Födda 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ojoj, vilken tur att det gick bra! Har sådant hänt förr?

nej, sådär han han aldrig varit innan. Han kan, ffa inne, fara omkring lite men ute brukar han bara springa på. Men nu är han ordinerad skritt av veterinären och det gör honom tokpigg! Lite mitt eget fel för jag rider ut själv utan att longera innan
 
nej, sådär han han aldrig varit innan. Han kan, ffa inne, fara omkring lite men ute brukar han bara springa på. Men nu är han ordinerad skritt av veterinären och det gör honom tokpigg! Lite mitt eget fel för jag rider ut själv utan att longera innan

Vad skönt att det förhoppningsvis bara är spring i benen på grund av att den bara ska skrittas.
 
Eller hur!
Sen går man ut i stallet istället .... :angel:


Jag gjorde dock en egen fodergrind av material för 200:-, helt mekanisk dock... 😉
😅 Precis så. Knåpade ihop en fodergrind av elektromagnet o 12v åtel-timer. Batteriet var det dyraste men har jag även till sommarhagen med solcell.

Har dock inte egen gård länge så inte lika lätt att testa sina hemmabygge som inhyrd
 
Vad är det du tycker är svårt? Jag tyckte det ser rätt trevligt ut på filmen. Lite mer drivning när den bockar/stökar och kanske mer skrittjobb. Skrittar kanske du redan gör men det hade kanske blivit en för lång film? Jag skulle träna vändningar i skritt då det såg ut att bli lite osäkert någon gång när ni vände över i trav, det för att hästen ska känna sig säker på vad ryttaren vill.
Ja skrittar gör vi förstås mycket också.
Vart någon vändning där jag vände för tvärt och bryskt så mitt fel..
Vad jag bla tycker är svårt är väl att få upp fronten men så jag liksom inte blir hängande i tyglarna.
Volter åt ffa hö där han tenderar skjuta ut bogen.
När jag försöker forma blir han ålig eller missuppfattar och tar hoppsagaloppskutt.
Men han är ju bebis och det är ju bara att traggla vidare.
Galoppen och fattningarna känns lite hejconbejcon och hela havet stormar men äh der löser sig nog med fortsatt ridning och styrka mm..
Lite ojust vinkel men en extriörbild:
 

Bifogade filer

  • 20200307_122735.jpg
    20200307_122735.jpg
    175,5 KB · Visningar: 26
Idag var det vi som hade en nära döden-upplevelse 😱 skrittade ut och han var skitpigg och gick och skuttade som ett litet popcorn. Efter ett tag tyckte han att vi skulle vända och gå hem vilket inte jag tyckte. Vände tillbaka honom i rätt riktning och skänklade på. Så ställde han sig på bakbenen, vände i luften och satte av hemåt i bockgalopp. Satt utan stigbyglar och höll i manen och försökte få honom att sluta bocka. Lagom tills jag fått stopp kom en bil, när jag försökte göra halt började han bocka, när jag ville vända så vi mötte bilen började han småstegra. Total härdsmälta hos lillhästen, då hoppade jag faktiskt av... som tur var en bra bilförare som stannade på behörigt avstånd och stod still tills jag vinkade förbi honom!

promenerade hem, satt upp och skrittade ett tag på stallplan. Då var han minsann hur lugn som helst:banghead:
😱 Tur att det gick bra!
När sånt händer funderar jag verkligen på om jag ska ha unghäst. Blivit jättefeg på äldre dagar. Förutom på ponnyn jag haft i evigheter som kan både köra jämfotahopp och nästan skena när det ät galopp på gång. Då skrattar jag bara åt honom. 😅
 
Igår red vi ut i solen :love: !
Så himla fin han var och jag red honom med ner stöd och halvhalter. Blir ju per autamatik mycket övergångar vilket också är bra. Jag hade sällskap med dottern på min "gamla" röda.
Vi går först såklart..eller snarare för att hennes bakdel inte är så trevlig.
Dottern och Loppan rejsade på en åker men han blir inte stressad märkbarr av det.
Sen tog vi npgot litet varv. Är ju lite blött
Och det blev lite svårsvängt men att han accepterar att gå ifrån kompisen mm.
Han är allt rätt shysst.
 
Jag tycker inte det. Mest för att jag struntar i allt man ska göra. Jag är inte redo för att rida ut så då gör jag inte det. Underlaget varieras ju i och med olika snömängd på ridbanan ;)

Har inte heller tömkört på länge då inridningen tog allt fokus förra året. Har dock tänkt att ta tag i den igen, hade varit kul att kanske kunna sladda ridbanan i alla fall med henne framöver.

Longerar gör jag däremot innan varje ridpass. Sitter inte upp om det känns som att det spritter i benen för mycket. Börjar i skritt på liten cirkel, 3m kanske, och släpper ut på större så fort det går bra på den mindre cirkeln.

Tänker att vi har massor av år på oss för att rida ut och jag vill att allt ska funka på bana innan vi tar oss ut. Tror dock inte att det är något större problem att rida ut nu men eftersom jag inte känner mig säker på att jag klarar det så lämnar jag det till senare.
Tömkörning använder jag mycket i inridningen. Vill ha dom styrbar och stoppbar innan jag sätter mig på dom😁. Sen är det säkert att jag känner mig stressad med allt för att jag vill mycket. Skippar visning i år men jag vill satsa på breeders som femåring, så rent krasst har vi ett år på oss att vara på en bra LA-nivå😬.
 
Ja skrittar gör vi förstås mycket också.
Vart någon vändning där jag vände för tvärt och bryskt så mitt fel..
Vad jag bla tycker är svårt är väl att få upp fronten men så jag liksom inte blir hängande i tyglarna.
Volter åt ffa hö där han tenderar skjuta ut bogen.
När jag försöker forma blir han ålig eller missuppfattar och tar hoppsagaloppskutt.
Men han är ju bebis och det är ju bara att traggla vidare.
Galoppen och fattningarna känns lite hejconbejcon och hela havet stormar men äh der löser sig nog med fortsatt ridning och styrka mm..
Lite ojust vinkel men en extriörbild:

Jag tänker att hästen ändå ska vara med på ryttarens hjälper och inte ska behöva så mycket förberedelse för ex. en sväng. Den ska svänga när ryttaren vill. Både det och volter hade jag ridit mycket i skritt, men mycket mindre än de som var på filmen. Typ 3 meters och med böjning så att du får med hela hästen och den gymnastiserar. Skjuter den ut bogen utåt eller inåt på volten? Kontraställning är bra för att få ordning på bogarna tycker jag.

Även min 16-åriga välutbildade häst kan bli ålig det som funkar bäst mot det är att bara fortsätta med det jag ville och sedan ge eftergift när den gör det jag tänkte. Jag får samma instruktion när jag rider min unghäst på lektion. Att de missuppfattar är inget att hänga upp sig på, sådant händer ju även med äldre hästar. När min tar hoppsaskutt i fattningar så vrålar min tränare åt mig att fortsätta rida, inte bara åka med och vänta på att den slutar. Det kan jag dock ha svårt för när jag är ensam så då struntar jag ibland i galoppen helt. Då tar jag det en annan dag eller bokar flera lektioner tätt efter varandra.

Om du är rädd för att den blir framtung så finns det övningar från marken som man kan göra för att hjälpa den. Min kiropraktorveterinär har visat mig då hen är lite rädd för att min unnghäst som är en Quarter ska bli framtung och sådär markbunden som de kan ha tendens till. Sist fick jag beröm får att hästen var så fin i fronten. Rekommenderar det om du har möjlighe!
 
Tömkörning använder jag mycket i inridningen. Vill ha dom styrbar och stoppbar innan jag sätter mig på dom😁. Sen är det säkert att jag känner mig stressad med allt för att jag vill mycket. Skippar visning i år men jag vill satsa på breeders som femåring, så rent krasst har vi ett år på oss att vara på en bra LA-nivå😬.

Det var så jag också tänkte när jag började med tömkörningen. Alltså reds hon in med bett då styrningen redan var klar. Annars hade det blivit bosal.

Vi vill nog alla mycket, mitt problem är att jag liksom hänger upp mig på en sak och glömmer att göra det andra :D Därför har tömkörningen gått i stå till exempel. Bra att du ändå gör alla olika grejer!

Vad ingår i eller innebär em bra LA-nivå? Själv tänker jag mig att jag ska komma mig för att åka på några tävlingar för att känna på det lite. Typ börja med trail at hand och se banan för att sedan rida en ranch riding eller western riding. Eller båda. Minst två klasser per tävling så att hon (och jag!) hinner landa. Pleasure och western horsemanship är ju också trevliga eftersom man inte är ensam på banan. Nivå spelar inte så stor roll, är ju bara att strunta i de moment vi inte kan.
 
Det var så jag också tänkte när jag började med tömkörningen. Alltså reds hon in med bett då styrningen redan var klar. Annars hade det blivit bosal.

Vi vill nog alla mycket, mitt problem är att jag liksom hänger upp mig på en sak och glömmer att göra det andra :D Därför har tömkörningen gått i stå till exempel. Bra att du ändå gör alla olika grejer!

Vad ingår i eller innebär em bra LA-nivå? Själv tänker jag mig att jag ska komma mig för att åka på några tävlingar för att känna på det lite. Typ börja med trail at hand och se banan för att sedan rida en ranch riding eller western riding. Eller båda. Minst två klasser per tävling så att hon (och jag!) hinner landa. Pleasure och western horsemanship är ju också trevliga eftersom man inte är ensam på banan. Nivå spelar inte så stor roll, är ju bara att strunta i de moment vi inte kan.
Haha, ja det är väl därför en måste variera😁! Jag hade också lätt kunnat snöa in på att försöka få nåt riktigt bra innan jag gick vidare..

LA innebär skänkelvikningar, förvänd galopp, ryggning och i unghästprogrammet är det med enkla byten också (galopp-skritt-galopp). Allt i stadig form, lösgjort och med register i gångarterna 😬. Så inga krav här inte😱😁
 
Nu har bästa ponnyn dragit vagn med stallkompis på kuskbocken. Så himla nöjd med ponnyn, hon har ju temperament så det räcker och blir över, men är verkligen stencool i körningen. Hästarna i lösdriften vi gick förbi fick totalt spunk (liten grå ponny som drar på nåt!), ingen reaktion öht från Storm utan bara fokus framåt.

Efter att vi gjort en snäv vändning till vänster (inkl skänkelvikning) fick stallkompisen åka med en bit. Inga problem det heller. Längtar så tills jag kan åka, men först måste hon vänjas vid bett ordentligt. Vågar inte riktigt köra i sidepull, för den energi hon visade i skritten kan utveckla sig till lite rejs-tendenser i framtiden. ;)

81AD16C1-B407-4485-9EBD-0FF24D3B9B32.jpeg
 
Vi har varit ute i skogen ikväll! Longerade väldigt lite innan uppsittning och bara lite jogg. Hon har inte haft någon tvångtendens alls denna veckan så snart vågar jag nog mig upp utan att longera innan😁. Pigg och på hugget första biten och då hoppar hon lite i sidled och sprätter lite, men än så är det väldigt milt. Hon skrittade på med bra energi idag och smög inte fram som sist. I skogen travade hon på kanonfint och uppförde sig så himla bra!

Det enda är att hon "slåss" mot bettet och vevar runt med huvudet. Det märkliga är att hon slåss inte mot handen, tar jag en förhållning så går hon inte mot handen på något vis. Utan hon är mest förbannad i största allmänhet. Hon var lika på töm i början men där är hon numera jättefin i kontakten, så tror ju att hon släpper i ridningen också. Vill inte hålla på att experimentera med bett osv än. Hon går på ett delat sprenger med fasta ringar nu.

Avslutade iaf med att skritta hem avspänt och med rätt bra energi på långa tyglar hem💖.
 
Förra söndagen var vi på löshoppning.
Första varven blev det riktiga kråkhopp, 4 raka ben och studsade över de låga hinderna.!:D:angel:
Tänkte att hon har absolut ingen hoppteknik. Men när hindrena blev lite högre tände hon till. Jäklar vad hon laddade! Gick knappt att stanna henne mellan varven.
Hon hoppade så bra och fick så fin kritik om henne.
Väldigt bra frambensteknik och bra tryck i galoppen. Roligt att höra eftersom tränaren är en som ska vara väldigt duktig inom hoppning och tagit många hästar och elever långt. (Jag kan ingenting om sådant).

I onsdags var det sadelkoll och utprovning av en hoppsadel. Av ca 15 provade sadlar var det 3 som passade hästen men bara en som jag tyckte var skön att rida i, blev en Lippo Enzo.
som tur var låg dressyrsadeln fortfarande bra så behövde inte byta den.

Håller med er som tycker det är svårt att få in all olika träning på 3-4 pass i veckan. Blir ännu svårare när jag ska få in körningen till våren igen.
 
Rider ni ut själva med era? När börjar ni rida ut själva?

Jag hoppas kunna sitta upp på Nelly inom någon vecka eller två och så snart allt känns under kontroll på ridbanan vill jag rida ut!
Jag har aldrig ridit ut på henne. Bara på ridbanan och så har hon promenerats en del ute, både ensam och med sällskap.

Kommer nog ha begränsad tillgång till bra sällskap, vill inte rida ut med folk på galna hästar eller med folk som inte fattar att man måste ta extra hänsyn när de är sällskap till en unghäst. Funderar på hur tidigt man kan våga rida ut själva 😊
 
Rider ni ut själva med era? När börjar ni rida ut själva?

Jag hoppas kunna sitta upp på Nelly inom någon vecka eller två och så snart allt känns under kontroll på ridbanan vill jag rida ut!
Jag har aldrig ridit ut på henne. Bara på ridbanan och så har hon promenerats en del ute, både ensam och med sällskap.

Kommer nog ha begränsad tillgång till bra sällskap, vill inte rida ut med folk på galna hästar eller med folk som inte fattar att man måste ta extra hänsyn när de är sällskap till en unghäst. Funderar på hur tidigt man kan våga rida ut själva 😊

jag har ridit ut själv på Fager från början. Första turen ut hade vi sällskap andra gången red jag själv. Har gått jättebra tills han fick sitt sammanbrott sist.

han är inte särskilt flockbunden och jag hade promenerat med honom en hel del i skogen innan så var ingen större skillnad när jag väl satt på ryggen.
Så länge de är snälla i grunden tycker jag inte det brukar vara några problem att rida ut själv.
 
jag har ridit ut själv på Fager från början. Första turen ut hade vi sällskap andra gången red jag själv. Har gått jättebra tills han fick sitt sammanbrott sist.

han är inte särskilt flockbunden och jag hade promenerat med honom en hel del i skogen innan så var ingen större skillnad när jag väl satt på ryggen.
Så länge de är snälla i grunden tycker jag inte det brukar vara några problem att rida ut själv.
Hoppas det kan bli lika okomplicerat med min! Hon är väldigt snäll och balanserad egentligen, är mest nu när hon vilat och gått ensam i hage på grund av skada som hon varit helt jäkla knäpp 😆
 
Hoppas det kan bli lika okomplicerat med min! Hon är väldigt snäll och balanserad egentligen, är mest nu när hon vilat och gått ensam i hage på grund av skada som hon varit helt jäkla knäpp 😆

förstår precis! Jag har några gånger longerat en stund innan jag suttit upp även för uteritt. Känns tryggare så
 
Jag har också bara ridit ut själv på Pärlan, kortare rundor nära stallet och med bra möjligheter att gå undan från trafik och andra "störningar" i början och sedan efterhand längre bort. Har också gått bra fram tills vår ko-incident :cautious:
 
Jag har inte ridit Nelly sedan slutet av juni på grund av skada. Har inte haft någon ridabstinens alls under alla månader utan det har känts helt lugnt att bara hänga i stallet. Nu när det börjar närma sig så är jag så förväntansfull att jag bara vill snabbspola fram! :D

Så lustigt hur man funkar! Eller så är det vårkänningen ute som spelar in 🥳
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 947
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 606
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 449
Senast: Milosari
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 904
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hönstråden II
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Färgtråd III
  • Födda -21

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp