller längs staketet eller när vi har gått förbi kor på ett annat ställe. De korna stod dock ganska stilla och åt medans de här kom springande i full fart när de fick syn på oss, och fortsatte springa fram och tillbaka och busa längs med staketet medans vi snurrade runt.

Sådär betedde sig Storm i fjol (dock lite lättare att hantera hysterisk pluttponny), vi har tjurar på gården. Sedan dess har vi jobbat massor med att våga gå nära tjurarna och hon har fått titta länge medan de busar och leker. Det är verkligen ett jättejobb att få dem att förstå att rusande kor inte är farliga. :(
 
Dagens övning gick så himla bra! Vi gjorde denna, fast avsuttet såklart.

Bomövning

Sen blev Storm lite avis på andra ponnyn som var på ridbanan, för den hoppade, så då fick hon hoppa ett cavaletti som belöning några gånger. Tror det är dags att löshoppa snart. ;)
 
Jag har gjort första skrittpasset på Fager idag. Hade en snäll ridlärare på ridskolan som lät mig låna en del av deras halva så jag kunde longera i lugn och ro medans två grupper satt av/upp. Det var välbehövligt för han galopperade runt i full fart i 10 min med blandade bakutsparkar 🙈

sedan satt jag upp och det var inga problem att skritta runt på lång tygel med de som skulle börja sin lektion. Hängde på dem lite i skrittjobbet så nu har han lärt sig framdelsvändningar 😁

imorgon ska @Fiorano komma och prova lite sadlar, håll tummarna att ngt funkar!
 
Usch vad jobbigt med så stark reaktion! Pratade med @Mirtai om det där senast idag att det är lurigt med de här unga hästarna att veta hur de kommer bete sig. Just att det kan variera så himla mycket och att sånt som inte varit farligt innan kan plötsligt vara otäckt och tidigare små reaktioner kan plötsligt bli jättereaktioner. Typ anledningen att jag egentligen inte alls vill rida unghäst🙄.

+ @Gabby_Ossi

ja, de där oväntade reaktionerna är läskiga! Just när jag trott jag listat ut hur Fager ska reagera så byter han sak att göra.
De är också lite läskigt omedvetna om att någon sitter på ibland tycker jag.
 
Jag hoppas att jag snart kan fortsätta Nellys igångsättning. Väntar först på att en galla ska försvinna (jäkla häst som rymde från hagen och slog sig eller något i farten :banghead: ) och sen får vi se om hon rör sig bra igen efter sårskadan.

Sist jag kollade (det var ett tag sen, när såret fortfarande var öppet inkl drän) rörde hon sig lite stelt med det aktuella bakbenet, svårt att uppskatta hur lång tid det kan ta innan allt blivit som det ska efter den där stora blodansamlingen med efterföljande hålrum.. Hon är iallafall pigg och på hugget 😅
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 850
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 480
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 320
Senast: Milosari
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 866
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp