Födda 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sådär betedde sig Storm i fjol (dock lite lättare att hantera hysterisk pluttponny), vi har tjurar på gården. Sedan dess har vi jobbat massor med att våga gå nära tjurarna och hon har fått titta länge medan de busar och leker. Det är verkligen ett jättejobb att få dem att förstå att rusande kor inte är farliga. :(

Ja, jag får väl ta kedja och longerlina och gå bort och ha lite mer ordentlig "terapi"... det är inte så långt från 80-vägen man korsar på väg från stallet så vill inte riskera att tappa henne :nailbiting:
 
Jag måste leta sadel till Pärlan också, tänkte bara att hon skulle lägga på sig lite först...

ja, Fager har fallit ur massor nu när han var sjuk i vinter. Han har mkt kvar att gå upp i både hull och muskler. Men tänker att det är bra att iaf ha ett hum om vilken sadel som kan funka eftersom han både är kort och väldigt rak
 
Även vi ska leta sadel i vår. Men jag ska nog kolla ganska tidigt även om hon behöver muskla sig mer, hon får ju ändå inte chans att muskla sig bra om sadeln ligger dåligt..

Idag har vi ”promenerat” i ridhuset. Känns hela tiden som att hon ska explodera när som helst, inte särskilt avspänt😅
 
Lite oredigerat från oss idag..
Självkänslan sviktar och jag tycker det är svårt:(.
Han har ju inte heller någon gratisbyggnad men rör sig lite så jag inte hänger med
Måste försöka få honom mer på bakbenen men dom är lååånga:laugh:.
Jag vinglar och har på tok för långa tyglar, men det är väl fördelen med att se sig själv.

Han är otroligt söt och rar och väldigt cool iallafall å det är väl bara att jobba på.
Gången innan vi var i ridhuset rasade snö från taket men inga större reaktioner.
Såklart han blev lite småskraj men fantastiskt med mig och orädd ändå:heart
 
Är det bara jag som tycker det är svårt att hinna allt en "ska" göra. Det måste vara varierat arbete, en ska hinna rida ut, skola på banan, tömköra, löshoppa, vila osv osv och inte jobba hästen mer än 4 dagar/vecka. Tycker det är toksvårt att hitta en bra kontinuitet i arbetet.
 
Är det bara jag som tycker det är svårt att hinna allt en "ska" göra. Det måste vara varierat arbete, en ska hinna rida ut, skola på banan, tömköra, löshoppa, vila osv osv och inte jobba hästen mer än 4 dagar/vecka. Tycker det är toksvårt att hitta en bra kontinuitet i arbetet.

jag tyckte det funkade bra i höstas, när vinintresse hade några problem. Men så tömkör jag iofs inte eftersom min inte gillar det. Red ut 2 gånger/vecka och på bana 2 gånger/vecka.
Nu när det varit dåligt underlag osv är det väldigt mkt svårare och jag har dåligt samvete för att jag bara ridit ut tre gånger på hela vintern...
 
Är det bara jag som tycker det är svårt att hinna allt en "ska" göra. Det måste vara varierat arbete, en ska hinna rida ut, skola på banan, tömköra, löshoppa, vila osv osv och inte jobba hästen mer än 4 dagar/vecka. Tycker det är toksvårt att hitta en bra kontinuitet i arbetet.
k
Jag tjuvläser :o. Men jag körde veckoschemat på TVÅ veckor med min unghäst (eller jag gör förtfarande så, för jag hinner inte med så många pass per vecka)... Det funkar toppenbra :p.
 
Är det bara jag som tycker det är svårt att hinna allt en "ska" göra. Det måste vara varierat arbete, en ska hinna rida ut, skola på banan, tömköra, löshoppa, vila osv osv och inte jobba hästen mer än 4 dagar/vecka. Tycker det är toksvårt att hitta en bra kontinuitet i arbetet.

Jag har lagt upp det så att två gånger/vecka kör jag (eller kör in just nu), sen går hon som handhäst ett pass och så är vi på banan ett pass. På banan har jag tre olika övningar, beroende på om vi jobbar för hand, longerar eller tömkör.

Men jag har inte facit på hur det kommer kännas efter några månader, det är bara på papperet det känns bra.
 
Ihopläkt och ohalt!🥳
Ser fram emot att komma igång igen😁
B8C38431-182D-4FC8-A16A-909B09C00776.jpeg
 
Ikväll fick Storm dra vattendunkarna, som en påminnelse och check innan vi spänner för vagnen. Hon tyckte det var rätt trist (fast de levde om en del), förutom när vi travade. ;) Kändes himla skönt, hoppas det går lika bra med vagnen (som hon alltså har dragit några meter i januari, men utan brösta) på söndag. Längtar!
 
Känner igen som @Fiorano skrev att man vill klämma in mycket variation och samtidigt ha kontinuitet och en plan:D.
Men jag tror det blir det i slutändan.
Någon vecka kan det bli tom fem pass och någon annan färre.
Denna var det ridning på bana måndag,tömkörning onsdag, bana torsdag, uteritt idag:)!
Blir nog bra i slutändan. Så behöver dom ju vilpaueser men jag har tandkoll på torsdag å tänker att det blir nog vila efter det.

Å sen vill jag så gärna hoppa in honom så smått för att kunna åka och hoppa lite lekolär terräng bara för det är så kul och nyttigt😊
 
Idag var det vi som hade en nära döden-upplevelse 😱 skrittade ut och han var skitpigg och gick och skuttade som ett litet popcorn. Efter ett tag tyckte han att vi skulle vända och gå hem vilket inte jag tyckte. Vände tillbaka honom i rätt riktning och skänklade på. Så ställde han sig på bakbenen, vände i luften och satte av hemåt i bockgalopp. Satt utan stigbyglar och höll i manen och försökte få honom att sluta bocka. Lagom tills jag fått stopp kom en bil, när jag försökte göra halt började han bocka, när jag ville vända så vi mötte bilen började han småstegra. Total härdsmälta hos lillhästen, då hoppade jag faktiskt av... som tur var en bra bilförare som stannade på behörigt avstånd och stod still tills jag vinkade förbi honom!

promenerade hem, satt upp och skrittade ett tag på stallplan. Då var han minsann hur lugn som helst:banghead:
 
Idag var det vi som hade en nära döden-upplevelse 😱 skrittade ut och han var skitpigg och gick och skuttade som ett litet popcorn. Efter ett tag tyckte han att vi skulle vända och gå hem vilket inte jag tyckte. Vände tillbaka honom i rätt riktning och skänklade på. Så ställde han sig på bakbenen, vände i luften och satte av hemåt i bockgalopp. Satt utan stigbyglar och höll i manen och försökte få honom att sluta bocka. Lagom tills jag fått stopp kom en bil, när jag försökte göra halt började han bocka, när jag ville vända så vi mötte bilen började han småstegra. Total härdsmälta hos lillhästen, då hoppade jag faktiskt av... som tur var en bra bilförare som stannade på behörigt avstånd och stod still tills jag vinkade förbi honom!

promenerade hem, satt upp och skrittade ett tag på stallplan. Då var han minsann hur lugn som helst:banghead:
Jag hade också hoppat av! Förmodligen vid första bocksprånget 🙈😆
 
Jag hade också hoppat av! Förmodligen vid första bocksprånget 🙈😆

han gör ganska snälla bocksprång, de är mest som ett litet ”hopp” så inte så svåra att sitta kvar på 😊 och när han gjorde sitt race hemåt var det istället så att det enda jag tänkte var att jag skulle sitta kvar. Hade en stallkamrat i telefon (kändes bättre så, för jag slappnade av och det kändes som att jag inte var så ensam. Dessutom bor hon väldigt nära om ngt skulle hända) och hon bara ropade ” sitter du kvar, sitter du kvar” när jag skrek arga ord till hästen och mitt svar var nog ” jag vet inte!” 😂
 
Lite oredigerat från oss idag..
Självkänslan sviktar och jag tycker det är svårt:(.

Vad är det du tycker är svårt? Jag tyckte det ser rätt trevligt ut på filmen. Lite mer drivning när den bockar/stökar och kanske mer skrittjobb. Skrittar kanske du redan gör men det hade kanske blivit en för lång film? Jag skulle träna vändningar i skritt då det såg ut att bli lite osäkert någon gång när ni vände över i trav, det för att hästen ska känna sig säker på vad ryttaren vill.
 
Idag var det vi som hade en nära döden-upplevelse 😱 skrittade ut och han var skitpigg och gick och skuttade som ett litet popcorn. Efter ett tag tyckte han att vi skulle vända och gå hem vilket inte jag tyckte. Vände tillbaka honom i rätt riktning och skänklade på. Så ställde han sig på bakbenen, vände i luften och satte av hemåt i bockgalopp. Satt utan stigbyglar och höll i manen och försökte få honom att sluta bocka. Lagom tills jag fått stopp kom en bil, när jag försökte göra halt började han bocka, när jag ville vända så vi mötte bilen började han småstegra. Total härdsmälta hos lillhästen, då hoppade jag faktiskt av... som tur var en bra bilförare som stannade på behörigt avstånd och stod still tills jag vinkade förbi honom!

promenerade hem, satt upp och skrittade ett tag på stallplan. Då var han minsann hur lugn som helst:banghead:

Ojoj, vilken tur att det gick bra! Har sådant hänt förr?
 
Är det bara jag som tycker det är svårt att hinna allt en "ska" göra. Det måste vara varierat arbete, en ska hinna rida ut, skola på banan, tömköra, löshoppa, vila osv osv och inte jobba hästen mer än 4 dagar/vecka. Tycker det är toksvårt att hitta en bra kontinuitet i arbetet.

Jag tycker inte det. Mest för att jag struntar i allt man ska göra. Jag är inte redo för att rida ut så då gör jag inte det. Underlaget varieras ju i och med olika snömängd på ridbanan ;)

Har inte heller tömkört på länge då inridningen tog allt fokus förra året. Har dock tänkt att ta tag i den igen, hade varit kul att kanske kunna sladda ridbanan i alla fall med henne framöver.

Longerar gör jag däremot innan varje ridpass. Sitter inte upp om det känns som att det spritter i benen för mycket. Börjar i skritt på liten cirkel, 3m kanske, och släpper ut på större så fort det går bra på den mindre cirkeln.

Tänker att vi har massor av år på oss för att rida ut och jag vill att allt ska funka på bana innan vi tar oss ut. Tror dock inte att det är något större problem att rida ut nu men eftersom jag inte känner mig säker på att jag klarar det så lämnar jag det till senare.
 
Appropå varierad träning.. Jag har hittills inte ridit alls under Nellys rehab. Väntar på att jag ska kunna longera och tömköra (utan rodeo) utan att ge plegicil innan 🙈
Men jag försöker promenera med henne ute de dagar då det känns tryggt. Tycker det har varit storm varannan dag typ och då håller vi oss i ridhuset. Safety first!😆
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 853
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 510
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 327
Senast: Milosari
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 889
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp